Č. 1025.Pozemková reforma: * Státní pozemkový úřad rozhoduje o ná- roku obce dle § 1, posl. odst. zák. z 27. května 1919 č. 318 sb. z. a n., je povinen slyšeti i pachtýře (podpachtýře), který na pozemek, jejž obec dle cit. ustanovení požaduje, vznesl nárok dle 1. odst. cit. §.(Nález ze dne 21. listopadu 1921 č. 15.021.)Věc: František K. v M. a soudruzi proti státnímu pozemkovému úřadu v Praze stran zamítnutí nároků dle zákona ze dne 27. května 1919 č. 318 sb. z. a n.Výrok: Naříkané rozhodnutí, pokud jím uznán byl nárok města Nového Bydžova vznesený dle § 1 zák. ze dne 27. května 1919 č. 318 sb. z. a n. na pozemky č. kat. — — obce N. B., zrušuje se pro vady řízení.Důvody: Stěžovatelé ohlásili u okresního soudu v Novém Bydžově své nároky ve smyslu zákona ze dne 27. května 1919 č. 318 sb. z. a n. k pozemkům náležejícím kostelu sv. Vavřince v Novém Bydžově a to k č. kat. — — obce Nového Bydžova. Obec Novobydžovská uplatnila co do pozemků těch pro zajištění svých komunálních podniků nárok dle § 1 posl. odst. cit. zákona.Žalovaný úřad zaslal vzhledem k žádosti obce Nového Bydžova a okresního soudu v Bydžově, aby o nároku obce rozhodl, spisy okresní správě politické v Novém Bydžově s tím, aby po provedeném šetření, k němuž měly býti přizvány i zúčastněné strany, podala dobrozdání, zda a pokud nárok obce je dle § 1 cit. zák. odůvodněn. Okresní správa politická v Novém Bydžově vrátila spisy se zprávou, že obec pozemků těch potřebuje jednak pro svůj stavební rozvoj (stavba okresní nemocnice), jednak pro zajištění svých komunálních podniků.Naříkaným rozhodnutím uznal žalovaný úřad dle § 1, posl. odst. zák. ze dne 27. května 1919 č. 318 sb. z. a n. nárok města Nového Bydžova na řadu pozemků, mezi nimi i na všechny pozemky, jež požadovali stěžovatelé jako dlouholetí pachtýři, a odůvodnil své rozhodnutí tím, že bylo konaným šetřením zjištěno, že město Nový Bydžov potřebuje pozemků těch jednak pro svůj stavební rozvoj, jednak pro zajištění svých komunálních podniků.Stížnost podaná u nejvyššího správního soudu vytýká naříkanému rozhodnutí nezákonnost a řízení vady, uvádějíc: — — — —O stížnosti uvažoval nejvyšší správní soud takto:Výtku nezákonnosti stížnost blíže nevymezuje, jak toho žádá § 18 zák. o správ. soudě a nemohl se tedy nejvyšší správní soud touto výtkou vůbec zabývati.Důvodnou shledal však soud výtku vady řízení.Poslední odstavec § 1 zákona ze dne 27. května 1919 č. 318 sb. z. a n. ustanovuje, že nárok pachtýřů v § 1 téhož zákona stanovený nelze uplatniti na pozemky, kterých obec požaduje pro svůj stavební rozvoj a pro zajištění svých komunálních podniků, a na pozemky, které jsou požadovány pro vydržování nemocnic, léčebných ústavů a jiných humanitních zařízení, bude-li nárok ten uznán pozemkovým úřadem. § 18 téhož zákona pak stanoví, že týž úřad rozhodne o důvodnosti požadavků vznesených dle posl. odst. § 1.Z citovaných ustanovení plyne, že rozhodovati o nároku tom přísluší jedině a výhradně žalovanému úřadu a nikoli soudu, který naopak rozhodnutím žalovaného úřadu je vázán. Z toho ovšem plyne i důsledek, že námitky, byť i se týkaly řízení, nemohou býti uplatňovány u soudu, jak mylně za to má odvodní spis zúčastněné strany.Stížnost vidí pak vady řízení v tom, že stěžovatelé před vydáním naříkaného rozhodnutí vůbec nebyli slyšeni. Nelze sice přisvědčiti názoru stížností hájeného, že i řízení stran nároků obce dle § 1, posl. odst. cit. zákona uplatňovaných má býti prováděno dle zásad řízení nesporného, poněvadž zásada ta vyslovena