Č. 10097.Stavební právo (Čechy): Za ustanovení stavební čáry a úrovně nutno žádati ve všech případech uvedených v § 18, odst. 1 stav. ř. bez ohledu na to, byla-li stavební čára pro dotčený úsek veř. ulice již stanovena, či má-li teprve býti stanovena.(Nález ze dne 26. října 1932 č. 17823/30.) Věc: Jindřich a Kateřina W. v K. proti zemskému úřadu v Praze o stavební povolení.Výrok: Stížnost se zamítá pro bezdůvodnost.Důvody: Výměrem z 9. říjra 1925 udělil obecní úřad v T. st-lům Jindřichu a Kateřině W. povolení k nástavbě patra ve formě mansardy na vile čp... a k jiným menším adaptačním pracím na této budově, k přestavbě budovy garáží na dílny a k přestavbě budovy remisy a stájí na garáže a byty. Při tom poznamenal obecní úřad, že stavební zařízení prováděná na stájích jsou nástavbou a přístavbou, ke které je zapotřebí určení stavební čáry a rovinné úrovně podle § 16 stav. ř., ježto stavba ta leží při veřejné ulici projektované polohovým plánem a dotýká se této ulice tím, že v šířce asi 5 m vybočuje do ulice polohovým plánem projektované. Obecní úřad však upustil od provedení řízení podle § 18 stav. ř. vzhledem na prohlášení stavebníků učiněné i za právní nástupce, že postoupí bez výloh a bez břemen potřebnou část plochy obci pro účely uliční, a že dovolí za určitých podmínek zboření oné části stájí, která stojí na pozemku uličním, jakmile dojde ke stavbě ulice, aniž by za to požadovali nějaké odškodnění.K odvolání městské obce K. zrušil okresní úřad v Karlových Varech výměrem ze 4. února 1929 rozhodnutí obecního úřadu v T. a vyslovil, že dříve než se udělí stavební povolení, má býti zavedeno řízení podle § 18 stav. ř. za účelem sdělení stavební čáry a rovinné výše. V důvodech poznamenal okresní úřad, že obecní úřad v T. sám přiznává, že jde o stavbu, která vyžaduje předchozího určení stavební čáry a rovinné výše. Obecní úřad se domnívá, že přes toto ustanovení může se přenésti vzhledem k prohlášení stavebníků učiněnému při komisi a udělil přes toto ustanovení konsens ke stavbě. Tím se však obecní úřad přenesl i přes námitky uplatňované sousedy a interesenty při komisi, v čemž dlužno spatřovati vadu řízení, pro kterou rozhodnutí 1. stolice musilo býti zrušeno.Odvolání, které st-lé z tohoto rozhodnutí podali, zamítl zemský úřad v Praze nař. rozhodnutím z těchto důvodů: »V daném případě jde: 1. o nástavbu patra ve formě mansardy a jiné menší adaptační práce, 2. o přestavbu budovy garáží na dílny, 3. o přestavbu budovy remis a stájí na garáže a byty, při čemž se na této budově nastavuje v celém jejím půdorysném rozsahu nové patro. Všechny budovy, na něž se navrhují v předu uvedené stavební úpravy, leží v obci T. na stavební parcele č..., která hraničí se dvou stran s veřejnými ulicemi. Vila a garáž (dosavadní) leží uvnitř parcely a jsou vzdáleny od ulice kolem jdoucí, resp. její regulační čáry cca 20 m. Naproti tomu další budovy, t. j. stáje a remisa, které jsou po délce k sobě přistavěny a tvoří souvislý stavební celek, hraničí přímo svou čelní zdí s ulicí, při čemž regulační čára platného plánu polohy řeže tuto stavbu na hloubku téměř 5 m a nová regulační čára plánu, který se projednává, má hloubku asi 9 m. Podle ustanovení § 18 stav. ř. pro Čechy podléhají předchozímu určení stavební čáry nové stavby, přístavby a přestavby při veřejných třídách a ulicích. Ve sporném případu jde o zřízení úplného nového patra na budově při veřejné ulici, která jest řezána regulační čarou. Jde tedy ve smyslu stav. ř. o přístavbu (ve směru vertikálním), neboť se jedná o stavební dílo, které, kdyby se nepřipojovalo k dosavadní stavbě, mohlo by býti pojímáno za samostatně existující a určitému hospodářskému cíli sloužící stavební objekt. Bylo tedy třeba říditi se ustanoveními § 18 stav. ř., což se nestalo.