Čís. 13429.Stavební řád pro Čechy (zákon ze dne 8. ledna 1889, čís. 5 z. zák.).Rozhodující první stolicí ve stavebních věcech obcí v Čechách je obecní rada, která si v určitých případech musí vyžádati usnesení obecního zastupitelstva, nikoli stavební komise. Vyjádření stavební komise o sobě nelze pokládati proti stranám za úkon právně účinný, pokud na jeho základě nevydala rozhodnutí obecní rada. Proti stranám jest stavebním úřadem jen obecní rada a jen její rozhodnutí je způsobilé nabýti moci práva.(Rozh. ze dne 6. dubna 1934, Rv I 308/34.)Na základě konečného usnesení ve sporu pro rušenou držbu byla povolena manželům F-ovým proti manželům G-ovým exekuce, by byl uveden v předešlý stav příkop mezi jejich domy v H. v Čechách. Žalobou, o niž tu jde, domáhali se manželé G-ovi na manželích F-ových nepřípustnosti exekuce, opírajíce se o napotomní usnesení stavební komise v H. Ve sporu šlo jen o to, zda usneseni obecní stavební komise jest přiznat! účinky § 35 ex. ř. Žaloba byla zamítnuta soudy všech tří stolic, Nejvyšším soudem z těchto důvodů:Žalobci opírají žalobní žádost o tvrzené »usnesení« stavební komise ze dne 10. ledna 1933, přezírajíce rozdíl mezi úředním opatřením obecního úřadu a posudkem odborové obecní komise. Podle § 28 čís. 9 obecního zřízení pro Čechy zahrnuje samostatná působnost obcí v sobě mimo jiné i konati policii ve příčině staveb, držeti ruku nad řádem stavebním a udělovati policejní povolení ke stavbám. Podle § 41 cit. zákona rozhoduje v těchto věcech obecní zastupitelstvo, kteréž může zříditi zvláštní komise, avšak jen k tomu účelu, by podávaly dobrozdání a činily návrhy v záležitostech obecních. Podle § 130 stavebního řádu pro Čechy (zák. ze dne 8. ledna 1889 čís. 5 z. zák.) vykonává předpisy tohoto stavebního řádu v obcích zásadně obecní rada jako stavební úřad prvé stolice, a obecní rada je povinna, by si v případech v zákoně blíže naznačených prve vyžádala usnesení obecního zastupitelstva. Výjimky z dotčené zásady se nehodí na tento případ a není proto třeba se jimi obírati. § 35 cit. zák. předepisuje, že, prve než stavební úřad dá povolení ke stavbě, má k účelu vyšetření místních okolností předsevzíti místní šetření stavební a podle § 38 buď na základě jednání této komise vydáno vyřízení žádosti za povolení ke stavbě. Vyřízení toto vydává stavební úřad první stolice, t. j. podle § 130 obecní rada a nikoli komise, která podle § 36 činí jen návrh. Teprve vyřízení vydané obecní radou jest rozhodnutím úředním upravujícím právní posici vlastníka a sousedů, které je způsobilým objektem opravného prostředku (Boh. č. 7095/1928). Podle toho, co dosud uvedeno, je rozhodující první stolicí ve stavebních věcech obecní rada, která v určitých případech si musí vyžádati usnesení obecního zastupitelstva, nikoli stavební komise, a nelze tedy její vyjádření o sobě pokládati proti stranám za úkon právně účinný, pokud na jeho základě nevydala rozhodnutí obecní rada. Proti stranám jest stavebním úřadem jen obecní rada a jen její rozhodnutí je způsobilé nabýti moci práva. Přednesly-li tedy v nynějším sporu strany, že »usnesení« stavební komise ze dne 10. ledna 1933 nabylo moci práva, vycházely zřejmě z nesprávného posouzení významu pouhého dobrozdání stavební komise (§ 41 čes. obec. zřízení), kterýmžto posouzením soud nemůže býti vázán. V souzené věci žalobci netvrdili ani neprokázali, že byl obcí, pokud se týče obecní radou vydán nějaký výměr, sporné věci se týkající, a pouhému posudku odborové komise obecní nelze přičítati význam ani úředního opatření. Nebyla tedy prokázána skutečnost stavící nebo rušící výkon exekuce, jakž vyžaduje § 35 ex. ř., a žalobní žádost je tudíž již z toho důvodu neopodstatněna.