Č. 6086.Samospráva obecní: I. Obecní zastupitelstvo není oprávněno samostatně bez souhlasu místního zastupitelstva disponovati se jměním osadním. — II. Samostatné jmění, od jmění obecního odlišné, může míti nejen osada, ale také část obce. — III. Obecní statek náležející osadě byl zákonem č. 421/19 přeměněn v kmenové jmění osadní, nikoliv v kmenové jmění obecní.(Nález ze dne 22. listopadu 1926 č. 24003.)Věc: Josef W. v P. (adv. Dr. Art. Lasch z Prahy) proti zemskému správnímu výboru v Praze (za zúč. části města P. I. a II. adv. Dr. B. Engl z Prahy) stran osadního jmění.Výrok: Stížnost se zamítá jako bezdůvodná.Důvody: Město P. složeno je (ze dvou míst: I. a II. městská část a Zámecké předměstí. Každé z těchto dvou míst I. a II. městská část na jedné straně a Zámecké předměstí na druhé straně, mají svoje vlastní jmění. K jmění I. a II. části městské náleží také t. zv. měšťanský les, na němž měli požitečná práva jednotliví občané. V červenci 1924 podali občané ze Zámeckého předměstí František W. a spol. na ob. zastupitelstvo žádost, aby zvláštní jmění obou uvedených částí města bylo sloučeno v kmenové jmění celé obce, výnosu dosavadního zvláštního jmění I.a II. městské části aby bylo používáno nadále k úhradě výdajů celé obce bez rozdílu, a domy v Zámeckém předměstí aby byly přečíslovány k II. městské části. Osadní zastupitelstvo I. a II. části vyslovilo se proti žádanému opatření. Ob. zastupitelstvo ve svém sezení 2. prosince 1924 se usneslo žádosti občanů ze Zámeckého předměstí vyhověti.Z usnesení toho odvolali se osadní starosta Rudolf B. jménem osady I. a II. městská část, a dále Julius Z. s několika občany. Osk zrušila nař. usnesení ob. zastupitelstva z formálního důvodu, že většina členů, kteří hlasovali pro sloučení jmění, byla podjata. František W. a spol. vznesli proti rozhodnutí tomu rekurs, který však nař. rozhodnutím ybyl zamítnut. — — — — — —O stížnosti nss uvážil: Paragraf 107 česk. ob. zř. v 1. odst. stanoví pro případ, že obec složena jest z několika míst, aby každému takovému místu (osadě) ponecháno bylo, aby si samo spravovalo své jmění, ač nebylo-li nic jiného ustanoveno zvláštní úmluvou. V odstavci 2. praví pak, že totéž platí o částech míst (o vsích částečných), mají-li své zvláštní jmění. Podle § 108 konečně jest »k tomu konci«, t. j. ke správě takového zvláštního jmění, »v každém místě takovém« zříditi zvláštní zastupitelstvo »místní.«Z uvedených předpisů jest patrno, že obecní zřízení české zná jako subjekt zvláštního jmění komunálního, odlišného od jmění obce politické, nejen osadu, nýbrž po případě i pouhou část místa, a že v každém případě, kde takové zvláštní jmění existuje, zaručuje jeho subjektu — ať je to už osada či pouze část místa — aby si jmění to svým vlastním zastupitelstvem k tomu konci zřízeným spravoval. Vzhledem k tomuto stavu jsou tedy zcela bez významu pro dnešní spor vývody, jimiž stížnost snaží se dokázati, že městské části I. a II. netvoří žádnou »osadu«, a není potřebí na ně reagovati.Jedině rozhodným jest, zda tu existuje nějaké separátní jmění, náležející vlastnicky nějakému komunálnímu útvaru, a odlišné od jmění obce politické. V tom směru osk ve svém rozhodnutí zjistila, že obec zvaná až do zavedení provisorního obecního zřízení z r .1849 »město P.« zahrnovala části Staré Město, Sv. Petr a Pavel II. a dříve opevněné vnitřní město I. Tyto části byly spravovány zvláštním magistrátem, a měly své zvláštní oddělené jmění, které v zem. deskách a v poz. knize zapsáno bylo jen pro tyto dvě části s výslovným vyloučením Části »Zámecké předměstí III.