Č. 11 406.Zemědělství. — Samospráva obecní:* Také odprodej lesní parcely, která s ostatním obecním lesem teritoriálně nesouvisí, spadá pod pojem rozdělení obec. lesa ve smyslu § 21 les. zák. a vyžaduje proto povolení zem. úřadu. (Nález ze dne 7. září 1934 č. 16 490.)Věc: Osada C. a spol. (adv. Dr. Kar. šebesta z Prahy) proti zemskému úřadu v Praze o zákaz těžby v osadním lese.Výrok: Nař. rozhodnutí, pokud se týká parcel č. 331 a 333, ke stížnosti osady C. zrušuje se pro nezákonnost, kdežto stížnost ostatních st-lů v tomto bodě se odmítá pro nepřípustnost. Pokud se týká parcely č. 75 se nař. rozhodnutí zrušuje pro vadnost řízení; jinak se stížnost zamítá pro bezdůvodnost.Důvody: Podle zprávy okr. úřadu v Českém Krumlově ze 14. listopadu 1930 osada C. byla vlastnicí lesa v celkové výměře 24,5711 ha, sestávajícího z lesní parcely č. kat. 74, zalesněné pastviny č. kat. 75 a lesních parcel č. kat. 331 a 333. Teritoriálně jednotlivé parcely sice spolu nesouvisely, byl však pro ně jako pro celek vyhotoven hospodářský lesní program ve smyslu § 1 zák. č. 11/1893 z. z. čes., který pro období 1924—1933 byl v r. 1924 schválen jak osk-í, tak osp-ou. Osada C. na základě usnesení svého zastupitelstva z 29. července 1928, schváleného usnesením osk v Českém Krumlově ze 13. listopadu 1928, odprodala trhovou smlouvou z 20. listopadu 1928 ze svého kmenového jmění pozemky č. kat. 74 les a č. kat. 75 pastvinu ve výměře 3,9760 ha za cenu 15 000 Kč deseti starousedlíkům se závazkem, že les č. kat. 74 zůstane fysicky nedělitelným celkem a bude podle jednotného plánu obhospodařován. Na základě této smlouvy vloženo bylo v pozemkové knize kat. obce C. kupujícím právo vlastnické na parcelu č. kat. 74, označenou v knihách jako les, a na parcelu č. kat. 75, označenou jako pastva, a to jednotlivcům na 3 až 8 šestadevadesátin, a poznamenáno omezení fysické nedělitelnosti a jednotného obhospodařování lesa č. kat. 74.Podáním z ledna 1930 žádala osada C. okr. úřad v Českém Krumlově za povolení těžby dříví v osadním lese. Zjistiv, že část osadního lesa byla prodána a toto rozdělení, prodejem nastalé, nebylo ve smyslu předpisu § 21 les. zák. č. 250/1852 ř. z. povoleno zem. úřadem, nařídil okr. úřad výměrem ze 14. října 1930 osadnímu úřadu v C., aby do 14 dnů podal okr. úřadu odůvodněnou žádost ve smyslu cit. § 21 za povolení rozdělení lesa. Zároveň zakázal až do rozhodnutí zem. úřadu každou lesní těžbu na parcelách č. kat. 74, 75, 331, 333, ježto jest považovati osadní les za celek.V odvolání proti tomuto rozhodnutí podaném namítala osada C. a nabyvatelé parcel č. kat. 74 a 75, že tyto parcely byly od ostatního osadního lesa teritoriálně odděleny, netvořily s ním žádného celku a nešlo při jich odprodeji o skutečné dělení. Parcela č. 75 je pastvina. Trhovou smlouvou převzali nabyvatelé závazek les neděliti a podle jednotného plánu na něm hospodařiti. Nabyvatelé jsou vlastníky jen ideální části lesní parcely č. kat. 74. Smlouva byla osk-í schválena, neboť tento úřad při komisionelním šetření neshledal, že jde o dělení lesa, a vlastnictví na základě smlouvy na nové nabyvatele knihovně převedeno; knihovní usnesení nabylo