Č. 716.Úředníci okresní (Čechy): Byla-li někomu pravoplatně odepřena povaha okresního úředníka dle zák. z 3. října 1907 č. 63 z. z. čes., je tím zároveň vysloveno, že není okresním úředníkem ani ve smyslu zák. z 23. července 1919 č. 444 sb. z. a n.(Nález ze dne 16. února 1921 č. 1869.)Věc: Vojtěch R., okresní zvěrolékař ve Vodňanech (adv. Dr. Hirsch z Prahy) proti zemskému správnímu výboru v Praze (za stranu spolužalovanou okresní správní komisi vodňanskou adv. Dr. Kliment z Prahy) stran úpravy služebních poměrů.Výrok: Stížnost se zamítá jako bezdůvodná. Útraty žádané se spolužalované okresní správní komisi ve Vodňanech nepřisuzují.Důvody: Stěžovatel, jenž dekretem z 25. dubna 1885 čís. 90 ustanoven byl okresním zvěrolékařem ve Vodňanech za remuneraci ročních 300 zl., později zvýšenou, podal v prosinci 1910 žádost, aby služební požitky jeho upraveny byly dle zákona z 3. října 1907 č. 63 z. z. Okresní zastupitelstvo podle usnesení svého ze dne 4. května 1911 žádosti té sice nevyhovělo, zvýšilo mu však služné na 1200 K a přiznalo mu vedle toho cestovní paušál ročně 400 K. od 1. listopadu 1911, obé však s podmínkou, že na tuto úpravu přistoupí a písemným prohlášením předem se zaváže, že úpravy služebních požitků dle zákona o úřednících okresních cestou soudní domáhati se nebude. Na to stěžovatel vydal okresnímu zastupitelstvu prohlášení ddto 6. června 1911, že s usnesením okresního zastupitelstva ze 4. května 1911 je srozuměn, a prohlášením ddto 4. července 1911 doplnil je v ten smysl, že úpravy služebních požitků dle zákona o úřednících okresních cestou soudní domáhati se nebude.Dne 26. února 1920 stěžovatel podal okresní správní komisi žádost, aby požitky jeho upraveny byly dle zákona z 23. července 1919 č. 444 sb. z. a n.Okresní správní komise usnesením z 5. března 1920 žádosti té nevyhověla, jelikož ve smyslu §u 43 cit. zák. neuznává, že by se zákon ten na stěžovatele vztahoval, kdyžtě stálým a výhradným povoláním jeho je provozování soukromé praxe zvěrolékařské v okresu i mimo okres, a plat, který mu skytá okres, slouží mu jen k usnadnění existence, aby mohl v okresu býti usazen a soukromou praxi provozovati. Podané odvolání bylo naříkaným rozhodnutím zamítnuto s odůvodněním, že stěžovatel prohlášením ze 4. července 1911, dle něhož úpravy služebních požitků dle zákona o úřednících okresních cestou soudní domáhati se nebude, je zavázán i nyní, poněvadž zákon z 3. října 1907 č. 63 z. z. platí nadále a zákonem z 23. července 1919 č. 444 sb. z. a n. jen v některých svých ustanoveních byl změněn. Okolnost, že tímto zákonem byla kompetence soudu přenesena na zemský správní výbor, nemůže při jasném smyslu zmíněného prohlášení padati na váhu.O podané stížností nejvyšší správní soud uvážil takto:Není pochybnosti o tom, že také zvěrolékaři ustanovení ve službách okresů mohou býti okresními úředníky ve smyslu zákona z 23. července 1919 č. 444 sb. z. a n. Aby však bylo možno přiznati jim tuto kvalifikaci, musí býti dány také všechny podstatné momenty, jimiž právní povaha okresního úředníka je podmíněna. K nim patří především, aby pro vykonávání funkcí zvěrolékařských usnesením okresního zastupitelstva systemisováno bylo v ústrojí služby okresní zvláštní úřednické místo, dále pak aby zaměstnanec na místo to ustanovený vykonával funkce ony na základě veřejnoprávní služební povinnosti jako svoje povolání. Kdežto pak zákon z 3. října 1907 č. 63 z. z. v posledním směru spokojil se s požadavkem, aby výkon služby byl zaměstnanci povoláním hlavním, přiznává zákon z 23. července 1919 charakter úřednický pro svoje účely jenom těm zaměstnancům, jimž služba u okresu je povoláním výhradným.Otázku po právní povaze zaměstnance jako okresního úředníka — kteráž je prejudicielní pro otázku jeho materielních nároků, jež zákon z 23. července 1919 poskytuje právě jen okresním úředníkům — dlužno, stane-li se spornou, rozhodnouti pořadem instancí. Rozhodnutí to tvoří pak podklad pro úpravu materielních nároků dotyčného zaměstnance.V daném případě nebylo potřeby ba ani možnosti, zabývati se věcně otázkou, je-li stěžovatel okresním úředníkem ve smyslu zákona z 23. července 1919, neboť otázka ta byla již pravoplatně rozhodnuta dříve. Stěžovatel svou žádostí de praes. 9. prosince 1910 vznesl v podstatě nárok, aby uznán byl za úředníka okresního ve smyslu zákona z 3. října 1907 č. 63 z. z. Usnesením okresního zastupitelstva ze 4. května 1911 č. 2411 byla jeho žádost zamítnuta a tím vysloveno, že mu povaha okresního úředníka ve smyslu onoho zákona nepřísluší. Stěžovatel se z usnesení toho neodvolal a prohlášeními svými ze 6. června a ze 4. listopadu 1911 svou vůli, nepodávati odvolání, jen zdůraznil. To je vlastní význam těchto prohlášení. Tím, že nepodal odvolání, nabylo však zmíněné usnesení proti němu právní moci a rozhodnuto tedy s konečnou platností, že okresním úředníkem ve smyslu zákona z 3. října 1907 není. Byla-li mu však pravoplatně odepřena povaha okresního úředníka ve smyslu zákona z 3. října 1907, je tím zároveň vysloveno, že není okresním úředníkem ani ve smyslu zákona z 23. července 1919 a že mu nepřísluší nárok na to, aby služební poměry jeho nadále posuzovány byly dle tohoto zákona, neboť § 41 leg. cit. přiznává tento nárok jenom těm zaměstnancům dříve ustanoveným, kteří jsou úředníky okresními.Je tedy stížnost bezdůvodnou.