Signály železniční.Signály železniční jsou jednoduchá, ve svém významu napřed určená znamení, jež jsou na dráze buď jednou pro vždy postavena neb jen v určitých případech dána, by osoby při dopravě železniční zúčastněné neb s touto ve styk přicházející rychle a bezpečně byly navzájem vyrozuměny. Signály slouží ke zvýšení bezpečnosti a rychlosti dopravy železniční а k odvrácení všech nebezpečí, jež pro život a statky lidí spojena jsou s rychlým pohybem značných hmot při dopravě železniční obvyklým. Nař. m. obch. ze dne 10. února 1877 č. 3400, č. 10 ř. z. byl vydán pro všechny dráhy rakouskouherské jednotný řád signálový. Dle tohoto řádu rozeznáváme tyto signály: I. Signály liniové probíhající elektrickými zvonky, jež obsahují 16 povinných signálů zvonových a sice: Vlak dojíždí ke konci linie; vlak přijíždí k počátku linie; vlak neodjíždí ke konci linie; vlak neodjíždí k počátku linie; parostroj nechť přijede; parostroj s dělníky nechť přijede; parostroj s dělníky a lékaři nechť přijede; všecky vlaky zdržeti; vozy hodiny naříditi; vlak přijíždí po nepravé koleji ke konci linie; vlak přijíždí po nepravé koleji k počátku linie; vlak přijíždí od trati ke konci linie; vlak přijíždí od trati k počátku linie; vlak přijíždí od trati po nepravé koleji ke konci linie; vlak přijíždí od trati po nepravé koleji k počátku linie; trať je zaváta. Signály pozůstávají v různých skupinách úderů zvonových, jež jednou se dějí neb se ve stejných přestávkách třikrát neb čtyrykrát opakují. II. Signály personálu na trati: »Zadržte«, »zvolna«, »volná jízda« a »vlak roztržen«, jež jsou signály optickými. III. Pevné signály: Tyto se dělí na : 1. signály distanční, jež jsou umístěny před stanicemi, odbočkami a křižovatkami dráty a mají za účel, by kryly tyto na přiměřeně velkou vzdálenost’; 2. signály stěžejní na trati, jež hlavně ke krytí vlaku slouží; 3. signály vyhýbkové, jež obrazem lucerny oznamují postavení vyhýbek;4. signály na vodním jeřábu.IV. Signály na vlaku označují počátek a konec vlaku.V. Signály personálu vlaku: Tyto jsou1. signály personálu parostroje parní píšťalou dávané: »pozor«, »brzditi pevně«, »brzdu povoliti«, »brzdit mírně«, »brzdu mírně povolovati«, »volání, by přibrán byl personál« a »pokračování v jízdě osobního vlaku na trati zadrženého«; 2. signály personálu vlak provázejícího: »odjezd«, »zadržet«, »zvolna«, »vlak roztržen« a »pozor«. VI. Signály při pořádání vlaku: »v před«, »zpět«, »pomalu« a »zastaviti«. VII. Mimo to jsou při dráhách nepovinné signály, jež dle potřeby mohou býti zavedeny se schválením c. k. generální inšpekce rakouských dráh. Zřízenci železniční jsou povinni době denní odpovídající (přiměřené) prostředky signálové při sobě míti, by stále mohli signály dávati (§ 8 nař. m. o. z 16. října 1876 č. 30084). VIII. Dle nař. m. o. z 1. srpna 1883 č. 24932 nejsou při dráhách místních signály liniové probíhající elektrickými zvonky obligatorními a mohou ve dne též odpadnouti signály distanční, signály stěžejní na trati, signály vyhýbkové a signál konečný.