Č. 6044.Státní zaměstnanci: I. * Zákon z 22. prosince 1924 č. 286 Sb. neposkytuje státnímu zaměstnanci, o jehož nucený odchod z činné služby běží, právního nároku na to, aby mu byla poskytnuta lhůta k podání námitek do výzvy podle § 13, odst. 3. — II. * Přeložení na trvalý odpočinek podle § 13 cit. zák. není vázáno na splnění předpokladů § 80 služ. pragm. a není podmíněno řízením v §§ 81 a násl. služ. pragm. předepsaným. — III. * Předpis § 14 cit. zák. není normou zakládající právní nárok státních zaměstnanců, nýbrž toliko směrnicí, kterou se má úřad při provádění zákona říditi.(Nález ze dne 9. listopadu 1926 č. 22711.)Věc: Josef H. v P. proti zemskému finančnímu ředitelství v Brně o přeložení do trvalé výslužby dle § 13 zák. č. 286/24. Výrok: Stížnost se zamítá jako bezdůvodná.Důvody: Zfř v Brně zpravilo výměrem z 27. června 1925 st-le, že z důvodu jeho menší způsobilosti služební, jakož i vzhledem k jeho výstřednímu chování mimo službu, jež poškozuje stavovskou vážnost a zlehčuje úctu a důvěru, jichž úřad bezpodmínečně vyžaduje, hodlá jej na základě výn. min. fin. z 22. dubna 1925 přeložiti do trvalé výslužby dle § 13 zák. č. 286 ex 24. Při tom bylo podotknuto, že st-l může ve smyslu § 13 cit. zák. ještě dodatečně v nepřekročitelné osmidenní lhůtě ohlásiti písemně dobrovolný odchod z činné služby. Proti tomu podal st-l 30. června 1925 a 14. července 1925 námitky. Nař. dekretem z 24. července 1925 dalo zfř v Brně st-le z důvodů jeho menší způsobilosti služební, jakož i vzhledem k jeho výstřednímu chování mimo službu, jež poškozuje stavovskou vážnost a zlehčuje úctu a důvěru, jichž úřad bezpodmínečně vyžaduje, na základě zmocnění min. fin. dnem doručení dekretu na základě § 13 zák. č. 286/1924 do trvalé výslužby a vyměřilo mu výslužné — — — — — mu výslužné. — — — — Podotknuto bylo, že k námitkám ze 14. července 1925 nebylo přihlíženo z důvodu, že námitky nebyly podány ve stanovené lhůtě, dále, že disc. řízení proti st-li zahájené se nezastavuje a nepřerušuje.Stížnost napadá opatření to pro vadnost řízení a nezákonnost. Jaká vadnost řízení vytýká stížnost, že se žal. úřad nezabýval námitkami, které st-l podal do dekretu z 27. června 1925. Dle názoru stížnosti nejde tu při tomto opatření o vyrozumění dle § 13 č. 286/1924, nýbrž vzhledem k tomu, že poukázáno nejen k menší způsobilosti, nýbrž také k disc. vyšetřování, o zamýšlené propuštění jiné, proti čemuž st-li příslušelo právo stížnosti. Poněvadž dekret z 27. května 1925 neměl poučení o stížnosti a lhůtě k ní, mělo se zfř zabývati námitkami ze 14. července 1925 a nesmělo je zamítnouti s odůvodněním, že byly podány opožděně.Jako nezákonnost vytýká stížnost, že důvody přeložení st-le do výslužby nejsou blíže označeny a prohlašuje je za nepravdivé. Stížnost tvrdí, že st-l vždy plnil uložené mu povinnosti, že mu nikdy nebyla činěna výtka menší způsobilosti. Pokud jde o výstřední chování, nezmiňuje se nař. rozhodnutí o tom, jaký byl výsledek disc. řízení proti st-li zahájeného a nebyl mu výsledek ten dosud sdělen. Pokud se napadené opatření odvolává na § 13 zák. č. 286/1924, poukazujíc k tomu, že v § 14 téhož zák. jest určeno, kteří zaměstnanci mají býti přeloženi do výslužby. V § 14 zák. není o výstředním chování vůbec řeči, nýbrž označena jako měřítko služební způsobilost, výkonnost, upotřebitelnost, hospodářské a rodinné poměry. Na tyto poměry nebylo při nař. opatření hleděno. — — — —Nss založil rozhodnutí o této záležitosti na těchto úvahách:Zákon z 22. prosince 1924 č. 286 Sb. chce dosíci, aby úkoly, které stát v zájmu státní správy plniti musí, byly prováděny správně a co nejúsporněji a nejjednodušeji a činí k tomu účelu: a) opatření rázu organisačního, b) opatření týkající se způsobu obstarávání úkolů veř. správy, c) opatření týkající se hospodárného využití pracovních sil.Zákon je založen na poznatku, že jest zřejmý nadbytek pracovních sil a začíná se snížením jich bez odkladu, stanově kategoricky, že během r. 1925 má býti počet pracovních sil snížen aspoň