Čís. 1170.Vyrovnávací řád (cís. nařízení ze dne 10. prosince 1914, čís. 337 ř. zák.).I odročené stání musí spadati ještě do 90denní lhůty a nesmí žádnýmzpůsobem býti položeno za její mez. Rozhodnutí ministerstva o prodloužení lhůty jest pro rozhodnutí soudu předurčujícím.Vyrovnávací řízení trvá, dokud zastavovací usnesení soudu nenabylo právní moci, lze však v něm pokračovati pouze potud, pokud 90denní lhůta neuplynula, pokud se týče pokud její prodloužení bylo již povoleno.Návrh na prodloužení lhůty jest učiniti za trvání řízení vyrovnávacího, třeba již lhůta byla uplynula.(Rozh. ze dne 9. září 1921, R I 1136/21.)Vyrovnávací řízení zahájeno bylo dne 13. dubna 1921, vyrovnávacírok konán 21. května a 25. června 1921 a odročen pak na neurčito následkem podnětu dlužníka a vyrovnávacího správce na prodloužení 90deniílhůty § 56 čís. 1 vyr. řádu. O tomto podnětu slyšeno 9. července 1921věřitelstvo a podal pak soud vyrovnávací zprávou ze dne 11. července1921 motivovaný návrh ministerstvu spravedlnosti na prodloužení lhůtyté o dalších 90 dní. (Návrh tedy podán před uplynutím původní zákonné90denní lhůty, která končila teprve 12. července 1921.) Ministerstvo spravedlnosti v dohodě s ministerstvem obchodu výnosem ze dne 4. srpna1921, došlým na soud 6. srpna 1921, návrhu tomu nevyhovělo, načežsoud usnesením ze dne 6. srpna 1921 vyrovnávací řízení vedle § 56 čís. 1 vyr. ř. zastavil. V další zprávě k příkazu téhož ministerstva podanéze dne 14. srpna 1921 soud na návrhu svém setrval, prohlásiv, žeho má i nadále za odůvodněný. Dne 15. srpna 1921 podali dlužník a 5 věřitelů do onoho zastavovacího usnesení rekurs, v němž uplatňovali též, že dlužník podal do výnosu ministerstva, prodloužení lhůty nepovolujícího, rozklad, a připojili opis rozkladu toho, v němž žádáno, aby vyneseno bylo rozhodnutí nové, nyní povolující, a to po dohoděnejen s ministerstvem obchodu, nýbrž i sociální péče, financí a zahraničního obchodu, která prve byla pominuta, což prý je vadou. Zda a jako této žádosti rozhodnuto, nebylo ze spisů patrno. Soud rekursnípominul úplně tuto otázku a vyhověl rekursu tak, že usnesení zastavovací zrušil a soudu vyrovnávacímu uložil, aby ustanovil nový rok vyrovnávací a dále jednal. Důvody: V § 56 vyr. ř. jest sice vysloveno,že řízení vyrovnávací má býti zastaveno, nebylo-li vyrovnání do 90 dnůod zahájení řízení věřiteli přijato. Týž § připouští však, aby lhůta bylaministerstvem spravedlnosti prodloužena, a připouští tedy, aby o tétootázce bylo jednáno. V § 45 připouští zákon, aby vyrovnávací stání byloodročeno, lze-li očekávati změnu okolností, podstatných pro rozhodnutívěřitelů, a cituje § 56 čís. 1. Tím dává zákon možnost, aby stání vyrovnací bylo odročeno, jedná-li se o prodloužení lhůty dle § 56 čís. 1, a v tomtopřípadě bylo také skutečně na neurčito odloženo. I když pak ministerstvonepovolilo prodloužení lhůty, nemůže to býti na újmu dlužníkovu a souhlasících věřitelů a musí býti dána možnost, aby o vyrovnacím návrhubylo jednáno a návrh po případě přijat, což jest holou nemožností, kdyžvyrovnávací stání nebylo konáno a bylo za mez zákonné 90denní lhůty (na neurčito) odročeno. Toto období nelze očividně počítati do 90dennílhůty, která sice jest v zákoně vyslovena absolutně, ale přece jen zřejměpředpokládá, že