Č. 8887.Samospráva obecní (Slovensko): Obecní přirážku k dani domovní lze předepsati dočasnému držiteli domu bez rozdílu, zda byl nebo nebyl v daňovém období, na které daň připadá, držitelem onoho domu.(Nález ze dne 14. listopadu 1930 č. 17305.)Věc: Firma Českomoravské podniky tiskařské a vydavatelské v Praze, filiálka v Bratislavě proti župnímu výboru v Bratislavě o 300% mimořádnou obecní přirážku.Výrok: Stížnost se zamítá jako bezdůvodná.Důvody: Usnesením zastupitelstva města Bratislavy z 15. září 1920 bylo stanoveno vybírati ke státním daním za rok 1920 dodatečnou mimořádnou daňovou přirážku od 300 do 1000% a městské radě uloženo provésti předpis a vybrání této přirážky na způsob obecných daní. Usnesení to bylo schváleno ministrem pro Slov. s tím omezením, že se povoluje vybírati jen 300% přirážka k státním daním přímým a že každému poplatníku bude na zaplacený obnos vydána obligace 50timilionové výpůjčky povolené městu Bratislavě, zaokrouhlené na 100.Tato mimořádná přirážka byla výměrem městské rady v Bratislavě ze 17. dubna 1925 stěžující si firmě dodatečně předepsána z domu čp. . . . v Bratislavě ve smyslu předpisu § 42 zák. čl. VI: 1909 z toho důvodu, že st-lka onen dům koupila v r. 1921 a od býv. majitele Jana E. nebyla mimořádná přirážka zaplacena a stala se na něm nedobytnou.V odvolání namítala stěžující si firma, že Jan E. prodal svůj dům již počátkem r. 1919, tedy před více než 5 lety. Podle § 42 zák. čl. VI: 1909 má nésti tuto daň skutečný uživatel, tedy ne knihovní vlastník, a to uživatel, který tu byl v době, na kterou se předepsaná daň vztahuje. — Č. 8887 —1274Že odvolatelka byla tehdy uživatelkou, rozhodnutí ani netvrdí. Odvolatelka jako právní nástupce jest zodpovědná jen za ty daně, které byly v době, kdy dům koupila, již předepsané a splatné, toho však v daném případě nebylo. Konečně namítáno také promlčeni předpisu proti odvolatelce.Zastupitelský sbor města Bratislavy usnesením z 9. června 1925 odvolání zamítl, poněvadž podle § 42 zák. čl. VI: 1909 daň domovní zatěžuje majetek domovní, a má ji platiti skutečný majitel domu, t. j. vlastník nebo uživatel domu, v daném případě odvolatelka jako nynější majitelka a uživatelka domu a promlčecí doba ve smyslu § 139 zák. čl. XXII: 1886 resp. § 90 zák. čí. XLIV:1883 může se počítati až ode dne 6. prosince 1920, kdy se stalo usnesení zastupitelského sboru o zavedení 300% mimořádné obecní přirážky pravoplatným, a od té lhůty neprošlo ještě 5 let. Ostatně i bezvýsledný pokus exekuce proti býv. majiteli dnem 1. června 1921 přerušil promlčení.V dalším odvolání opakovala stěžující si firma v podstatě námitky prvého odvolání. Župní výbor v Bratislavě usnesením z 12. června 1928 na základě své pravomoci plynoucí z ustanovení § 42 odst. 3 a § 58 zák. č. 329/21 odvolání zamítl, poněvadž podle § 42 zák. čl. VI: 1909 domovní daň zatěžuje domovní majetek a podle § 92 zák. čl. XI: 1909 v případě převodu mezi živými ručí nabyvatel za všechny ty přímé daně a přirážky, jež na způsob daní jest vymáhati, které se staly splatnými ještě před převodem a které podle platných zákonů bezprostředně zatěžují převedenou nemovitost. Poněvadž podle protokolu z 9. června 1921 Janu E. předepsaná 300% přirážka nebyla od tohoto dobytná, musila býti předepsána k tíži jeho právních nástupců ve vlastnictví oné nemovitosti.Stížnost na toto rozhodnutí podaná tvrdí, že podle § 42 zák. čl. VI: 1909 domovní daň a následkem toho i všechny přirážky platí skutečný uživatel a že předpis § 92 zák. čl. XI: 1909 se vztahuje jen na případy, byla-li veřejná dávka již v den převodu nemovitosti předepsána. V daném případě však v době převzetí domu stěžující si firmou nebyla sporná přirážka ještě předepsána a proto stěžující si firma nemůže býti za ni zodpovědná a to tím méně, že nárok města Bratislavy požadovati zaplacení přirážky je promlčený.Nss neuznal právní stanovisko, z kterého stížnost vychází, správným.Podle ustanovení § 42 zák. čl. VI: 1909 o dani domovní vázne domovní daň na majetku domovním a povinnost daň tu platiti stíhá skutečného držitele domu. Za skutečného držitele domu se považuje vlastník nebo uživatel domu. Z toho plyne, že daň domovní podle zmíněného zák. čl. je daní reální, t. j. že daňová povinnost je nerozlučně spojena s držbou domu dani podrobeného a že tedy může býti daň domovní předepsána každému dočasnému držiteli domu, bez rozdílu, zda byl v daňovém období, na něž předepsaná daň připadá, držitelem zdaněného objektu nebo ne. Totéž musí míti platnost i v příčině přirážek k dani domovní, které jako pouhý doplněk daně domovní sdílejí také její právní povahu jako daně reální. Tato myšlenka je vyslovena také v předpisu § 92 zák. čl. XI: 1909 o správě veřejných daní, kde se praví, že při převodu realit mezi živými ručí nabyvatel onou nemovitostí za přímé daně a jiné veřejné dluhy, vybírané po způsobu přímých daní, splatné před převodem, které převedený objekt podle platných zákonů bezprostředně zatěžují.Z toho plyne, že je pro přirážkovou povinnost stěžující si firmy právně zcela irelevantní skutečnost, zda v době, za kterou sporná obecní přirážka je předepsána, byla stěžující si firma vlastnicí zdaněného domu nebo ne, nýbrž rozhoduje pouze, zda v době, kdy jí sporná přirážka byla předepsána, byla držitelkou zdaněného domu, — to však stížnost nepopírá. Otázka stížností relevovaná, zda obec při včasném předpisu mohla dosíci zaplacení sporné přirážky od předchůdců stěžující si firmy v držení domu nebo ne, je pak pro posouzení přirážkové povinnosti stěžující si firmy bez významu.