Právní prakse, měsíčník československých právníků , 1 (1936-37). Praha: Právnické knihkupectví a nakladatelství V. Linhart , 320 s.
Authors:

Zdokonalení finanční správy.


»Finanční právník« v únorovém 6. čísle, II. roč. zahajuje sérii článků a studií o složitých právních problémech ve finanční administrativě. Časopis hodlá podpořiti tímto způsobem činnost Komise pro zhospodárnění veřejné správy. Akci zahajuje článek doc. dr. Čakrta »Finanční úředník a reforma právnického studia«, z něhož uvádíme:
»Náš nynější systém právnického studia má sloužiti především ideálům t. zv. právního státu, t. j. státu, v němž státní správa hrála pouze úlohu »ponocného«: nesměla zasahovati do života soukromníků, nýbrž dbáti pouze toho, aby nekalé živly neporušily veřejný pořádek. K tomu bylo třeba jen právníků — z toho »juristický monopol« ve veřejné správě středoevropských zemí — a právníci neměli zase jiného úkolu než interpretovati a aplikovati právní normy podle známé fikce kodifikační éry ze začátku minulého století, podle níž všechny možné případy jsou již v zákoně rozřešeny, takže dlužno pouze právní případ subsumovati pod správné zákonné ustanovení a toto správně interpretovati. Na veřejných úřednících se požadovala tedy pouze znalost obsahu právních ustanovení. Doktrína si neuvědomovala, že právě zákon vzhledem k svému obecnému znění připouští obyčejně několik odporujících si a přes to stejně správných výkladů a že jeho konkretisace jest proto především otázkou jednak účelnosti a jednak kompetence, t. j. moci. — V Anglii jsou právníci ve veřejné službě spíše výjimkou. Potřebuje-li veřejný ústav vyřešit nějakou právní otázku, obrátí se na příslušného odborníka, t. j. právníka — může jím býti také advokát — stejně jako na příklad u nás soud na přísežného znalce. Jest to možné tím, že na př. anglické finanční právo nezná našeho přísně zákonitého správního řízení: důchodová daň se stanoví obyčejně dohodou mezi poplatníkem a finančním úředníkem — odborníkem pro určité hospodářské odvětví — který nahlédl před tím do poplatníkových obchodních knih. Do státní služby se přijímají úředníci na základě zvláštních zkoušek, při kterých se hlavně přihlíží k osobnosti a vyspělosti uchazeče: na př. ten, kdo chce býti přijat do finanční služby, musí — mimo jiné — projeviti také svoje znalosti z krásného písemnictví.«
Čakrt uznává, že u nás za nynějšího stavu právního řádu, t. j. při nynější přísně materielní vázanosti veřejných úředníků nelze právníky nahraditi jinými odborníky. Proto souhlasně s Englišem klade požadavek, aby finanční právo bylo povinným zkušebním předmětem a samostatnou disciplinou na našich právnických fakultách.
Zdokonalením finanční správy dosud nejobšírněji se u nás zabýval dr. Vybral v knize »Reforma finanční správy«. V těchto dnech vydal prof. dr. Novotný obsáhlou studii »Reforma berní«, v níž vyslovuje svoje námitky proti Vybralovým názorům.
Citace:
Zdokonalení finanční správy. Právní prakse, měsíčník československých právníků . Praha: Právnické knihkupectví a nakladatelství V. Linhart , 1936-37, svazek/ročník 1, s. 244-245.