Čís. 1099.I domy spadají pod záborový zákon.(Rozh. ze dne 21. června 1921, R 1 714/21.)Knihovní soud zamítl žádost, by vloženo bylo zástavní právo naPražský dům, zapsaný v zemských deskách, ježto žadatel nevykázal sesvolením pozemkového úřadu k jeho zadlužení dle § 1 zákona ze dne 3. listopadu 1918, čís. 32 sb. z. a n. Rekursní soud vklad povolil.Důvody: Účelem zákona ze dne 3. listopadu 1918, čís. 32 sb. z. а n.,bylo zajistiti statky, zapsané do desk zemských, chystané úpravě pozemkového vlastnictví do vydání vlastního záborového zákona. Ač již tentoprvní zákon nepřipouštěl pochybnosti o tom, že se týká jen velkého majetku pozemkového, byly tyto pochybnosti nadobro rozptýleny zákonemze dne 16. dubna 1919, čís. 215 sb. z. a n., který v § 3. odstavec a) výslovnč vylučuje ze záboru »objekty právně i hospodářsky samostatné, ježneslouží hospodaření na zabraných nemovitostech«, tudíž hledě ustanovení § 2 téhož zákona domy v městech i na venkově, pokud nejsou příslušenstvím půdy ve výměře v § 2 uvedené. Takovým objektem, ze záboru vyloučeným, je také dům, o nějž jde, pročež bylo rekursu vyhověti.Nejvyšší soud obnovil usnesení prvého soudu.Důvody:Rekursní soud míní, že zákon o obstavení velkostatků ze dne 9. listopadu 1918, čís. 32 sb. z. a n. měl jen za účel, zajistiti chystaný zábor velkého majetku pozemkového, provedený potom zákonem ze dne 16. dubna1919, čís. 215 sb. z. a n., t. zv. záborovým, dle jehož § 3 lit. a) objektytoho druhu jako dům, o nějž jde, jsou ze záboru vyloučeny. Tomu čelídovolací stížnost výkladem, že obstavovací zákon mimo zajištění obmyšlené budoucí pozemkové reformy sledoval ještě účel jiný, účel mocnéhodozoru státu nad právními osudy nemovitostí zemsko-deskových, abytyto nebyly na úkor berních práv státu zadlužovány a národní jměnízavlekáno do ciziny. To by bylo velice důležité a stačilo by samo na vyvrácení právního stanoviska rekursnílm soudu, nicméně, poněvadž nenítu materialií k zákonu tomu a nelze se tedy o jeho motivech a cílech, tudížo jeho dosahu mimo obor zákona záborového poučiti, vymyká se to bezpečnému posouzení; to však nevadí, neboť i kdo by pojímal zákon obstavovací jen jako pouhé zatímní zajištění budoucí agrární reformy a pozdější zákon záborový tudíž jako úplné splnění jeho účele, dojde stejněk výsledku opačnému, než ku kterému dospěl rekursní soud, totiž tomu,že žádaný vklad povoliti nelze, i když posuzujeme věc pouze dle obsahu zákona záborového. Dle § 1 tohoto zákona zabrán jest státem velký majetek pozemkový, pod který pojem ovšem spadají i domy, ježtovlastně tvoří jen příslušenství pozemků (§ 297 obč. zák.) — něm. obč.zák. proto užívá výrazu »pozemky« místo »nemovitosti« — a jest pak dle§ 2 rozuměti velkým majetkem pozemkovým soubor nemovitostí, náležejících jedné osobě neb týmž podílníkům, jestliže výměra přesahuje 150případně 250 ha půdy. Tímto výrazem »soubor nemovitostí« chtěl zákonnaznačiti, že majetek osoby nemusí činiti jediný hospodářský ani knihovnícelek, že to může býti celý počet hospodářských jednotek na př. dvorců,z nichž každý má samostatnou existenci, neboť zákon počítá s případem,že osoba bude míti v majetku více takových hospodářských jednotek, roztroušených třeba po různých končinách říše, z nichž by žádná záborusama o sobě nepodléhala, nedosahujíc sama vytčené výměry, všecky dohromady v jeden soubor shrnuty však že výměry té dosahovati a tudížže záboru podléhati budou, neboť chtěl