— Č. 8724 —907Č. 8724.Učitelstvo: Počátek započítatelné služební doby učitele veřejné školy národní ve smyslu § 38, odst. 1 zák. č. 104/26 nutno podle § 2, odst. 1 paritního zákona č. 274/19 čítati ode dne, kdy učitel za trvání služebního poměru buď na příkaz úřadu nebo s jeho vědomím skutečně službu nastoupil.(Nález ze dne 8. září 1930 č. 17383/28.)Prejudikatura: Boh. A 8467/30, neodporuje nál. Boh. A 8066/29, 7783/29. — Č. 8724 —Věc: Jan W. v H. proti ministerstvu školství a národní osvěty o určení služební doby pro převod do platu podle zák. č. 104/26.Výrok: Nař. rozhodnutí se zrušuje pro nezákonnost.Důvody: Zšr mor. převedla st-le dekretem z 2. listopadu 1926 do nových platů podle zák. č. 104/26 a zaokrouhlila jeho započítatelnou služební dobu k 1. lednu 1926 v trvání 24 let 9 měsíců podle § 38 odst. 2 zák. na 24 let 6 měsíců.V námitkách proti tomuto dekretu podaných uplatňoval st-1, že mu byl doručen jmenovací dekret dne 9. července 1903, přísahu že složil dne 12. srpna a poněvadž den 1. října připadl do středu týdne, že nastoupil učitelskou službu v P. již dne 29. září 1903; poněvadž tedy jeho služ. doba v den účinnosti zák., t. j. 1. ledna 1926 (se zápočtem válečných pololetí), převyšovala dobu 24 roků a 9 měsíců o 3 dny a měla proto podle § 38 odst. 2 zák. č. 104/26 býti počítána při převodu 25 roky, žádal st-1, aby byl stanoven příští termín pro zvýšení služného již od 1. ledna 1928 místo od 1. července 1928. Námitky tyto zšr mor. zamítla výnosem z 11. října 1927, poněvadž st-1 na základě dekretu býv. ošr-y v K. dne 9. července 1903 měl nastoupiti učitelskou službu dne 1. října 1903; nutno mu proto počítati službu školní teprve od 1. října 1903, takže jeho služ. doba k 1. lednu 1926 činí 24 roky 9 měsíců, zaokrouhlena pak 24 roky 6 měsíců. Okolnost, že st-1 školní službu nastoupil dříve, není povahy takové, aby mohla změniti právní stav stanovený zmíněným dekretem.Nař. rozhodnutím zamítl žal. úřad odvolání st-lovo z důvodů rozhodnutí zšr-y, podotýkaje k věci zároveň, že pro posouzení sporné otázky je rozhodné jedině znění úředního dekretu, jímž byl st-1 povolán ke školní službě, vydaného příslušným úřadem, nikoliv nahodilá okolnost, že st-1 převzal — třeba s vědomím a za souhlasu správce školy, jenž nebyl ovšem kompetentním měniti úřední disposice — dobrovolně vyučování o 2 dny dříve, než mu dekretem bylo uloženo, a že školním úřadem tento protiprávní stav byl trpěn. Že by dřívější nastoupení služby stalo se k úřednímu příkazu, stížnost netvrdí a nebylo tudíž ani třeba zjišťování této okolnosti podrobovati dalšímu úřednímu šetření.Nss uvážil o stížnosti toto:Stížnost namítá, že měla býti st-li při použití § 38 zák. č. 104/26 za účelem převodu do nových platů jakožto služební doba, rozhodná pro stanovení služného, započtena doba již ode dne 29. září 1903 a až do dne 1. ledna 1926, tento den v to čítaje, a nikoliv od 1. října 1903 do dne 31. prosince. Pak by služební doba st-lova, zjištěná jakožto doba rozhodná, činila o 6 měsíců více, než jak určil úřad. — Jde tedy v daném případě jednak o počáteční termín doby služební, jednak o konečný termín služební doby.Pokud jde o konečný termín služ. doby, vychází stížnost z právního názoru, že při počítání služební doby pro převod do nových platů dle 2. odst. § 38 zák. č. 104/26 bylo přihlížeti také ještě ke dni 1. ledna 1926. Nss nemohl dáti v tomto bodě stížnosti za pravdu.Již v nál. Boh. A 8467/30 vyslovil nss právní názor, že do služ. doby učitele, rozhodné pro převod do platů podle zák. č. 104/26, který se — Č. 8724 —909provádí ke dni 1. ledna 1926, nelze čítati 1. leden 1926, ani jakoukoli část tohoto dne. Na tomto názoru setrvává nss i v daném případě, poukazuje podle § 44 jedn. řádu