Právník. Časopis věnovaný vědě právní i státní, 60 (1921). Praha: Právnická jednota v Praze, 400 s. + příloha
Authors:

Rozpočtové provisorium

na prvé dva měsíce r. 1933 bylo uzákoněno ve formě mírně řečeno překvapující. Vláda byla totiž zmocněna, aby vedla státní hospodářství na podkladě návrhu rozpočtu předloženého Národ. shromáždění, kterýžto návrh byl jako příloha připojen zákonu č. 197/1932, jímž rozpočtové provisorium bylo uzákoněno, a stal se tudíž součástí tohoto zákona. Při tom dověděli jsme se z oficielních zpráv o projednávání tohoto provisoria v parlamentu, že tato »příloha« nebyla co do svého obsahu vlastně vůbec předmětem jednání v parlamentě, takže byla jaksi en bloc schválena, či spíše vzata na vědomí. Jest to již čtvrté rozpočtové provisorium za republiky a možno říci, že s hlediska ústavního i zásady parlamentarismu jest toto poslední provisorium nejzávadnější. Prvé provisorium — Rašínovo z prosince 1918, použilo prostě formule obvyklé při rozpočtových provisoriích bývalého Rakouska. Další provisorium pro prvé dva měsíce r. 1920 (zákon č. 660/1919) blíží se sice svou formulací nynějšímu provisoriu, ježto se odvolává na návrh finančního zákona pro rok 1920, návrh ten však ještě nelegalisuje, takže jest to stejně jako ono prvé provisorium a dřívější provisoria rakouská zmocnění vlády, aby po jistou dobu vedla státní hospodářství na svou zodpovědnost, což ji ovšem nutí, aby vedla si co možná nejopatrněji, zejména konala výdaje jen nezbytně nutné, aby rozpočet za tohoto hospodaření nebyl uveden z rovnováhy a aby pak ve schválené účetní uzávěrce mohlo jí býti uděleno absolutorium. Další provisorium pro začátek r. 1930 zavedené opatřením Stálého výboru č. 175/1929 zmocnilo vládu k vedení státního hospodářství na podkladě rozpočtu na rok předcházející, což by bylo zásadně řešení nejsprávnější, jest však možné, jak nutno uznati, jen v dobách hospodářsky klidných a vyrovnaných. Řešení zvolené pro letošní rok nemůže uspokojiti, neboť vládní návrh zákona učiněn byl přílohou zákona jiného, aniž by onen návrh byl v parlamentu co do svého merita projednáván, a byl tak vytvořen nebezpečný prejudic, neboť takovýmto způsobem bylo by možno i návrh jiného obšírného zákona, jenž nemůže býti ihned projednán, uvésti prozatím v platnost. Nemůže býti o tom pochyby, že bylo by možno najíti formulaci, jež by brala zřetel na nynější hospodářské poměry a zmocnění vlády přesně vymezila, a nebylo nutno uchylovati se k takovému experimentu. Při tomto řešení vidíme jedinou výhodu v tom, že každý předplatitel Sbírky zákonů a nařízení má při projednávání rozpočtu na rok 1933 návrh tohoto rozpočtu již v ruce, takže může, chce-li, rozpočtovou debatu snáze sledovati.
je.
Citace:
Rozpočtové provisorium. Všehrd. List československých právníků. Praha: Spolek českých právníků „Všehrd“; Český akademický spolek „Právník“, 1933, svazek/ročník 14, číslo/sešit 5, s. 189-190.