Č. 3109.Obecní volby: * Podle § 5 vol. řádu není z volitelnosti do obecního zastupitelstva vyloučen zřízenec městské elektrárny, který není trvale ustanoven.(Nález ze dne 14. ledna 1924 č. 539).Věc: Ignát W. v Kam. š. proti politické exposituře v Čes. Kamenici o volitelnost do obecního zastupitelstva.Výrok: Naříkané rozhodnutí se zrušuje pro nezákonnost.Důvody: Nař. rozhodnutím byla podle § 53 zák. z 31. ledna 1919 č. 75 Sb. volba st-le, strojníka městského a elektrického podniku, za člena obecního zastupitelstva v K. Š. prohlášena neplatnou z důvodu, že st-1 jako obecní zaměstnanec podléhá disc. moci obecního zastupitelstva, resp. výboru obcí ve správě elektrického podniku dosazeného, pročež dle § 5 č. 1 vol. ř. za člena obecního zastupitelstva volen býti nemůže. O stížnosti do tohoto rozhodnutí podané uvažoval nss takto: Stížnost namítá nař. rozhodnutí nezákonnost, kterou spatřuje v tom, že žal. úřad nesprávné zařadil st-le mezi zaměstnance obecní, kteří jsou dle § 5 č. 1 zák. z 31. ledna 1919 č. 75 Sb. vyloučeni z volitelnosti.Tento předpis zákona ustanovuje, že za členy obecního zastupitelstva a obecních komisí v obcích s méně než 5000 obyvatelů nemohou býti voleni zaměstnanci obecní, nad nimiž přísluší obecnímu zastupitelstvu neb obecní radě moc disciplinární. Kdežto starý řád volení v obcích ze 16. dubna 1864 č. 7 z. z. v § 11 ustanovoval, že do obecního zastupitelstva voleny býti nemohou osoby ve službě obecní postavené, pokud jsou ve skutečné službě a když z ní vystoupily, pokud nesložily účtů nebo nedaly náhrady, ke které byly povinny, nový řád volební vylučuje z volitelnosti toliko ony zaměstnance, kteří podléhají disciplinární moci obecního zastupitelstva neb obecní rady.Z porovnání těchto dvou předpisů vyplývá, že nový volební řádzměnil kriterium pro posuzování volitelnosti resp. nevolitelnosti obecních zaměstnanců, opustil dřívější známku: materielní závislost na obcijako důvod pro vyloučení z volitelnosti a uznal nevolitelnými toliko tyzaměstnance, kteří podléhají disc. moci obce resp. jejích zastupitelských orgánů.Disc. řízení a potrestání podléhají pak a) dle §§ 12—18 zák. z 29. května 1908 č. 35 z. z. (kteréž předpisy zák. z 23. července 1919 č. 443 Sb. změny nedoznaly) úředníci obcí, b) dle § 10 zák. ze 17. prosince 1919 č. 16 Sb. ex 1920 a prov. nař. k němu ze 14. srpna 1920 č. 483 Sb. trvale ustanoveni zřízenci obecní.Není tedy pochyby, že zaměstnanci obecními vyloučenými z volitelnosti po rozumu § 5 vol. ř. jsou všichni úředníci obce, ze zřízenců pak toliko ti, kteří jsou trvale ustanoveni, t. j. v poměru, který může býti zrušen jen po provedení disc. řízení zákonem předepsaného. Jiné osoby, které konají službu neb práci u obce na základě jiného poměru služebního nebo pracovního, nejsou v § 5 vol. ř. míněny.Ze spisů správních, zejména ze zprávy purkmistrovského úřadu v K. Š. z 24. září 1923, jest zřejmo, že st-1 jest jako strojník přijat do služby obce smlouvou námezdní. S touto zprávou zároveň předložený protokol z téhož dne obsahuje vyjádření st-le, že jest »v elektrárně toliko smluvně ustanoven«. Když obec, předkládajíc toto vyjádření, netvrdila, ani že by st-1 byl úředníkem obce, ani trvale ustanoveným zřízencem jejím, ano naopak potvrdila správnost udání st-lova, nelze dospěti k úsudku, že st-1 k té neb oné kategorii zaměstnanců obecních náleží. Nenáleží-li pak ani ke kategorii úředníků, ani ke kategorii trvale ustanovených zřízenců, nepodléhá disc. moci obecního zastupitelstva neb obecní rady, nýbrž může jeho služební poměr býti zrušen i bez předchozího řízení disc.Prohlásil-li žal. úřad volbu st-le do obecního zastupitelstva přes to za neplatnou, porušil zák. a musilo býti jeho rozhodnutí zrušeno po rozumu § 7 zák. o ss.