jednak na nález právě uvedený, jednak také na nál. Boh. A 7276/28, kterým stejná otázka byla řešena s hlediska zák. č. 103/26. V tomto bodě není tedy stížnost důvodná.Pokud pak jde o počáteční termín zmíněné doby služební, namítá stížnost, že st-1 nenastoupil služby teprve dne 1. října 1903, nýbrž již dříve, a že za den rozhodný nutno považovati buď přijetí ustanovovacího dekretu v červenci 1903, nebo složení přísahy služební, anebo alespoň den skutečného nastoupení služby, které se stalo 29. září 1903, tedy před 1. říjnem 1903. O této námitce uvážil nss takto:Jednaje v § 38 o době rozhodné pro stanovení výše služného při převodu do nových platů, stanoví zák. č. 104/26 v odst. 1 tohoto paragrafu, že »pokud se za podklad pro zjištění doby rozhodné pro stanovení výše služného béře započítatelná doba služební, rozumí se tím služební doba podle dosud platných předpisů pro postup v tomto služebním poměru započítatelná.«Pro určení začátku služ. doby st-lovy platí tedy předpisy učitelských zákonů platných před zákonem č. 104/26. Podle § 2 odst. 1 zák. č. 274/ 19 »služební doba se počítá při novém dosazení v úřad dnem, kdy služba byla skutečně nastoupena«. I toto skutečné nastoupení služby ovšem není jen věcí rozhodnutí učitelova, nýbrž bude moci míti význam jenom, stalo-li se podle úředního příkazu nebo s vědomím úřadu.Nutno tu ovšem činiti rozdíl mezi počátkem služebního poměru a počátkem služební doby. Vznik služ. poměru předpokládá doručení úředního aktu jmenovacího (dekretu), kdežto doba služební se počíná skutečným nastoupením služby, po případě tou dobou, kdy se zaměstnanec dá příslušnému úřadu k disposici pro výkon služby. Rozumí se samo sebou, že služba může býti nastoupena jen za stávajícího již služebního poměru.V daném případě byl služ. poměr st-lův založen doručením jmenovacího dekretu v červenci 1903, resp. dnem složení služ. přísahy dne 12. července 1903 a jest tedy nesprávné tvrzení stížnosti, že by snad od této doby měl se počítati již počátek služební doby st-lovy. Avšak st-1, jak mezi stranami nesporno, nastoupil službu skutečně již dne 29. září 1903 a nikoliv teprve dne 1. října 1903, jak mu dekretem ošr-y osoblažské v K. z 9. července 1903 bylo uloženo. Nutno tedy zkoumati, zda toto dřívější skutečné nastoupení služby se stalo podle úředního příkazu aneb se svolením úřadu.Žal. úřad tvrdí, že pro stanovení počátečního termínu st-lovy školní služby může býti rozhodné jedině znění úředního dekretu, jímž st-1 byl povolán ke školní službě, vydaného příslušným úřadem, nikoliv nahodilá okolnost, že st-1 převzal, třebas s vědomím a za souhlasu správce školy, dobrovolně vyučování o dva dny dříve, než mu dekretem bylo ' uloženo a že školním úřadem tento protiprávní stav byl trpěn. Dále uvádí žal. úřad, že st-lův rekurs netvrdí, že by dřívější nastoupení služby se bylo stalo k úřednímu příkazu.Leč st-1 ve svém ministerském rekursu k tomuto výslovnému tvrzení vzhledem ke znění rozhodnutí zšr-y z 11. října 1927 neměl příčiny, tvrdil však již v rekursu, že dřívější nastoupení služby (29. září 1903) bylo správou školy hlášeno ošr-ě. Toto tvrzení st-lovo je potvrzeno zprávou správce školy v P. z 8. října 1903, podanou zšr-ě, ve které se sděluje k příkazu z 5. října 1903, že »podučitel Karel S. dne 29. září 1903 vystoupil ze školní služby a že jeho nástupce Jan W. již týž den vyučovak. Ze spisů nevysvítá, že by ošr toto oznámení nebyla vzala na vědomí, takže nastoupení služby st-lem již dne 29. září stalo se s vědomím a za souhlasu nadřízeného úřadu (ošr-y) a nikoliv jenom s vědomím a za souhlasu správce školy.Za tohoto stavu věci nutno počátek započítatelné služební doby st-lovy ve smyslu § 38 odst. 1 zák. č. 104/26 čítati ode dne 29. září 1903.