Č. 1018.Spolkové právo: Zákonné prameny spolkového práva na Slovensku. Právní i skutkové předpoklady pro zrušení spolku musí býti zástupcům spolku oznámeny, aby jim byla umožněna řádná obrana.(Nález ze dne 15. listopadu 1921 č. 15259.)Věc: Předsednictvo hospodářského spolku (adv. Dr. E. Lelley z Nitry) proti ministru s plnou mocí pro správu Slovenska stran rozpuštění spolku.Výrok: Naříkané rozhodnutí zrušuje se pro vadnost řízení.Důvody: Za ministra československé republiky s plnou mocí pro správu Slovenska zmocnil vládní referent pro zemědělství výnosem ze dne 29. září 1919 čís. 12125 zem. pres. župana v Nitře, aby rozpustil maďarský župní gazdovský spolek v N. z důvodů politických i národnostních a zabavil jeho veškeré jmění a akta.Na to zmocnil župan 20. července 1920 policejního kapitána v Nitře na základě ministerského nařízení č. 12125 zem. pres., aby uvedený spolek z důvodů politických a národnostních rozpustil a jeho všechen majetek a akta zabavil. Policejní kapitán dostavil se 4. srpna 1920 do místností spolku a oznámil přítomnému tajemníku, že spolek je ve smyslu ministerského nařízení č. 12125 zem. pres. rozpuštěn a jeho majetek a akta zabaveny.Podle tvrzení stěžovatelů, obsaženého v apelaci k ministru s plnou mocí, podal předseda spolku 5. srpna jménem předsednictva telegrafický protest k ministru s plnou mocí, ve kterém poukázal na to, že se spolek ani v minulosti ani nyní politikou a národnostními spory nezaměstnával, a žádal, aby tuto věc úředně vyšetřil a podle výsledku vyšetřování rozhodnutí učinil, než však vyšetřování se skončí, aby nařízené rozpuštění a konfiskaci zastavil.Policejní kapitán dostavil se dle zápisnice ve spisech dne 13. srpna znovu do místností spolku a oznámil tam přítomnému předsednictvu, že spolek na základě zmocnění župana Nitranského ze dne 28. července 1920 č. 12278 ve smyslu ministerského nařízení č. 12125 zem. pres. se rozpouští, majetek a akta se zabavují.Ve svém odvolám, podaném k ministru s plnou mocí pro správu Slovenska, žádal spolek, aby věc byla přísně vyšetřena a pak rozpuštění spolku zrušeno; při tom odvolával se spolek opět na to, že se nikdy ani politikou ani národními otázkami nezabýval.Stížnost žádá za zrušení onoho nařízení a udává, že důvod rozpuštění v protokole o rozpuštění spolku nebyl vůbec udán a že policejní kapitán toliko ústně sdělil, že důvody jsou politické a národnostní, že se spolek nemohl dověděti, jaké viny v ohledu politickém neb národnostním se dopustil, že do politiky neb národnostní otázky se vůbec nikdy nevměšoval, naopak obíral se jenom hospodářskými otázkami a žil vždycky ve svornosti s rolníky slovenskými, s nimiž se stýkal v jejich jazyce. Z protokolu o rozpuštění vůbec není patrno, která vrchnost nařídila rozpuštění spolku. Dále udává stížnost, že odvolání bylo podáno v předpokladu, že nařízení k rozpuštění spolku pochází od župana, že však spolek podává stížnost k nejvyššímu správnímu soudu z obavy, že by snad mohl zmeškati lhůtu a poněvadž neví, vychází-li ono nařízení snad přímo od ministra s plnou mocí nebo je-li přípustno odvolání z opatření županova.O stížnosti uvážil nejvyšší správní soud toto:Se zřetelem na otázku své kompetence ve smyslu § 5 zák. ze dne 22. října 1875 č. 36 ř. z. ex 1876, jehož předpisy platí v podstatě podle § 2 zákona ze dne 2. listopadu 1918 č. 3 sb. z. a n. pro příslušnost nejvyššího správního soudu republiky československé a řízení před ním, musil se nejvyšší správní soud nejprve zabývati otázkou v stížnosti nadhozenou, od kterého úřadu neb úředního činitele rozpuštění spolku a zabavení jeho majetku a spisů vychází. V tom směru nabyl nejvyšší správní soud přesvědčení, že naříkané rozpuštění spolku a zabavení jeho majetku a aktu spočívá na rozhodnutí úřadu ministra s plnou mocí pro správu Slovenska, pochází tudíž od nejvyšší normální instance správní a může proto ve smyslu § 5 uvedeného zákona býti