« Tato část tvořila součást správního území panského vrchního úřadu a byla se svými nároky na přiznání spoluvlastnictví na realitách městských částí I. a II. poprvé rozsudkem apelačního soudu z 26. července 1798 a později opětně odmrštěna. Toto zjištění zůstalo st-lem nepopřeno. Námitky, které stížnost činí proti existenci zvláštního jmění místa městská část I. a II., si navzájem samy odporují a tím se podrývají; neboť nejprve uvádějí, že na tomto jmění, které vzniklo z t. zv. měšťanského lesa, měli privilegovaná požitečná práva, podmíněná právem měšťanským, jednotliví občané, čímž přiznávají, že toto jmění patřilo nějakému komunálnímu útvaru, ať už obci, ať osadě, resp. místu; hned na to však dovozují v pravý opak toho, že toto jmění patřilo vlastnicky těmto privilegovaným občanům.Je-li takto nesporno, že jest tu takové zvláštní jmění místa I. a II. městská část, pak má tento subjekt podle §§ 107 a 108 ob. zř. právo, aby si jmění toto sám svým zvláštním, k tomu konci zřízeným místním zasupitelstvem spravoval. Ohledně použití výnosu jmění onoho platí pak ustanovení § 113 ob. zř., resp. § 20 ob. fin. novely, podle nichž, není-li tu jinaké dohody, dlužno výnosu jmění toho použíti ke krytí výdajů na dotyčnou osadu (místo) připadajících, a přebytek zůstává výhradným vlastnictvím osady (místa).Stížnost se na oporu svého stanoviska dovolává také zák. ze 17. července 1919 č. 421 Sb. Chápe jej však docela nesprávně, má-li za to, že přeměnil obecní statek, náležející osadě v kmenové jmění obce politické. Zákon se vlastnických poměrů nijak nedotkl; omezil se toliko na zrušení požitečných práv, která podle § 70 česk. ob. zř. existovala až dosud k nemovitostem obecního neb osadního statku. Důsledkem cit. zákona proměnil se tedy obecní statek, pokud dotyčné nemovitosti náležely vlastnicky obci politické, v kmenové jmění obecní, a pokud náležel vlastnicky osadě (místu), v kmenové jmění osadní (místní) — jak je docela jasně patrno z § 1, jenž výslovně vedle kmenového jmění obecního uvádí také kmenové jmění osadní — naproti tomu nepřešel statek osadní do vlastnictví politické obce a nestal se jměním obecním. Místní zastupitelstvo, jež dosud podle §§ 107 a 108 ob. zříz. povoláno bylo spravovati nemovitosti osadního statku, je nyní v základě týchž předpisů povoláno spravovati je i na dále, nikoli však již dle předpisů o obecním statku (§ 70 a 77 ob. zř.), nýbrž dle předpisů o kmenovém jmění obecním, resp. osadním.Není žádného předpisu, který by zmocňoval zastupitelstvo obce politické, aby samostatnou právní existenci zvláštního jmění místního, pro jehož správu zřízeno je zvláštní místní zastupitelstvo, o své újmě rušil a jmění to sloučil s jměním obce politické; opatření takové bylo by možno jen se souhlasem místního zastupitelstva jako orgánu subjektu onoho zvláštního jmění. Rovněž není obecní zastupitelstvo příslušno, aby disponovalo samo o použití výnosu takového zvláštního jmění způsobem odporujícím předpisu § 112 ob. zř., resp. § 20 ob. fin. novely, kdyžtě předpis posléze citovaný disposici takovou činí závislou na dohodě a tedy na souhlasu dotyčné osady, resp. osadního zastupitelstva jako jejího representanta.Právem tedy žal. úřad usnesení ob. zastupitelstva z 2. prosince 1924, pokud vyslovilo, že zvláštní jmění místa I. a II. městská část slučuje se v kmenové jmění obce politické a že výnosu jeho má na dále používáno býti k úhradě výdajů celé obce bez rozdílu, pro nepříslušnost obecního zastupitelstva zrušil. — — — — — — —