nenastaly tu mimořádné okolnosti, které činí pochybným, zda by vyrovnání nebylo bývalo schváleno, kdyby se vyrovnávacístání bylo v mezích lhůty konalo a nebylo bývalo odročeno.Nejvyšší soud zrušil usnesení obou nižších soudu a uložil souduprvé stolice, by, doplně řízení o zastavení vyrovnávacího řízení dle § 56 čís. 1 vyrovnávacího řádu, pokud se týče o pokračování v něm znova rozhodl.Důvody:Rozhodnutí rekursního soudu neodpovídá zákonu. Ono se v důvodechodvolává na § 45 vyr. ř., kde připuštěno odročení vyrovnávacího rokua citován § 56 čís. 1 i dovozuje z toho, že, i když 90denní lhůta § 56 čis. 1nebyla prodloužena, lze o vyrovnacím návrhu dále jednati a vyrovnávací rok odročiti až za mez zákonné 90denní lhůty, neboť prý »toto období« nelze očividně do lhůty té počítati, která prý předpokládá, ženenastaly mimořádné okolnosti, jež činí pochybným, zda by vyrovnánínebylo docíleno, kdyby rok byl se konal ve lhůtě. Z těchto nedosti jasnýchvývodů zřejmo zcela bezpečně aspoň tolik, že soud rekursní, vysvětlitelným nedopatřením mylně chápe citaci § 56 čís. 1 v § 45: máť za to, ževyrovnávací stání odročiti lze až za mez 90denní lhůty, když se jednáo její prodloužení, a že se stání pak musí konati a o vyrovnání jednati,i když lhůta prodloužena nebyla; proto také ve výroku nařídil položenínového roku a další jednání, přes to, že, jak praví, prodloužení lhůty povoleno nebylo. Avšak zákon má smysl zcela opačný: § 56 čís. 1 je citovánv § 45 naopak právě proto, aby se zcela zřetelně naznačilo, že i odročenéstání musí spadati ještě do 90denní lhůty a žádným způsobem nesmí býtipoloženo za její mez. Tak s obšírnou motivací Pamětní spis min. sprav. ke konk. a vyr. ř. výslovně, tak i všecky výklady na př. Friedländer k § 45, Poliak str. 301, kde se výslovně vytýká, a to zcela právem, žekdyby vyrovnání bylo přijato až po uplynutí lhůty, musil by mu soudschválení dle § 50 čís. 2 odepříti, a že lhostejno jest, z jaké přičinylhůtu dodržeti nebylo možno. Prodloužení lhůty je tedy nutnou podmínkou zákonitosti a schvalitelnosti vyrovnání, když ho nebylo možno docíliti v původní zákonité lhůtě 90 dnů.Dovolací rekurs má tedy potud pravdu, že usnesení rekursního souduobstáti nemůže. Avšak nemá pravdu, pokud žádá prosté pouze jeho zrušení, takže by usnesení soudu prvé stolice v platnosti své opět obživlo.Neboť ani toto usnesení obstáti nemůže, ačkoli beze všeho pochybenísoudu toho, a rekursní soud, i kdyby byl správně předse šel, nebyl by jemohl zůstaviti v platnosti. Když tedy III. stolice nemůže rozhodnutí II. stolice schváliti, musí i s usnesením prvé stolice naložiti tak, jak s nímsprávně naložiti již měla stolice druhá. Ve vyrovnávacím řízení jsou totiždle § 63 vyr. ř. ve spojení s §em 176 konk. ř. přípustny v rekursech novoty, a tu jest v rekursu dlužníka a soudruhů tvrzena nová okolnost, žetotiž zakročeno u min. spravedlnosti nové o prodloužení 1hůtу, а k této nové okolnosti, které však soud úplně pominul,měl rekursní soud upříti svůj zřetel, neboť je to okolnost rozhodná: nelzeťrozhodnutí ministerstva předbíhati, nýbrž dlužno je vyčkati, nebude-lilhůta prodloužena, musí vyrovnávací řízení býti zastaveno; bude-li všakprodloužena, musí v něm býti pokračováno. Rozhodnutí ministerstva jetedy pro rozhodnutí soudu