i všecky takové případy postihnouti. Proto potom mluví v § 11 o osobách, jichž majetek roz. veškerý pozemkový (t. j. nemovitý) majetek se zabírá, av § 12 o převzetí zabraného majetku. Tu ovšem vzhledem k možnéroztroušenosti nemovitého majetku osoby v různých končinách říše nebude vždy na snadě, zda ta která osoba se svým nemovitým majetkemzáboru podléhá, i přikazuje proto § 16, že jest to vyšetřiti a knihovní poznámkou v patrnost uvésti, že však, i když takové poznámky v kniháchnení, nemůže se nikdo omlouvati tím, že o záboru majetku toho nevěděl.Zásadně tedy zabrány jsou i budovy velkého pozemkového majetku čilipozemky i s budovami či domy. Obstavovací zákon místo kriteria velkého pozemkového majetku« užil v § 1 kriteria »statku, zapsaného dodesk zemských«, dodávaje, že každé zcizení, nebo zatížení bez svoleníúřadu tam poznačeného je neplatné. Poněvadž pak obstavovací zákonposud zrušen nebyl, a dům, o nějž jde, je zapsán v deskách zemských,tedy již to by stačilo, aby se obmýšlené zatížení jeho bez svolení příslušného úřadu uznalo za nepřípustné. Než dále § 3 zábor. zák. ovšem praví,že ze záboru jsou vyloučeny objekty právně i hospodářsky samostatné,jež neslouží hospodaření na zabraných nemovitostech, Ale na to se nyní,po zákonu ze dne 11. června 1919, čís. 330 sb. z. a n., dle něhož o tom,které objekty ze záboru jsou vyloučeny (§ 3 zab. zák.), rozhoduje pozemkový úřad (§ 7 čís. 1), maje k tomu potřebí souhlasu správníhovýboru (§ 11 čís 1). neprávem odvolává, to rozhodovati soudové vůbecpovolány nejsou a překročily by tím meze své příslušnosti, když to výslovně vyhrazeno úřadu pozemkovému, takže stížnost jde pak přímo nanejvyšší správní soud. Docela stejné ustanovení má i nař. vl. ze dne 13.května 1921, čís. 189 sb. z. а n., o úpravě požitků bývalých zaměstnancůna velkém majetku pozemkovém v čl. I. § 1 odstavec třetí. Na tom ničehonemění, že vyloučení ze záboru zdá se při pražském domě evidentním,ačkoli to může druhdy býti stejně dosti pochybné, tak na př. kdyby v domětom byla umístěna centrální hospodářská správa zabraného majetku, mohlby o tom býti spor, nepodléhá-li budova záboru, zvláště když dle § 10příděl může se státi i vědeckým neb humanitním ústavům, při nichž patrně v přední řadě mysliti lze na budovy; avšak kdyby to bylo sebe patrnější, nesmí meze příslušnosti býti mateny. Aby tedy vklad žádanýmohl býti povolen, musilo by tu i ze stanoviska pouhého zákona záborového býti buď vysvědčení pozemkového úřadu, že majetek Eduarda D.nepodléhá záboru, že dům, o nějž jde, jest se schválením správního výboru ze záboru dle § 3 záb. zák. vyloučen, pokud se týče příslušné rozhodnutí nejv. správního soudu, anebo by listina musila býti pozemkovýmúřadem dle § 1 obst. zák. a § 7 záb. zák. schválena, jinak by musilo prozávadu § 94 čís. 2 kn. zák. povolení vkladu býti odepřeno. Avšak stanovisko záborového zákona nestačí, neboť mladší zákon o pozemkovémúřadě ze dne 11. června 1919, čís. 330 sb. z. a n. ukládá v § 5 pozemkovému úřadu působnost uloženou v zákoně obstavovacím ze dne 9. listopadu 1918, čís. 32 sb. z. a n., ministerstvu zemědělství, tím zřetelně obstavovací zákon zachován bez vší újmy v platnosti i po zákoně záborovém,a poněvadž obstavovací zákon zakazuje každé zatížení statku v zemskýchdeskách bez svolení úřadu zapsaného, jest tu nutně třeba svolení pozemkového úřadu, a dokud toto není vykázáno, je tu řečená závada § 94 čís. 2 kn. zák.