již právní moci.Zem. úřad v Praze nař. rozhodnutím odvolání zamítl v podstatě z těchto důvodů: Lesní parcely č. kat. 74, 75, 331 a 333 tvořily kmenové jmění osady C. a byly jedním hospodářským celkem, pro který jako pro celek byl vyhotoven a schválen jednotný hospodářský plán; je právně nerozhodno, že teritoriálně spolu nesouvisely. Odprodejem lesních parcel č. kat. 74 a 75 byl tento lesní celek rozdělen, aniž zem. úřad k tomu ve smyslu § 21 zák. č. 250/1852 ř. z. dal svolení. Kácení dříví na lesní parcele č. kat. 74 a 75 bylo zakázáno z toho důvodu, poněvadž až do rozhodnutí zem. úřadu nutno na osadní les pohlížeti jako na celek, a okr. úřad má právo použiti všech prostředků, aby bylo zabráněno pustošení lesa. Těžba na parcelách č. kat. 331 a 333 byla zakázána z důvodu, že osada žádala za další rozdělení těchto parcel, žádost její však byla pro formální vady vrácena k řádnému vyhotovení.Toto rozhodnutí naříkají společnou stížností jednak osada C., jednak nabyvatelé osadou prodaných parcel č. kat. 74 a 75. Bylo o ní uváženo toto:Nař. rohodnutím potvrzen byl v cestě instanční zákaz těžby v osadním lese na parcelách č. kat. 74, 75, 331 a 333. Zákaz odůvodněn je, pokud jde o parcely č. 74 a 75, tím, že tyto parcely, tvořící součást osadního lesa osady C., byly v r. 1928 osadou odprodány bez povolení zem. úřadu, potřebného ve smyslu § 21 les. zák. Stížnost proti tomu namítá, pokud jde o parcelu č. 75, že tato parcela není parcelou lesní, nýbrž pastvinou, která pod ustanovení § 21 cit. zák. vůbec nespadá.Námitkou stejného obsahu bránili se st-lé již v odvolání. Žal. úřad, vysloviv, že parcela č. kat. 75 je lesni půdou ve smyslu zák. č. 250/1852 ř. z., neuvedl ve svém rozhodnutí, z jakých důvodů neuznává zmíněnou námitku za opodstatněnou a z jakých příčin přesto pokládá parcelu č. 75 za parcelu lesní. Pro tuto neúplnost, která ztížila straně řádnou obranu a znemožnila nss-u přezkoumati výrok žal. úřadu po stránce jeho zákonnosti, bylo nař. rozhodnutí, pokud se týká parcely č. kat. 75, zrušiti pro podstatnou vadu řízení.Vycházejíce z názoru, že se podle ustanovení § 21 cit. les. zák. vyžaduje svolení zem. úřadu jen tehdy, jde-li o fysické dělení takového lesního komplexu, který tvoří teritoriální a samostatně obhospodařovatelný celek, popírají st-lé dále, že odprodejem lesní parcely č. kat. 74 byl rozdělen osadní lesní majetek ve smyslu § 21 les. zák. a že osada jest povinna o povolení zem. úřadu zakročiti. Namítají, že osk před schválením odprodeje komisionelně zjistila, že parcela č. kat. 74 s ostatním osadním lesem teritoriálně nesouvisí a může býti i podle dosavadního hospodářského plánu obhospodařována, — a že vlastnictví na nových 19 nabyvatelů převedeno bylo knihovně jen ideální částí a se závazkem, koupenou parcelu č. kat. 74 nikdy v budoucnosti neděliti a hospodařiti na ní jako celku podle jednotného plánu.Stanovisku stížnosti nemohl nss přisvědčiti. Cit. § 21 stanoví, že obecní lesy zásadně nemají býti děleny; jestliže by ve zvláštních případech rozdělení jich bylo naléhavě potřebno nebo poskytovalo prospěchy, které nejsou v rozporu s obecnou péčí o zachování lesní půdy, dává