prejudicielní. To je nepopiratelným důsledkempředpisu § 56 čís. 1. Může-li či nemůže ministerstvo lhůtu prodloužiti, tozde naprosto nenáleží uvažovati, to jest jeho věcí, každým způsobemdlužno s ním počítati a žádným způsobem nesmí je soud předčasným,předbíhavým usnesením mařiti nebo v kolisi s ním upadati: povolí-li ministerstvo prodloužení, je s ním v odporu usnesení prvého soudce, ježvyrovnávací řízení zastavilo, neboť pak se musí v řízení pokračovati;nepovolí-li je však, je s ním v odporu zase usnesení rekursního soudu, ježpokračování v řízení nařizuje, neboť pak se musí řízení zastaviti, a sices účinky ode dne, kdy zákonná 90denní lhůta uplynula. Zatím stačí, žeakce ta jest v proudu. Že v proudu jest, o tom pochybovati není sice dleobsahu spisu rozumné příčiny, přece však, poněvadž každá skutečnost mábýti soudem objektivně zjištěna, zvláště pak ale proto, aby jednak se přesvědčil, zda ministerstvo na akci tu ve smyslu nového meritorního rozhodnutí reaguje, a jednak aby věc uspíšil, což jest v duchu zákona jehokategorickou povinností, nechť vyrovnávací soud v tom smyslu ministerstva se dotáže a v případě kladné odpovědi rozhodnutí jeho vyčkáa dle obsahu rozhodnutí toho ve smyslu hořejších vývodů pak sám znovarozhodne. K tomu dodati dlužno k doložení zaujatého zde právního stanoviska toto: Dle § 56 čís. 1 nenastává zastavení vyrovnávacího řízeníuplynutím 90denní lhůty již samo sebou (ipsa lege), nýbrž teprve soudním výrokem: vyrovnávací řízení trvá tedy, dokud zastavovací usnesenísoudu nenabylo právní moci. V daném případě řízení tedy trvá, protožezastavovací usnesení jest v rekursu a bylo zrušeno, avšak, poněvadž jdejen o vyrovnání a to se může státi jen v zákonité 90denní lhůtě, která jižuplynula, aneb ve lhůtě prodloužené, kteráž otázka však posud visí nerozhodnuta, možno v něm pokračovati jen pod tou podmínkou, že lhůta bude prodloužena a tedy jen a teprv tehdy, jestliže a až prodloužení povoleno bude. Prodloužená lhůta navazuje přímo na zákonnou 90dennía činí z ní lhůtu jedinou. Návrh soudu na prodloužení lhůty musí dle mínění Pollakova (str. 302) učiněn býti před uplynutím 90denní lhůty, siceprý ministerstvo nemůže prodloužení povoliti. Tu otázku náleží ovšemuvažovati ministerstvu, zde bylo jen zkoumati legálnost soudního postupu,a tu dlužno sice zdůrazniti, že soud, jak shora ukázáno, návrh před uplynutím lhůty učinil, ale dlužno zároveň vysloviti pochybnost o správnostináhledu toho (Pollakova), jejž ze zákona doložiti nelze (také Pollak honedoložil) a jenž odporuje mínění, že povolení lhůty jest případ delegované zákonodárné moci (Pitreich), neboť tato rozhoduje volně, tvořícprávní normu není vázána. Často nebude možno návrh ve lhůtě učiniti,na příklad když stání koná se poslední den lhůty a při něm se objeví, žeje toho dne skoncovati nelze. Možno tedy právem a lépe zastávati náhled,že stačí, když návrh učiněn ještě za trvání vyrovnávacího řízení, třebapo uplynutí lhůty, a tu dlužno poukázati k tomu, že dle hořejšího děje soud,jehož návrh jest dle zákona podmínkou povolení, i po odmítnutí svého původního návrhu na něm setrval, tedy znovu jej učinil, a o tomto novémnávrhu nebylo ještě ministerstvem rozhodnuto. Tím jest zaujaté zdeprávní stanovisko a tudíž i učiněné rozhodnutí odůvodněno.