Z Masarykovy sociologické společnosti.Poprázdninovou svou činnost zahájila Masarykova sociologická společnost 22. října přednáškou dra E. Chalupného o demokracii východu a západu podle nauky indického sociologa Mukerjee. Na to 15. listopadu přednášel o filosofii dějin, její podstatě a oprávnění dr. L. J. Fischer, podle něhož na rozdíl od ostatních věd, vyhledávajících obecné vztahy, jimiž je poutána mnohost jedinečných dat, usiluje historie o konkrétní determinaci právě těchto jedinečných dat. Nezmocňuje se ovšem dat všech, nýbrž podrobuje je plánovitému výběru. Ráz tohoto výběru opět jest podmíněn celkovým pojetím zákonitosti historického, resp. sociálního dění. Metodický postulát sociálního konsensu dovádí k tomu, aby mnohost činitelů, určujících průběh historického dění, byla sečleněna v hierarchickou stupnici tak, že činitel, považovaný nejnaléhavějším (Lacombův pojem »urgence«), stane se jako by střediskem, determinujícím činitele všechny ostatní a s nimi celý tok dění. Výsledkem tohoto postupu je jednotné, ovšem ale jednostranné pojetí mnohotvárné dějinné látky. Neubrání se mu více méně žádné historické, podání, nechce-li ulpěti na krátkodeché registraci časového sledu jednotlivých historických úseků. Považujeme-li jej — pro syntetickou funkci, v něm se projevující — za postup filosofický, nebude přesných hranic mezi historií v užším slova smyslu a filosofií dějin a výtky, činěné filosofii dějin nebudou jiné než ty, které budou stíhati historickou práci samu podle toho, nakolik bude vykazovati jednak ideového, jednak jednotícího přínosu. Pro další pořad je připravena přednáška dra Jindř. Kohna o sociologii regionalismu; mimo to byli pozváni do Prahy členové londýnského Le Play-House, aby přednášeli v Masarykově sociologické společnosti o methodách, sociologických pracích a o účelu Le Play-House. Bude-li možno, bude přednáška spojena i s malou výstavkou.