v každém jednotlivém takovém případě povolení k tomu zem. úřad. Zákon se tu sice zvláště o osadních lesích nezmiňuje, nelze však pochybovati, že se vzhledem k účelu, který tímto ustanovením sleduje, vztahuje i na tyto lesy.Zásadní nedělitelnost lesní půdy jest normována pro »obecní lesy« bez rozlišování, je-li lesní majetek, určité obci patřící, územně souvislý, či skládá-li se z parcel teritoriálně od sebe oddělených — a bez rozlišování, zda je možno jednotlivou, územně samostatnou parcelu, tvořící součást obecního majetku lesního, obhospodařoval jako celek. Pojem celku připíná tu zákon jedině a výhradně na osobu majitele, t. j. obce. Lesní majetek obce podle jasného úmyslu zákona má býti z důvodů lesně-hospodářských chráněn před drobením a má býti zachován jako jednotný hospodářský celek. Podle toho dělením obecního lesa ve smyslu § 21 les. zák. jest sama o sobě již každá disposice, kterou obec svůj lesní majetek zcizením zmenšuje, při čemž s tohoto hlediska je lhostejno, že se snad odlučuje územně samostatná parcela ve svém celku nedělená a třebas i se závazkem, že i noví nabyvatelé nebudou ji fysicky děliti a že na ní budou hospodařiti podle jednotného plánu; tato okolnost mohla by býti závažnou jen pro otázku, zda povolení v každém případě takovém nutné může býti uděleno, či má-li býti odepřeno. Uděluje-li pak takové povolení obci podle jasného ustanovení výhradně zem. úřad, vyplývá z toho, že jedině tento úřad jest povolán posouditi, jsou-li v konkrétním případě dány zákonné předpoklady pro uchýlení se od zmíněné zásady nedělitelnosti. Jestliže tedy odprodej lesní parcely č. kat. 74 znamenal rozdělení osadního lesa, jak je má na mysli § 21 les. zák., bylo povinností osady, aby za povolení rozdělení toho u zem. úřadu žádala. Této povinnosti nebyla zbavena ani tím, že osk, povolaná přezkoumávati a schvalovati disposici s obecním nemovitým jměním s hlediska předpisů daných obecním zřízením, s tohoto stanoviska odprodej schválila, nevyžádavši si průkazu o udělení povolení k disposici té s hlediska zák. les., neboť schválení lesního úřadu, potřebné podle § 21 les. zák., nemůže býti nahraženo schválením úřadu povolaného k dozoru nad obcemi (osadami) podle zřízení obecního.Zákaz těžby na lesních parcelách č. kat. 331 a 333 nemohl se dotknouti subj. práv nových vlastníků č. kat. 74 a 75, neboť k oněm parcelám tito st-lé v žádném, ani faktickém ani právním vztahu nebyli, pročež v tomto bodu musila býti jejich stížnost odmítnuta pro nedostatek legitimace, a mohlo tu býti uvažováno pouze o stížnosti osady C.Zákaz odůvodněn pouze tím, že osada podala žádost o další rozdělení osadního lesa, a tato žádost, nejsouc dostatečně instruována, musila býti vrácena k doplnění. Tato okolnost nestačí však, aby odůvodnila zákaz těžby, který by mohl býti opřen jen o důvody uznané lesním zákonem, po případě zákonem o hospodaření v obecních lesích č. 11/1893 z. z. čes. Tyto zákony uznávají za důvod zákazu jen ohledy lesní policie resp. řádného lesního hospodaření, jimiž úřadem uváděná okolnost nepochybně není. Musilo býti proto nař. rozhodnutí v této části zrušeno podle ustanovení § 7 zák. o ss.