Všehrd. List československých právníků, 11 (1930). Praha: Spolek českých právníků „Všehrd“; Český akademický spolek „Právník“, 320 s.
Authors:

Různé zprávy


Bible a trestní právo.

Bible, která jest zdrojem poznatků a pohledů do šerého dávnověku, poučuje nás znamenitě o trestním právu tehdejší doby. Tato část prozrazuje nejlépe společenské útvary, zvyky a názory dávné minulosti. O vraždě, zabití a těžkém ublížení na těle praví bible toto: Kdo uhodí člověka, který po ráně zemřel, nechť jest potrestán smrtí. Kdo ukradne člověka a prodá ho, nechť jest rovněž trestán smrtí. Poraní-li člověk jiného, nechť jest s ním stejně naloženo. Oko za oko, zub za zub. Zranění, která způsobil, nechť jsou mu způsobena také. Hádají-li se dva muži a jeden druhého uhodí kamenem neb pěstí, avšak nezabije ho, nýbrž pouze zraní, takže zraněný se po čase zase zotaví, tu je útočník beztrestný. Musí však platiti zraněnému výlohy za léčení a ušlý čas. Perou-li se muži a uhodí ve rvačce těhotnou ženu tak, že jí způsobí potrat, musí zaplatiti prostřednictvím soudce částku, jíž manžel požaduje za náhradu. Stane-li se však při tom oné ženě těžký úraz a ona zemře, tedy platí heslo: život za život. — Pobodá-li vůl někoho tak, že ranám podlehne, tu budiž vůl ukamenován a zakopán. Jeho maso nesmí nikdo jísti. Majitel jest při tom beztrestný. Opakoval-li se však tento případ, nebo byl-li majitel vola upozorněn na jeho trkavost a nedal na něho dobrý pozor, tu mají býti oba ukamenováni. — Zajímavé paragrafy chová bible o zločinu krádeže. Kdo ukradne vola, musí dodati v náhradu pět kusů hovězího dobytka; kdo jehně, ten musí v náhradu opatři ti čtyři ovce. Byl-li zloděj v noci zabit, nenese na jeho smrti nikdo viny. Ve dne dopadený zloděj musí škodu dvojnásobně nahraditi; nemá-li peněz, tedy budiž prodán a peníze odvedeny poškozenému. — O lichvě a úvěru: Půjčuješ-li peníze chudšímu členu svého národa, neutiskuj ho jako dlužníka a nežádej po něm úroků. Zabavíš-li šat svého chudšího dlužníka, tedy mu ho vrať před západem slunce, neboť jest to jeho jediná pokrývka, jediná ochrana jeho těla. Na čem má jinak spáti? Nezabavujte mlýnů a mlýnských kamenů, neboť byste zabavovali život. Nesmíte přicházeti sami do domů svých dlužníků, nýbrž musíte čekati venku, až vám dlužník zástavu sám přinese. Je-li to chudý člověk, tedy mu ji před západem slunce vraťte, aby mohl klidně ulehnou ti a vám blahořečiti. To bude vaší zásluhou před Pánem, vaším Bohem. — Zvláštní část věnována jest otázkám náboženským a státním. Všude jest zmínka, aby s cizinci nebylo nakládáno hůře než s domácími: „neboť cizinci jste byli i vy sami v Egyptě“. V některých případech uvedeno jest i vězení jako trest. Pod trestem smrti rozuměla bible ukamenování nebo upálení. Rovněž tělesné tresty bývaly udělovány provinilcům. — Trestní právo podle bible bylo na značném stupni. Dokonce jsou body, jako zvláštní odstavec o ochraně zvířat, které se jen nedopatřením nedostaly do našich zákonníků. Starý bůh Jehova nezapomněl na zvířata tak jako my, kteří jsme ponechali ubohé němé tváře úplně na pospas surovým lidským povahám. V tomto ohledu nás starověk daleko předčil...
Citace:
Bible a trestní právo.. Soudní síň. Illustrovaný týdenní zpravodaj vážných i veselých soudních případů. Praha: Vydavatel Ing. Josef Buchar, 1926, svazek/ročník 3, číslo/sešit 15, s. 184-184.