Č. 8217.Vyvlastnění. — Stavební ruch. — Řízení před nss-em: I. Je »rozhodnutím« podle §§ 2 a 5 zák. o ss, zruší-li odvolací stolice — aniž sama vydá vyvlastňovací nález — rozhodnutí prvé stolice, odpírající vyvlastnění, z toho důvodu, že vyvlastnění nelze odepříti z důvodů, o které se opřela prvá stolice. — II. O podmínkách vyvlastnění podle zák. č. 44/27.(Nález ze dne 5. listopadu 1929 č. 19 481.)Věc: Josef a Petr H. v L. (adv. Dr. Jar. Buben z Prahy) proti župnímu úřadu v Nitře o vyvlastnění podle zákona o stavebním ruchu.Výrok: Nař. rozhodnutí zrušují se pro nezákonnost.Důvody: Výnosy okr. úřadu v Topolčanech z 26. března 1928 nebylo vyhověno žádostem Štefana T. a spol. za vyvlastnění částí pozemku č. ... pro stavbu domků, poněvadž bylo zjištěno, že požadovaný pozemek leží vysoko nad obecní cestou, takže nelze bez větších nákladů zříditi k němu řádnou komunikaci, ježto dále v obci jsou vhodné obecní a farní pozemky k zastavění způsobilé a žadatelé mají sami vhodné pozemky stavební.K odvolání žadatelů zrušil žal. úřad nař. rozhodnutími výměry okr. úřadu, poněvadž podle situačního plánu vedou k požadovanému pozemku tři obecní cesty, takže tento pozemek je se všech stran při otevřené komunikaci a takto předpisům zákona vyhovuje; nebylo možno vžiti ohled na to, že v obci jsou vhodné pozemky pro zastavění, neboť není dokázáno, že ohledně těchto pozemků se nezdařil dobrovolný výkup a tím, že mohou přijití v úvahu při vyvlastňovacím řízení; taktéž není směrodatné, zda žadatel má vlastní pozemek pro zastavění, neboť tato okolnost není zákonným podkladem při vyvlastňování stavebních pozemků.O stížnosti podané na toto rozhodnutí vlastníky uvedeného pozemku uvážil nss takto:Nař. rozhodnutími bylo vyřízeno odvolání, které podaly zúčastněné strany do rozhodnuti okr. úřadu, jimž byla zamítnuta jich žádost za povolení vyvlastnění pozemku st-lů. Nař. rozhodnutí není samo o sobě vyvlastňovacím nálezem dle § 5 zák. č. 44/27 — což ukazuje i okolnost, že okr. úřad vydal teprve na základě těchto rozhodnutí výměry ze 13. září 1928 vyvlastňovací nálezy — nýbrž jsou pouhými výroky, že povolení vyvlastnění nelze odepříti z důvodů, které byly uvedeny v rozhodnutích okr. úřadu z 26. března 1928. Takovéto výroky žal. úřadu je pokládati za rozhodnutí dle § 2 zák. o ss, poněvadž obsahují autoritativní vyřešení otázky, zdali při vydávání vyvlastňovacího nálezu lze pokládati okolnosti uvedené v nař. rozhodnutí za takové, které by byly povolení vyvlastnění na závadu. Proto jsou způsobilé zasáhnouti do subj. práv st-lů. Nss. musel proto vejíti na zkoumání námitek ve stížnosti uplatňovaných.Stížnost vytýká především, že žadatelé o vyvlastnění mají vlastní pozemky způsobilé k zastavění. — Žal. úřad vyslovil, že tato okolnost není vyvlastnění na překážku, leč neprávem, neboť § 4 zák. č. 44/27 stanoví výslovně, že vyvlastňovací řízení se provede, prokáže-li žadatel, že nemá v obci pozemku způsobilého k zamýšlené stavbě. Tvrzení žal. úřadu, že by pro povolení vyvlastnění nebylo vůbec rozhodným, zdali žadatel má vlastní pozemek ke stavbě způsobilý, je tedy v přímém rozporu se zákonem.Nař. rozhodnutí vyslovuje dále, že by existence vhodných stavebních pozemků (obecních i farních) v obci mohla zameziti vyvlastnění požadovaných pozemků jen tehdy, kdyby bylo prokázáno, že se ohledně těchto pozemků nezdařil dobrovolný výkup. — Leč zákon stanoví prostě v odst. 3. § 3, že pozemky soukromé — vyjímajíc pozemky parcelované — mohou býti vyvlastněny jen, není-li v obcích jiných pozemků způsobilých k zastavění. Ustanovení § 4 odst. 1 cit. zák., že podmínkou provedení vyvlastňovacího řízení je, aby žadatel podal průkaz, že dobrovolný výkup se nezdařil, týče se jen onoho pozemku, o jehož vyvlastnění se žádá, a nemůže býti vztahováno na pozemky, jimiž ten, proti němuž míří vyvlastňovací návrh, nedisponuje. Na pořadí, ve kterém je podle § 3 odst. 3 pozemky vyvlastňovati, cit. předpis nic nemění, Proto jsou nař, rozhodnutí také v tomto směru nezákonná a žal. úřad proto neprávem zrušil rozhodnutí prvé stolice, se zněním zákona se shodující.Pokud jde o vhodnost požadovaného pozemku k zastavění, vyslovil žal. úřad na základě situačního plánu, že k pozemku vedou tři obecní cesty, takže leží při otevřené komunikaci. — Leč toto zjištění úřadu, čerpané jen ze situačního plánku, odporuje zjištění, provedenému při řízení konaném na základě § 5 bodu 1 na místě samém, kde shledal stav. znalec, že požadovaný pozemek leží vysoko nad obecní cestou a že se nedá zříditi vhodný příchod k domu, resp. že není přístupu s cesty. K tomuto zjištění žadatelé nic nepodotkli. Nemohl proto nss shledati, že by žal. úřad jedině na základě situačního plánku, z něhož rozdíl výškový vůbec není patrný, mohl způsobilost k zastavění požadovaných pozemků posouditi odlišně od tohoto dobrozdání podaného na základě šetření na místě samém.