v § 17 cit. zákona pouze pro řízení před soudem konané, nicméně však je výtka vady řízení důvodná.Zásady slyšení stran je nutno šetřiti i bez výslovného ustanovení zákonného již dle všeobecných zásad platných pro řízení administrativní, kdykoli jde o rozhodnutí, jež jest s to, aby se dotklo právních zájmů strany. Naříkané rozhodnutí dotýká se však zcela zřejmě právních zájmů stěžovatelů, neboť byli rozhodnutím tímto vyloučeni z požadování pozemků, na které vznesli nárok dle § 1, odst. 1. cit. zák., a bylo tedy povinností žalovaného úřadu, aby před vydáním naříkaného rozhodnutí poskytl jim příležitost, aby k nároku obce, který je v rozporu s nárokem jejich, zaujali stanovisko a vyjádřili se zejména i ke skutkových tvrzením obce, jež žalovaný úřad vzal za skutkový základ svého rozhodnutí.Ze spisů vyplývá a odvodní spisy toho nepopírají, že stěžovatelé vůbec slyšeni nebyli, že neměli příležitosti vyjádřiti se o tvrzení obce města Nového Bydžova co do potřeby oněch pozemků pro stavbu nemocnice a pro komunální její potřeby. Tato tvrzení nebyla jim dle spisů v řízení nikdy ani sdělena a dověděli se o nich teprve z naříkaného rozhodnutí, takže proti nim v řízení administrativním nemohli zaujmouti stanovisko. Proto je bezdůvodnou námitka odvodního spisu zúčastněné strany, že jde o nepřípustná nova.Žalovaný úřad hájí v odvodním spisu náhled, že nebylo jeho věcí zkoumati, na základě jakého řízení a šetření podala okresní politická správa v Novém Bydžově své dobré zdání, jež bylo základem naříkaného rozhodnutí, a odvodní spis zúčastněné obce Nového Bydžova dovozuje, že nebylo šetření třeba, poněvadž po zákonu stačí, že obec nárok svůj pouze vznesla, aniž je povinna potřebu pozemků dokazovati.Obojí názor je mylný.Stanovil-li zákon, že nelze nároku pachtýře dle § 1, odst. 1 cit. zákona uplatniti, bude-li kolidující nárok dle posl. odst. tohoto § pozemkovým úřadem uznán, a stanovil-li v § 18, že o důvodnosti požadavků vznesených dle § 1, posl. odst. cit. zák. rozhodne pozemkový úřad, vyslovil tím zřejmě, že nestačí pouhý fakt požadování, nýbrž že požadování to musí býti i důvodné, t. j. že především musí býti dány zákonné předpoklady, za kterých pozemky mohou býti požadovány.Jsou-li tu předpoklady tyto, přísluší zkoumati žalovanému úřadu.I když žalovaný úřad svěřil šetření jinému, v daném případě okresní správě politické v Novém Bydžově, bylo povinností jeho přesvědčiti se dříve, než vydal naříkané rozhodnutí, zda úřad tento prováděje šetření řídil se všeobecnými zásadami pro administrativní řízení platnými, zejména slyšel-li strany zúčastněné. Neustanovujeť zákon ze dne 27. května 1919 č. 318 sb. z. a n. nikde, že by okresní správa politická v případě § 1, posl. odst. dávala dobré zdání pro žalovaný úřad závazné. Opřel-li tedy žalovaný úřad rozhodnutí své o šetření, vykonané k jeho příkazu úřadem jiným, musí, nemá-li rozhodnutí trpěti podstatnou vadou, i toto šetření býti provedeno způsobem bezvadným.V daném případě však stěžovatelé k šetření vůbec přizváni nebyli, skutkové zjištění, stěžovateli popřené, z něhož žalovaný úřad vycházel, že totiž obec potřebuje i pozemků stěžovateli požadovaných pro stavbu nemocnice a své podniky, stěžovatelům v žádném stadiu řízení správního sděleno nebylo, a trpí tedy skutková podstata, na níž se naříkané rozhodnutí zakládá, podstatnou vadou řízení.Proto muselo naříkané rozhodnutí, pokud se týká nároku obce Nového Bydžova na pozemky i stěžovateli požadované, býti zrušeno dle § 6 zák. o správ. soudě.