«Stížnost stavebníků proti tomuto rozhodnutí podaná namítá mimo jiné, že v daném případě nebylo zapotřebí předchozího určení stavební čáry, ježto v případě stavebních úprav uvedených v bodu 3 nař. rozhodnutí jde nejvýše o nástavbu a nikoliv o zastavění dosud volného prostranství. Stížnosti nelze v tomto jejím bodě dáti za pravdu. Podle § 18 stav. řádu je zapotřebí vyžádati si předchozího sdělení stavební čáry při všech zamýšlených novostavbách, přístavbách a přestavbách, jež mají býti zřízeny při veřejné komunikaci. Žal. úřad uznal, že adaptace prováděné na budově remisy a stájí jsou přístavbou ve směru vertikálním a že tedy, ježto budova leží při veřejné komunikaci, je zapotřebí předchozího určení čáry stavební. Stížnost nepopírá, že jde o přístavbu při veřejné komunikaci. Namítá toliko, že nejde o zastavění prostranství dosud volného, a snaží se z této okolnosti vyvoditi, že zmíněná stavba předchozímu určení stavební čáry nepodléhá. Než okolnost, že nejde o zastavění prostranství dosud volného, nemá podle § 18 stav. řádu rozhodného významu pro povinnost stavebníkovu vyžádati si sdělení stavební čáry. Podle cit. zákonného předpisu záleží jedině na tom, má-li se zříditi přístavba při veřejné komunikaci, čehož stížnost nepopírá.St-lé namítají dále, že městská obec K. neměla legitimace odporovati stavebnímu povolení z té příčiny, že nebylo dříve provedeno řízení podle §§ 18 a 19 stav. řádu, ježto prý rozhodnutí o tom, má-li řízení o ustanovení čáry stavební a výškové úrovně býti provedeno, je podle § 19 tohoto řádu zůstaveno volné úvaze stav. úřadu, takže úřad tento může prý od provedení řečeného řízení upustiti, aniž sousedé mohou tomu odporovati. Ani tato námitka není důvodná.Jde-li o novostavbu, přístavbu nebo přestavbu při veřejné komunikaci, je stavebník za všech okolností povinen vyhověti předpisu § 18 stav. řádu, t. j. musí prve, než podá žádost za povolení ke stavbě, žádati stavební úřad, »aby mu dal věděti, v jaké čáře stavební a v jaké výšce rovinné má se stavěti«. Předpis tento jest kogentní. Stížnosti lze jen potud přisvědčiti, že o žádosti stavebníkově za ustanovení čáry stavební a výškové úrovně nemusí za všech okolností býti provedeno řízení komisionelní, o němž jedná § 19 stav. řádu. Důvod, ze kterého toto komis, řízeni může odpadnouti, je prostě ten, že stavební čára a výšková úroveň byla již při jiné příležitosti řádně — zejména s účinkem pro interesenty — ustanovena, a že stav. úřad neshledá potřeby, aby z podnětu stavby nyní zamýšlené byla čára stavební a výšková úroveň jednou již ustanovená revidována. Zákon rozeznává mezi sdělením čáry a úrovně pravoplatně již ustanovené, a mezi vyšetřením čáry a úrovně pravoplatně ještě neustanovené. Rozdíl tento je z druhého odstavce § 19 stav. ř. zcela jasně patrný. Než z ustanovení tohoto odstavce je také patrno, že za ustanovení stav. čáry a úrovně sluší žádati ve všech případech uvedených v § 18 odst. 1, bez ohledu na to, zdali pro dotčený úsek veřejné třídy neb ulice stavební čára již stanovena byla či teprve stanovena býti má. V případě dnešního sporu nesdělil úřad stavebníkům stavební čáru řádně stanovenou, t. j. platnou čáru regulační, nýbrž povolil přístavbu v čáře staré, ve kteréžto dříve bývalo stavěno, která však pozbyla již právní platnosti a tato stará čára podle nepopřeného zjištění nař. rozhodnutí vybočuje téměř o 5 ni z čáry regulační nyní platné. Povolení ke stavbě v této restituované dřívější čáře nemělo tedy st-lům býti uděleno bez předchozího řízení podle § 19 stav. řádu a bez předchozí změny nyní platné čáry regulační. Vytýkati tuto nezákonnost byla pak městská obec K. již jako sousedka legitimována, a bylo-li jejím námitkám v tom směru vzneseným vyhověno, odpovídá to zákonu.