Č. 10068.Obecní dávka ze zábav: * Loutkové divadlo nelze nikdy kvalifikovati jako divadelní představení ve vlastním slova smyslu po rozumu § 3 č. 3 pravidel o dávce ze zábav (vl. nař. č. 143/22).(Nález ze dne 13. října 1932 č. 13404.)Věc: Josef H. a Jiří V. v Praze (adv, Dr. Zikmund Stein z Prahy) proti zemskému úřadu v Praze o obecní dávku ze zábav.Výrok: Nař. rozhodnutí se zrušuje pro vadnost řízení.Důvody: Výměrem magistrátu hlavního města Prahy z 22. listopadu 1929 byla předepsána ředitelství »Osvobozeného divadla« v Praze za čtyry představení Skupova loutkového divadla, pořádaná dne 14. a 15. listopadu 1929, dávka ze zábav podle ustanovení § 2 č. 2 pravidel o vybírání dávky ze zábav, dodatek 3. k vl. nař. č. 143/22, v částce 8875,55 Kč. Výměrem ze 3. prosince 1929 byla témuž ředitelství předepsána dávka za další dvě představení téhož druhu, pořádaná dne 21. a 22. listopadu 1929, v částce 2715,97 Kč.Ředitelství Osvobozeného divadla proti oběma výměrům se odvolalo, namítajíc, že jest tu osvobozující důvod § 3 č. 1 a 3 dávk. pravidel. Sbor hl. města Prahy pro vyřizování stížností rozhodnutím z 8. ledna 1930 odvolání vyhověl, shledav, že jde o divadelní představení ve vlastním slova, smyslu, jak je má na mysli § 3 č. 3 dávk. řádu.K odvolání rady hl. města Prahy zemský úřad v Praze nař. rozhodnutím zrušil rozhodnutí Sboru pro vyřizování stížností a zamítl odvolání Osvobozeného divadla proti platebním rozkazům z 22. listopadu 1929 a 3. prosince 1929 podstatně z těchto důvodů: Podle § 3 č. 3 dávk. pravidel jsou od dávky ze zábav osvobozena divadelní představení ve vlastním slova smyslu, t. j. reprodukce prováděná herci před zraky diváků osobně a bezprostředně tak, aby budila dojem reality. Tento dojem při loutkovém divadle chybí, ježto schází tu osobitý mimický výkon herců, viditelný divákům, hra očí, výraz tváře, pohyby těla a všechny ony projevy, které znázorňují obraz psychického děje, odehrávajícího se v nitru hercově pod vlivem reprodukovaného díla. Byť i loutkové divadlo s hlediska uměleckého, jako je tomu u divadla prof. Skupy , bylo uměleckým výtvorem, nelze s právního hlediska uznati loutkovou hru za divadelní představení ve vlastním slova smyslu.Stížnost snaží se proti výroku žal. úřadu, že výjimka § 3 č. 3 dávk. pravidel nevztahuje se na reprodukci dramatického díla loutkami, dovoditi opak. V prvé řadě poukazuje k tomu, že dávková pravidla, mluvíce v § 2 o »divadelních představeních«, zahrnují pod tento pojem i divadla loutková, ježto tato nejsou uvedena mezi podniky dále v tomto § vypočítanými. Používají-li pak pravidla v § 3 č. 3 rovněž výrazu »divadelní představení«, nutno tento termín zde vykládati stejně jako v § 2, a dlužno tedy i pod pojem »divadelní představen« § 3 č. 3 subsumovati divadla loutková. Patrno prý je to i z toho, že podřaďují-li pravidla v § 2 pod pojem »divadelní představení« i představení kinematografická a divadel varietních, již tím naznačují, která představení za »divadelní představení ve vlastním slova smyslu« nepovažují. Poněvadž loutková divadla v podrobném výpočtu § 2 uvedena nejsou, ani je nelze podřaditi pod některý z podniků tam vypočtených, dlužno je pokládati za představení divadelní ve vlastním slova smyslu po rozumu § 3 č. 3 prav.Názoru tomu nemohl nss přisvědčiti.Stížnost zřejmě přehlíží, že dávková pravidla v § 1 zásadně podrobují dávce všeliké zábavy a — vypočítávajíce v § 2, které zábavy »zejména« dávce jsou podrobeny, — uvádějí tu divadelní představení »všeho druhu« — nepochybně tedy i divadla loutková; z tohoto širokého rámce však v § 3 vyjímají a osvobozují od dávky jen »divadelní představení ve vlastním slova smyslu«. Je na první pohled patrno, že pojem »divadelní představení ve vlastním slova smyslu« není totožný s pojmem »divadelní představení všeho druhu«, nýbrž naopak, že dávk. prav. oním termínem v § 3 č. 3 chtějí vyznačiti jenom určitý jeden druh »divadelních představení«, uvedených v § 2, a že jenom tento jeden druh na rozdíl od ostatních od dávky osvobozují. Pro výklad stížností hájený nelze nic dovoditi ani z toho, že pravidla v § 2 výslovně uvádějí představení kinematografická a představení divadel varietních, neboť tím chtějí jenom příkladmo — arg. slovo »jmenovitě« — naznačiti, co všechno pod pojmem »divadelní představení všeho druhu« jest rozuměti. Kdyby měl býti výklad st-lů správným, nedalo by se rozumně vysvětliti, proč pravidla v § 2 mezi zábavami dávce podléhajícími uvádějí tytéž zábavy, které v § 3 od dávky osvobozují.Rozhodným jest tudíž pro řešení otázky osvobození loutkového divadla od dávkové povinnosti, lze-li loutkové divadlo subsumovati pod pojem »divadelního představení ve vlastním slova smyslu« po rozumu § 3 č. 3 dávk. prav. Tento předpis definuje pojem »divadelního představení ve vlastním slova smyslu«, jakožto »reprodukci některého díla dramatického spisovatele nebo operního skladatele, provedenou na divadle ať herci z povolání nebo ochotníky«. Bude tedy rozhodným, lze-li u loutkového divadla shledati tyto pojmové znaky. Ze znění § 3 č. 3 dávk. prav. se podává především, že pro pojem představení ve vlastním slova smyslu pravidla nevyžadují, aby reprodukce byla určité kvality — a jest tudíž zcela irelevantní, zda reprodukce odpovídá požadavkům uměleckého výkonu. V tomto směru poukazuje se na nál. Boh. A 3277/24, kde tento názor byl blíže odůvodněn. Bezdůvodnými se proto jeví všechny námitky stížnosti, pokud z umělecké hodnoty loutkového divadla Skupova snaží se pro odchylný názor něco dovoditi. Důsledně není vadou řízení, jestliže důkazy st-li po této stránce navržené nebyly provedeny.Než z cit. znění pravidel dále vyplývá i to (jak také vyložil zmíněný nál. Boh. A 3277/24), že podstatným znakem pojmu »divadelního představení ve vlastním slova smyslu« jest, aby dílo bylo reprodukováno na scéně a to »herci z povolání nebo ochotníky«, tedy fysickými osobami, které mají psané dílo oněmi mnohotvárnými projevy, jakými se na venek odráží duševní dění, přeměniti v živoucí děj, působící na diváky dojmem reality. Pak ovšem u loutkového divadla schází podstatný pojmový znak divadelního představení ve vlastním slova smyslu — loutky nejsou osobami fysickými — a jest proto také zcela irelevantní, zda osobitost hereckých projevů je splněna osobou loutkaře, která zůstává za scénou.Z uvedeného patrno, že žal. úřad právem odepřel osvoboditi představení loutkového divadla od dávkové povinnosti v základě § 3 č. 3 dávk. pravidel. Ale pak, zamítaje odvolání st-lů, uplatňující kromě osvobozujícího důvodu § 3 č. 3 výslovně také důvod uvedený v § 3 č. 1, byl povinen zabývati se otázkou, není-li dán osvobozující důvod posléze uvedený. Touto otázkou se však žal. úřad nezabýval a v tomto bodu odvolání nevyřídil.V tom spočívá podstatná vada řízení.