o 10% (§ 4, odst. 1 a 2.). Nutné snížení počtu zaměstnanců chce zákon provésti pokud možno cestou dobrovolnou (§§ 9 až 12), připouštěje vedle toho možnost, aby zaměstnanci byli dáni do výslužby i proti své vůli. Zákon při tom nestanoví, kteří zaměstnanci a za jakých předpokladů musí — po případě nesmí býti dáni na odpočinek, ponechávaje tak zejména v případě nuceného odchodu uvážení úřadu, které zaměstnance s hlediska tohoto zákona pokládá za postrádatelné.Též z ustanovení § 14 zák. o výběru zaměstnanců, kteří mají býti propuštěni, nelze dovoditi nárok, aby určitý zaměstnanec nebyl přeložen z činné služby do trvalé výslužby. Zákon nestanoví v § 13 žádné omezení pro úřad, takže může dle toho přeložiti do trvalé výslužby dle své volné úvahy kteréhokoli zaměstnance. V § 14 jsou obsaženy, jak plyne již z jeho nadpisu, předpisy pro výběr. Předpisy ty však neobsahují žádných závazných omezení. To vyplývá především z textace zákona. § 14 uvádí totiž vedle tří služebních důvodů i dva důvody čerpané ze života soukromého (hospodářské a rodinné poměry), než tím nevyčerpává důvodů těch, nýbrž dodává, že uváženy budou i »jiné závažné okolnosti.« Dále v § 14 nenařizuje se nic absolutního, arg. slova: »Pokud se přihlíží ..« (odst. 2., 4., 5.), »sluší uvážiti«, »pokud možno« (odst. 2.) atd. To vysvítá též z účelu tímto zákonem sledovaného (tak dle § 4 musí býti aspoň 10% restringováno již v r. 1925). Při výběru osob, jež mají býti restringovány, jde o posouzení, který zaměstnanec má býti pensionován spíše než zaměstnanci jiní, jde tu tedy o posouzení relativní postrádatelnosti zaměstnanců. Ustanovení § 14 není tedy v podstatě než směrnicí, kterou se úřad při provádění zákona má říditi. Že úvaha úřadu ve směru tom není omezena, vychází též z ustanovení § 30, odst. 1. zák., který po dobu účinnosti tohoto zákona zbavuje platnosti veškeré služ. a pens. předpisy i smlouvy tomuto zákonu odporující, stanově tak ve vztazích zákonem tím upravených tento zákon za jedinou platnou normu.Z úvah těchto jde na jevo, 1. že při nuceném odchodu ve smyslu § 13 zák. může zaměstnanec býti dán do výslužby, jen když dříve byl dle § 13 odst. 3. zpraven a dána mu možnost, aby dodatečně ohlásil písemně dobrovolný odchod z činné služby, že však nemá práva stížnosti nebo námitek proti této výzvě, tudíž také nemá nároku, aby k podání námitek byla stanovena lhůta. Ustanovení § 13, odst. 3, je vedeno snahou zákonodárcovou umožniti zaměstnancům dobrovolný odchod za tím účelem, aby jim přiznány byly výhody § 13, odst. 4.; 2. že přeložení na trvalý odpočinek dle § 13 zákona není vázáno na splnění předpokladů § 80 služ. pragmatiky, aniž je podmíněno řízením v §§ 81 a násl. služ. pragmatiky předepsaným.Důsledkem zásad těch nelze seznati vadu řízení v tom, že nař. opatření odmítá námitky proti výzvě dle § 13, odst. 3. jako opožděné, poněvadž podávání námitek takových zákon vůbec nezná.Dovolává-li se st-l v tomto směru § 25, je na omylu, neboť ustanovení to recipuje pro obor zák. č. 286/24 předpisy zák. z 12. května 1896 č. 101 ř. z. toliko pro počítání lhůt uvedených v §§ 8 a 13, nepřejímá však ostatních předpisů zákona onoho a tedy ani lhůt samých. Vyzvání dle § 13, odst. 3. jest ostatně pouhým sdělením úmyslu žal. úřadu o tom, co úřad hodlá podniknouti, není však ještě rozhodnutím samým.Není dále nezákonnosti v tom, že napadené opatření uvádí jako důvod propuštění menší st-lovu způsobilost služební a výstřední chování mimo službu, poněvadž přeložení do výslužby dle § 13 zák. státi se může bez odvolání na konkrétní okolnosti případu. Strana nemajíc právního nároku na to, aby okolnosti v § 14 zák. vytknuté na ni byly, po případě nebyly upotřebeny, nemůže také uplatniti jako nezákonnost, že úřad překládaje zaměstnance do výslužby, uvedl jako motiv svého opatření skutečnosti, o nichž v § 14 není výslovně řeči. Nezáleží tedy také na tom, jak byl st-l za své služby kvalifikován a byla-li mu kvalifikace podle předpisu služ. pragmatiky sdělena čili nic. — — — — —