Č. 493.Zabírání bytů: Z § 8 č. 9 zák. ze dne 30. října 1919 č. 592 sb. z. a n. nelze dovozovati, že i pro jedinou služebnou osobu vyhraditi jest jednu místnost, není-li v bytě zvláštní místnosti určené pro přespávání služebných.(Nález ze dne 23. července 1920 č. 6834.)Věc: JUDr. Mořic Bandler, advokát v Mostě, proti nájemnímu úřadu v Mostě stran zabrání pokoje.Výrok: Naříkané rozhodnutí zrušuje se, pokud jím bylo vysloveno, že se zabírá zároveň s pokojem i nábytek v něm se nalézající, pro nezákonnost; jinak zamítá se stížnost jako bezdůvodná.Důvody: Bytový úřad v Mostu zabral rozhodnutím ze dne 19. prosince 1919 z bytu stěžovatelova v Mostu čp. 1043/24 jeden nábytkem opatřený pokoj, dovolávaje se § 8 bodu 9 zákona ze dne 30. října 1919 č. 592 sb. z. a n.V odporu proti tomu podaném namítal stěžovatel, že byt jeho o 4 obytných místnostech obýván jest 2 dospělými členy domácnosti, kterým přísluší po zákonu nárok na 3 obytné místnosti. Zabraný pokoj jest prý dle ustanovení § 8 bodu 9 lit. b) cit. zákona ze záboru vyloučen, poněvadž slouží k přespávání pro služebnou, pro kterou není zvláštní místnosti v bytě a jest proto na roven postavena podnájemníkovi.Odpor tento zamítnut byl naříkaným rozhodnutím nájemního úřadu s poukazem na to, že nelze zabranou místnost pokládati za pokoj pro služebné ve smyslu § 8 cit. zákona, poněvadž není ani tvrzeno, že by pokoj sloužil výlučně jenom pro služku. Dle zákona mají toliko 2 služebné osoby dohromady nárok na přikázání jedné místnosti obytné v bytě.Naříkané rozhodnutí vyslovuje dále, že se zabrání vztahuje i na nábytek a zařízení zabraného pokoje. Poněvadž stěžovatel ohledně toho si zvlášť nestěžuje a jenom toho se dožaduje, aby mu byla postel pro služebnou uvolněna, odpadá rozhodnutí o nábytku a zařízení v celku a jest toliko ohledně postele pro služku prohlásiti, že jest stěžovateli ponecháno, postel tuto, nalézá-li se skutečně ve zmíněném pokoji, z něho vzíti a nahraditi ji postelí, která tam patří.Rozhoduje o stížnosti do tohoto rozhodnutí pro nezákonnost podané řídil se nejvyšší správní soud následujícími úvahami:Názor ve stížnosti uplatňovaný, že třeba ustanovení § 8 č. 9 v souvislosti s předpisem § 5 č. 4 citovaného zákona vykládati tak, že při posouzení, lze-li v některém bytě zabrati místnosti nadpočetné, jest též jedné služebné osobě přiznati nárok na jednu obytnou místnost, není-li v bytě tom zvláštní místnosti určené pro přespávání služebných, nemá opory v zákoně.Dle § 5, odst. 1, čís. 2 mají dva dospělí členové domácnosti nárok na tři obytné místnosti. Dle odstavce 2 tohoto paragrafu čítají se vždy dva členové domácnosti mladší 14 let a při lichém počtu také zbývající jeden člen domácnosti za dospělou osobu.Zákon stanoví zde tedy nejprve pravidlo, že mají dva členové domácnosti mladší než 14 let nárok na jednu obytnou místnost a připouští pak výjimku z této zásady v tom směru, že čítá i přebývajícího nedospělého člena domácnosti jako dospělou osobu, na kterou při posuzování, jde-li v některém bytě o místnost nad počet, musí přihlíženo býti.Nařizuje-li však zákon v následujícím odstavci zmíněného § 5, že se k členům domácnosti nepočítají osoby služebné a podnájemníci, projevuje tím zcela jasně úmysl, že k těmto není bráti zřetele, když jde o určení počtu přebytečných místností některého bytu, což vysvítá již z toho, že dle 4. odstavce § 5 též pokoje pro služebné se nepokládají za obytné místnosti a jsou tedy ze záboru samy o sobě vyloučeny. Z tohoto vyvozuje pak zákon logickým způsobem důsledek, že lze zabrati dle § 8 čís. 9 u bytův označených v § 5 místnosti nad počet, zakládající povinnost oznámení, ovšem jenom za podmínek v tomto předpisu blíže vytčených.Činí tedy zákon zřejmě rozdíl mezi členy domácnosti a služebnými osobami a přiznává při bytech o třech až pěti místnostech obytných každému dospělému členu, po případě dvěma nedospělým nebo zbývajícímu nedospělému členu domácnosti nárok na jednu obytnou, místnost, kdežto pokud jde o osoby služebné, přikazuje toliko úřadu k záboru oprávněnému, aby v bytech nemajících zvláštní místnosti určené pro přespávání služebných, ponechána byla teprve dvěma služebným osobám stejného pohlaví jedna místnost obytná.Ježto pak v daném případě jde o čtyři místnosti obytné, obývané toliko stěžovatelem a jeho manželkou, jimž dle § 5 č. 2 přísluší nárok na tři obytné místnosti a není též sporu o tom, že lze zabraný pokoj samostatně obývati, poněvadž má zvláštní vchod, jednal žalovaný úřad ve shodě se zákonem, když potvrdil v odpor vzaté rozhodnutí bytového úřadu, zabírající dle předpisu § 8 čís. 9 cit. zák. jeden pokoj bytu stěžovatelova.Pokud jde o zábor postele pro služebnou a příkaz stěžovateli udělený, aby buď postel pro služku v pokoji tom ponechal, nebo ji nahradil postelí jinou, stačí poukázati k tomu, že zákon o zabírání bytů ze dne 30. října 1919 č. 592 sb. zák. a nař. dovoluje pouze v jediném případě, aby zároveň s bytem zabráno bylo i obytné zařízení jeho, totiž jen, když jde o zabrání bytu v podnájmu (§ 10 cit. zák.).Ve sporném případě nejde však o zabrání bytu nebo pokoje daného do podnájmu a neopírá se též ani rozhodnutí první ani druhé stolice o ustanovení § 8 č. 8, nýbrž o ustanovení § 8 č. 9, kteréžto ustanovení vztahuje se toliko na místnosti přespočetné některého bytu přímého nájemce.Vzhledem k tomu jest každé opatření úřadu vztahující se k zařízení zabraného pokoje po zákonu nepřípustno a musilo proto naříkané rozhodnutí, pokud se týká též nábytku tohoto pokoje, dle § 7 zák. o správním soudě zrušeno býti.