— Č. 8746 —Č. 8746.Školství (Slovensko): O právním postavení a služebních požitcích školských inspektorů na Slov.(Nález ze dne 17. září 1930 č. 13993.)Věc: Josef J. v H. (adv. Dr. Leopold Schůrer z Prahy) proti referátu ministerstva školství a národní osvěty v Bratislavě o pensionování.Výrok: Stížnost se zamítá jako bezdůvodná.Důvody: St-1, tehdy státní učitel — správce v D., byl dekretem školského referátu v Bratislavě z 26. dubna 1920 »jmenován dočasně za školského inspektora se sídlem v G. pro okres g.-ský a v.-cký s platností ode dne 15. dubna 1920«. Při tom bylo uvedeno, že s úřadem jsou spojeny požitky: kromě platu učitelského až na další denní diety 40 Kč, roční paušál kancelářský 1000 Kč a cestovní ročních 1000 Kč.«Dne 25. července 1923 zažádal st-1, aby mu bylo uděleno definitivní místo správcovské na státní škole ludové v L. Na to jmenoval ministr škol. výnosem ze 4. září 1923 žadatele, tehdy »dočasného učitele státní školy ludové v Bratislavě a školského inspektora v S.«, definitivním správcem státní školy ludové v L. s právní platností ode dne 1. září 1923. Když pak st-1 dne 4. listopadu 1923 oznámil, že řečené správcovské místo učitelské v L. zaujal dne 1. září 1923, a zažádal, aby byl správou školy v L. pověřen jiný, ježto on vykonává i nadále funkci školského inspekora okresu s.-ského, vyhověl referát min. škol. v Bratislavě této žádosti výnosem ze 16. listopadu 1923, jímž spolu byl st-li jmenovací dekret ve svrchu uvedeném znění intimován. — Č. 8746 —96St-1 vykonal dne 7. prosince 1923 přísahu podle nař. min. z 28. prosince 1918 č. 101 Sb. ve vlastnosti def. správce státní školy ludové v L. — Výnosem ze 14. ledna 1924 byly st-li poukázány požitky jakožto def. správci státní školy ludové v L. a t. č. školnímu inspektoru v S. podle zák. č. 274/19, 541/19, 222/20 a vl. nař. č. 666/20 podle VII. hodn. třídy 4. stupně a dalším výnosem ze 16. srpna 1926 byly st-li poukázány požitky podle učitelského zák. č. 104/26.Výnosem z 15. září 1927 uvědomil žal. referát st-le »def. správce státní školy ludové v L. a školského inspektora v S.«, podle § 86 zák. z 28. července 1917 č. 319 ř. z., jenž platí pro něho v důsledku §§ 17 a 32 zák. č. 104/26, že ho hodlá přeložiti na trvalý odpočinek z důvodu, že dovršil 60. rok věku a má nárok na plnou pensi. Proti tomu podal st-1 námitky podle § 88 zák. č. 319/1917 Sb. Avšak žal. úřad přeložil nař. rozhodnutím st-le »def. správce školy ludové v L., t. č. školského inspektora v S.«, podle § 86 zák. z 28. července 1917 č. 319 ř. zák. (o služební pragmatice učitelů) do trvalé výslužby dnem 31. ledna 1928 z důvodu, že překročil 60. rok života a má nárok na plné výslužné; žal. úřad zprostil st-le činné služby jakožto def. správce státní školy ludové a zastavil jeho platy služební dnem 31. prosince 1927. Pokud se týče námitek st-lových uvedl žal. úřad, že nemohly býti uváženy, poněvadž st-1 byl výnosem min. škol. ze 4. září 1923 jmenován na vlastní žádost za def. správce státní školy ludové v L., načež žal. úřadu oznámil dne 4. listopadu 1923, že zaujal toto místo dne 1. září 1923; po nastoupení místa vykonal u zástupce přednosty žal. úřadu dne 7. prosince 1923 služ. přísahu, což mu bylo potvrzeno na dekretě ze 16. listopadu 1923 a na základě čehož mu byly poukázány služ. požitky plynoucí z tohoto místa, kterýchž až do nynějška požíval; dekret č. 48186/1-23, na který se st-1 odvolává ve svých námitkách, byl provisorním opatřením žal. úřadu, kterýž pozbyl platnosti dekretem ze 16. listopadu 1923, st-lem přijatým.O stížnosti uvážil nss takto:Stížnost tvrdí, že st-1 byl v době svého pensionování školským inspektorem, tedy státním úředníkem, nikoliv učitelem, poněvadž definitivním správcem ludové školy byl prý ustanoven toliko formálně a tohoto místa nikdy nezastával. Na tomto základě namítá stížnost, že žal. úřad neprávem pensionoval st-le ve vlastnosti správce státní ludové školy na základě zák. č. 104/26 a služ. pragmatiky z roku 1917 a že v rozporu se zákonem odepřel v nař. rozhodnutí pensionovati ho ve vlastnosti školského inspektora, tedy jako státního úředníka podle zák. č. 103/26 a předpisů úřednických.Na sporu je tedy jedině otázka, zda st-1 před svým pensionováním byl školským inspektorem, tudíž ve smyslu předpisů recipovaného práva uherského (srov. zejména zák. čl. XXVIII: 1876, 1:1883 a j.) státním úředníkem, anebo zda byl státním učitelem.Po té stránce jde však ze spisů správních, že st-1 byl výnosem min. škol. ze 