naříkáno přímo stížností u nejvyššího správního soudu, kdežto opatření učiněná jednak županem, jednak policejním kapitánem jsou pouhým provedením onoho rozhodnutí.K tomuto názoru dospěl soud jednak na základě znění ministerského vynesení ze dne 29. září 1919 a vynesení župana ze dne 20. července 1920, jakož i obou zápisů ze dne 4. a 13. srpna 1920, jednak hledě na kompetenční předpis doleji uvedeného ministerského nařízení ze dne 2. května 1875 č. 1508, podle něhož suspendovati a rozpustiti spolek může toliko vláda, kdežto vrchnostem municipálním přísluší toliko dozor nad spolky.Před vydáním ústavní listiny, která se zaměstnává v § 113 právem spolkovým, nebylo na území práva dříve uherského zákona, který by právo spolkové upravoval. Právo spolkové naopak bylo v bývalých Uhrách upraveno toliko ministerskými nařízeními ministra vnitra ze dne 28. dubna 1873 č. 1399 pres. a ze dne 2. května 1875 č. 1508. Tato nařízení byla zákonem ze dne 28. října 1918 č. 11 sb. z. a n. zachována prozatím v platnosti i pro onu část republiky československé, ve které před převratem platila.Z předpisů těchto nařízení, zejména odst. IX. přílohy k nařízení č. 1508/75 plyne, že vláda může spolek, který nezachová svůj stanovami určený účel, pokud se týče překročí svoji pravomoc, pokud by dalším jeho působením ohroženy byly zájmy státu nebo hmotný zájem členů spolku, suspendovati a podle výsledku řádného vyšetřování, které se po suspendování má naříditi, i rozpustiti.Po rozumu § 14 zákona ze dne 10. prosince 1918 č. 64 sb. z. a n. byl tudíž zmocněnec vlády, t. j. ministr s plnou mocí pro správu Slovenska anebo jeho jménem orgánové jeho úřadu jej zastupující oprávněni, spolek za shora uvedených předpokladů suspendovati a po provedeném vyšetření i rozpustiti.Tohoto stavu věci byli si stěžovatelé, netvrdíce opak, patrně také vědomi. Ze spisů správních jde toliko na jevo, že ministr s plnou mocí, resp. jeho zmocněnec zmocnil župana nitranského, aby stěžující si spolek z důvodů politických a národnostních rozpustil a jeho jmění a akta zabavil.Předmětem sporu může tudíž jenom býti otázka, zda úřad v tomto případě rozhodnuvší šetřil v ohledu materielním i fomálním příslušných předpisů.V tom směru není ze spisů patrno, zda a jakým způsobem opatřil si úřad vědomost o tom, že shora uvedené předpoklady rozpuštění spolku jsou splněny, takže nejvyšší správní soud nemá vůbec možnosti přesvědčiti se o tom, zda ono opatření jest ve smyslu platných shora uvedených předpisů opodstatněno, tudíž zákonné čili nic.Rozpuštění spolku bylo spolku sděleno úředním orgánem (policejním kapitánem) dne 4. a dne 13. srpna 1920, v obou případech nebyly však spolku sděleny důvody tohoto opatření; protokoly ze dne 4. a 13. srpna 1920, které o onom úředním úkonu byly sepsány, omezují se na konstatování, že ve smyslu zmocnění župana nitranského č. 12278 ze dne 20. července 1920 a min. nařízení č. 12.125 zem. pres. spolek se rozpouští, majetek a akta se zabavují.Toliko ústně bylo orgánům spolku sděleno, že rozpuštění se stalo z důvodů národnostních a politických, avšak ani zde není patrno, že by byly uvedeny určité skutečnosti, tyto důvody opodstatňující, v tom směru, že by je bylo lze považovati za ohrožení zájmů státních a překročení pravomoci spolku ve smyslu shora uvedených předpisů min. nařízení č. 1508/75. Tímto postupem a tím, že spolku nebylo ani s určitostí sděleno, který úřad neb úřední činitel rozpuštění spolku a zabavení majetku a spisu nařizuje, byla spolku stížená řádná právní obrana proti těmto opatřením a trpí proto celé řízení správní podstatnými vadami.Z těchto důvodů bylo naříkané rozhodnutí zrušiti podle § 6 zák. ze dne 22. října 1875 č. 36 ř. z. z r. 1876, jehož předpisy, jak již shora uvedeno, platí v podstatě podle zákona ze dne 2. listopadu 1918 č. 3 sb. z. a n. pro příslušnost nejvyššího správního soudu republiky československé a pro řízení před ním.