Průběh podzimního pražského veletrhu. PVV. mají již svoji tradici v distribuci hospodářských statků. Za hranicemi nastalo zlepšení, bylo tudíž možno očekávati reflex i u nás. Jistý význam, nikoliv ovšem hlavní, mělo při nákupech z ciziny snížení hodnoty Kč. K vyhlášenosti PVV. jako odbytiště domácích výrobků, vydatně přispěla organisovanost a dobře vybavená poptávková služba, která vede k evidenci domácí i cizí zájemce o určitý druh zboží, sestavuje o tom zprávy, které se publikují v denních listech. Zprostředkuje bezplatně i zprávy o nákupních pramenech a vykonává tak dokonalou informační službu. PVV., které šťastně krisi vnitřní překonaly, zaviněnou zadlužením, daly se v boj s krisí vnější — hospodářskou. Používají při tom nejmodernějších prostředku exportně-technických, snažíce se různými výhodami a zejména bohatostí obsazení veletrhu, přilákati kupce z daleké ciziny. Základem veletrhů, který také tvoří jejich budoucnost, je umožniti snadný styk kupce s výrobcem, nebo obchodníkem. Tento styk nabývá svojí osobitostí živosti. Kromě toho má kupec možnost seznámiti se na tomtéž místě a poměrně malé ploše s novinkami oboru, v němž hodlá nakupovati. Také srovnání zboží téhož druhu, ale různých firem umožňuje mu srovnáním jakosti i ceny, aby nakoupil hodnotné výrobky co nejlevněji. PVV. se rovněž starají o pokud možno nejúplnější zastoupení všech oborů výroby i jejich specielních odvětví, neboť dbají o to, aby návštěvník na PVV. nalezl všechno zboží, o něž jeví zájem. Návštěva z ciziny zlepšila se na XXIX. PVV. nejen početně, nýbrž i jakostně. Navštívili jej tentokráte vážní kupci, kteří chtějí s Československem navázati trvalé obchodní spojení. Aby byl zdůrazněn exportní význam PVV., byly prvé tři jeho dny vyhrazeny exportu a firmy převážně exportní měly svoje zvláštní označení. Také návštěva z ciziny byla lepší než na jaře letošního roku a dokonce o třetinu vyšší nežli o loňském podzimním veletrhu. Vykazoval také vzestup vystavovatelů jichž bylo 2914, z toho 306 zahraničních, t. j. oproti loňskému podzimnímu veletrhu přírůstek 12.3% a plocha výstavní se zvětšila o 7.1%. — Během let získaná zkušenost ukázala, že je výhodné konati PVV. časově ve spojení s veletrhem lipským a vídeňským, neboť kupci srovnávají a přejíždějí s jednoho na druhý. Značná návštěva z ciziny měla i některé nepřímé příznivé výsledky: zvýšení turistického ruchu, oživení v oborech potravinářských a úplné obsazení hotelů. — Veletrh navštívili kupci celkem z 43 zemí celého světa (loni na podzim pouze z 38), mezi nimi četní z jižní Afriky, mnoha států jihoamerických, Australie, Indie, Egypta, Palestiny a dokonce opět ze Spoj. států severoamerických. Uzavírány byly obchody jak efektivní, tak kompensační. Vliv hospodářské krise jevil se však ve větších nákupech levného zboží. Nákupy dražšího a jakostnějšího zboží dávají naději na vyvinutí pravidelného obchodního styku. Důležitým činitelem podzimního PVV. byla značná účast velikých obchodních domů, které používaly obchodních místností veletržních. Byly to zejména americké nákupní koncerny. V celku lze označovati obchodní průběh XXIX. PVV. jako nejednotný. Tuzemské obchody byly střední až dobré. Ve vývozních oborech nejlepší obchod uzavírán ve skle, porcelánu, bijouterii, koženém zboží, textiliích, hračkách, jemné mechanice, osvětlovacích tělesech, domácích a kuchyňských artiklech. Do tuzemska nakupovány byly hračky, kožené zboží, pletené a stávkové zboží, kuchyňské potřeby, nábytek, překližky, stroje, elektrotechnický materiál, klavíry, kovové zboží a j. Nejlepší obchody do tuzemska byly uzavírány v radiových přístrojích. PVV. svým obchodním výsledkem zcela uspokojily. Dr. Reichert.