Pensijní pojištění.(Podává odborový přednosta dr. Bronislav Wellek.)Výklad ustanovení § 73, odst. posl. věty zákona č. 89/1920. Rozhodnutím ze dne 13. února 1928, č. 1645-IV/3, vyslovilo minist. soc. péče, změnivši k odvolání firmy J. O. v Praze rozhodnutí zemské správy politické v Praze ze dne 16. února 1927, č. 62487, že F. C. v zaměstnání u jmenované firmy v době od 22. února 1923 do 12. června 1925 nepodléhal pojistné povinnosti podle § 1 zákona ze dne 5. února 1920, č. 89 Sb. z. a n., ježto nebyl k firmě v poměru služebním (§ 1151 všeob. obč. zák.), takže chybí nezbytný předpoklad pro pojistnou povinnost, stanovený v cit. § 1, odst. 1. Na toto rozhodnutí podal stížnost Všeobecný pensijní ústav v Praze. Žalovaný úřad v odvodním spise namítá, že stížnost jest pro nedostatek předpokladů § 2 zákona o správním soudě nepřípustná, poněvadž naříkaným rozhodnutím nebylo nijak zasaženo do subjektivních práv stěžující si strany. Poukazuje na § 73, odst. 7., pens. zákona, podle něhož po vzniku pojistné události veškeré ohlášky podle odstavce 1. a 2. tohoto paragrafu jsou nepřípustny, a míní, že Zemská úřadovna I. Všeob. pensijního ústavu, řídíc se tímto ustanovením, nepřijala ani firmou zaslanou částku k náhradě prémií za zemřelého F. C., že neměla proto ani vydávati výměr o jeho pojistné povinnosti, který vzhledem k citovanému zákonnému předpisu je významu pouze akademického. Nejvyšší správní soud nemohl názoru tomu přisvědčiti.611 Zemská úřadovna I. Všeobecného ústavu pensijního zjistila výměrem ze dne 9. ledna 1926, č. 850, zrušeným v pořadu instančním naříkaným rozhodnutím z důvodů věcných, že F. C. v době svého zaměstnání u firmy J. O. v Praze podléhal pensijnímu pojištění. Zjistiti pojistnou povinnost je pensijní ústav oprávněn, i když nastala pojistná událost (arg. § 73, odst. 7., poslední věta a contrario). 1 Výměrem tím Zemská úřadovna vyslovila, že na jmenovaného a jeho zaměstnavatele v onom období se vztahovaly předpisy pensijního zákona. Nevyvodila-li z tohoto svého zjištění zároveň důsledky rázu materiálně právního, nelze proto ještě shledati, že jde o rozhodování čistě akademické, jež není způsobilé dotknouti se subjektivních práv stěžující si strany, a to již proto ne, poněvadž se nedá a priori vylučovati, že úřadovna na podkladě svého zjišťovacího výroku neuplatní nároků plynoucích z pensijního zákona, zejména že nepředepíše zaměstnavateli — ať již právem čili nic — ušlé pojistné prémie, což si Zemská úřadovna zřejmě vyhradila v cit. výměru z 9. ledna 1926 slovy: »Výměrem tímto nerozhoduje se ani o předepsání prémií ani o započitatelnosti této doby ...« Nemohl proto Nejvyšší správní soud uznati stížnost nepřípustnou. Ve věci samé Nejv. správní soud zrušil naříkané rozhodnutí podle § 6 zákona o správním soudě pro vady řízení. (Nález ze dne 30. září 1930, č. 15076/50.) Poznámka.Naproti tomu vyslovil Nejvyšší soud v Brně rozhodnutím ze dne 8. září 1928, Rv I 1877/27 (uveřejněným pod č. 8286 sbírky rozhodnutí nejvyšších soudních stolic [ročník X (1928)], sešit 12.), že správním úřadům není zákonem uloženo, aby řešily otázku pojistné povinnosti jako otázku předurčující pro soukromoprávní spor o náhradu škody z opominutí přihlášky k pens. pojištění. Není úkolem úřadů správních řešiti in abstracto otázky veřejného práva za tím účelem, aby se pak strany mohly dovolávati výroku správního úřadu ve sporu o nárocích soukromoprávních. Odchylka od této zásady musila by býti stanovena zákonem.612Bližšího odůvodnění tohoto zcela nového výkladu cit. ustanovení nález pohříchu nepodává.