4. září 1923 jmenován def. správcem státní školy ludové v L., že místo to zaujal 1. září 1923, že v této vlastnosti složil 7. prosince 1923 služební přísahu a že mu též výnosem ze 14. ledna 1924 byly poukázány požitky podle zák. č. 274/19, tedy požitky učitelské. Stejně — Č. 8746 —byly st-li také při převodu do nových platů poukázány výnosem ze 16. srpna 1926 požitky učitelské podle zák. č. 104/26 a nikoliv požitky úřednické podle zák. č. 103/26. Veškerá tato opatření zůstala st-lem nenaříkána a uznával tedy také st-1 sám, že před svým pensionováním byl státním učitelem, nikoliv státním úředníkem.Vedle svého def. postavení státního učitele byl ovšem st-1 — tak jak po převratu vůbec se na Slov. dělo — pověřen funkcí školského inspektora, dostávaje za výkon této funkce ke stálým požitkům učitelským určité přídavky, totiž inspektorské diety a paušál kancelářský a cestovní.St-1 tedy nebyl státním úředníkem, nýbrž státním učitelem.Na tom nemohou nic měniti vývody stížnosti, že 1. st-1 byl dekretem školského referátu z 26. dubna 1920 jmenován školským inspektorem, a že toto jmenování nebylo nikdy výslovně odvoláno, 2. že při intimaci jeho jmenování za správce školy v L. mu bylo výnosem žal. referátu č. 48.186/1 A-1923 sděleno, že zůstává nadále školským inspektorem, 3. že st-1 pobíral k platu učitele zvláštní přídavky náležející jen školským inspektorům, 4. že nadřízené úřady adresovaly všecky písemnosti st-li jakožto školskému inspektoru, 5. že st-1 skutečně zastával jen funkci inspektora, nikoliv též funkci správce školy a konečně 6. že učitel, jenž by své místo skutečně zastával, by podle předpisů na Slov. platných nemohl býti školským inspektorem, úředníkem to administrativním.Neboť ad 1. byl sice st-1 r. 1920 »jmenován« školským inspektorem, avšak jen »dočasně«, a z dodatku, podle něhož se mu ponechává dosavadní plat učitelský a přidávají k němu jen diety a paušály, je zřejmo, že nebyl jmenován školním inspektorem, jakožto státním úředníkem podle býv. předpisů uherských, nýbrž že byl — zůstávaje dále učitelem — toliko pověřen vykonáváním funkcí školniho dozorce.K 2. Úřad v nař. rozhodnuti vyslovil právni názor, že intimace uvedeného dekretu, provedená původně výnosem č. 48.186/23, byla pozměněna pozdější intimaci, t. j. výnosem ze 16. listopadu 1923, kterýžto dekret — jak plyne ze spisů i z čistopisu přiloženého stížnosti — neobsahuje dodatku, že by st-1 zůstával i nadále školským inspektorem, takže tedy onen dekret jedině v poslednější formě jest směrodatným. Proti tomuto právnímu názoru úřadu stížnost neformuluje stižního bodu i sluší vycházeti z předpokladu, že st-lův služ. poměr jest upraven jen jmenovacím dekretem, jak byl intimován výnosem ze 16. listopadu 1923, a nemůže st-1 právem nic pro své stanovisko dovozovati z intimace předchozí.K 3. Stačí odkázati na to, že by skutečným školním dozorcům na Slov., jmenovaným ve vlastnosti státních úředníků podle býv. předpisů uherských příslušely požitky úřednické a nikoliv požitky učitelské s pouhými přídavky, jak jsou uvedeny shora.Ad 4. Nemohl by pouhý fakt adresování úředních přípisů nahraditi potřebný akt dosazovací, nehledíc k tomu, že příslušné tvrzení stížnosti jest v rozporu se spisy, podle nichž st-1 byl naopak označován v rozhodných dekretech jakožto »def. správce státní školy ludové v L. a školský inspektor v S.« a pod. Stejně ad 5. pouhý fakt zastávání funkcí nějakého úřádu nenahrazuje aktu dosazovacího v tento úřad, neboť může býti zaměstnanec jiné kvality funkcí onoho úřadu třebas toliko pověřen.S námitkou ad 6. konečně—jakoby totiž úřad inspektorský na Slov. nemohl podle býv. práva uherského zastávati učitel (jsa pouze pověřen funkcí inspektorskou)—je st-1 v nynější stížnosti prekludován, když — jak již uvedeno -— veškeré shora cit. dekrety dosazovací a poukazovací bez námitek přijal. Ostatně nebyl-li st-1 podle toho, co shora dovoženo, v době svého pensionování školským inspektorem — státním. úředníkem a neměl-li proto nárok na pensionování jakožto státní úředník, nemohlo mu býti také ublíženo v jeho právech tím, když mu žal. úřad přiznal pensijní požitky jako učiteli.Jelikož tedy st-1 v době svého pensionování neměl postavení státního úředníka, nýbrž postavení státního učitele, použil žal. úřad na něho správně předpisů zák. č. 104/26 (srov. § 1 odst. 1) a v důsledku §§ 17 a 32 zák. č. 104/26 také ustanovení služ. pragmatiky z roku 1917. Slušelo tudíž stížnost zamítnouti jakožto bezdůvodnou.