Č. 13013.Samospráva obecní. — Řízení správní: I. O odvolání poplatníka z usnesení obec. zastupitelstva, jež obsahuje závaznou směrnici pro obecní rozpočet na příští rok, rozhoduje okr. výbor; v dalším instančním postupu zem. výbor. — II. Odvolání poplatníka z usnesení obec. zastupitelstva o koupi pozemku pro určitý účel, který poté odpadl, nemůže dohlédací úřad zamítnouti s poukazem na to, že obec hodlá použíti pozemku k jinému účelu veřejnému.(Nález z 15. října 1937 č. 3846/36-2.)Prejudikatura: ad I. Boh. A 9645/32, 9959/32, 10199/32, 11340/34. Věc: Karolina V. v Ružomberku proti rozh. zem. výboru v Bratislavě z 20. března 1936 o koupi pozemku.Výrok: Naříkané rozhodnutí se zrušuje.Důvody: Obecní zastupitelstvo v Ružomberku se usneslo ve schůzi 1. července 1933 koupiti od manželů Josefa a Antonie E. jejich pozemek se starým domem za 50000 Kč jako část staveniště, potřebného pro stavbu státního reálného gymnasia, s tím, že kupní cena má býti jako řádná potřeba pojata do rozpočtu budoucího roku.Zem. výbor v Bratislavě ve schůzi 20. března 1936 odvolání Karoliny V. a spol. v postupu instančním nevyhověl z těchto důvodů: Je nesporno, že v daném případě jde o volní projev obce ve vlastnosti majetkoprávního subjektu v tom ohledu, že zakupuje za přiměřenou cenu stavební pozemek původně na stavbu reálného gymnasia, resp. — ježto tomuto účelu nevyhovoval — k regulačním účelům. Takovýto projev, ježto jde o hospodářský akt, podléhá stížnosti poplatníků, neboť usnesení zasahuje do jejich sféry poplatnické; aby však nadřízený úřad cestou instanční mohl vyhověti odvolání, musilo by býti dokázáno, že takový akt obce ohrožuje zájmy obecné, resp. zájmy poplatnické. Takové námitky odvolatelé nepřednesli a nedokázali, ba naopak bylo zjištěno, že město onoho pozemku hodlá použíti k veřejným účelům, a ježto v r. 1934 zabezpečilo i úhradu, není překážky, aby se úkon ten mohl provésti, když i po stránce finanční cena vyhovuje cenám v městě obvyklým. Z těchto důvodů musil zem. výbor hodnotiti vůli obecního zastupitelstva, koupi považovati za nutnou pro veřejné zájmy obyvatelstva města a na tomto podkladě rozhodnouti podle enunciátu tohoto usnesení.Do tohoto rozhodnutí stěžuje si k nss Karolina V.Soud, hledě k ustanovení § 4 zákona o nss č. 164/1937 Sb., zabýval se především z povinnosti úřední otázkou, jíž se i stížnost dotýká, byl-li žal. úřad věcně příslušný vydati nař. rozhodnutí, a dospěl k závěru, že příslušný byl. Předmětem instančního rozhodování žal. úřadu bylo usnesení obec. zastupitelstva v Ružomberku koupiti nemovitost s tím, že cena trhová má býti pojata jako řádné vydání do obecního rozpočtu na rok 1934. Usnesení to, obsahující závaznou směrnici pro obecni rozpočet na příští rok, má povahu usnesení rozpočtového v technickém slova smyslu, o odvolání z něho rozhoduje, jak nss vyslovil v nálezech Boh. A 9645/32, 9959/32, 10199/32 a 11340/34, okr. výbor a zem. výbor (§ 3 zákona č. 77/1927 Sb. a 169/1930 Sb.). — Ve věci samé soud uvážil.St-lka ve svém odvolání na žal. úřad brojila proti zakoupení sporného pozemku obcí námitkou, že pro stavbu gymnasia, pro něž sporný pozemek byl určen a obcí zakoupen, určeno bylo dodatečně v r. 1934 staveniště jiné, že následkem toho obec onoho pozemku už vůbec nepotřebuje a že jeho zakoupení involvuje zbytečné vyhazování peněz z obecní pokladny. Žal. úřad — ačkoliv uvedl, že st-lka v odvolání nenamítala a neprokázala, že by koupě pozemku ohrožovala zájmy obce, resp. zájmy její jako poplatnice — ve skutečnosti přece jen rozhodl o odvolání věcně, a to zamítavě, uznav koupi pozemku za vhodnou, ježto obec hodlá pozemku použíti na veřejné účely, koupě je pro veřejné zájmy nutná a cena je přiměřená. Stížnost právem vytýká, že tento závěr úřadu nemá dostatečného podkladu.Obec původně se usnesla zakoupiti sporný pozemek — jak patrno z celého jednání — jako část staveniště pro gymnasium. Tento účel, který transakci co do posouzení vhodnosti pro obecní hospodářství charakterisoval, jak st-lka v odvolání uplatňovala a žal. úřad sám konstatuje, v r. 1934 dodatečně odpadl. Bylo tedy na žal. úřadu, aby uvážil, zda koupě pozemku obcí jest odůvodněna ještě i za tohoto skutkového stavu takto změněného.Je-li koupě sporného pozemku pro obec vhodná a účelná, lze posouditi jen se zřetelem k určitému, více méně vyhraněnému účelu, který dává již možnost odvážiti, zda pozemek je pro tento určitý účel vhodný a způsobilý, a výdaj s jeho zakoupením spojený účelu tomu adekvátní. Určení účelu toho může vycházeti jen od obce samé, resp. od obecního orgánu příslušného usnésti se o koupi pozemku, t. j. od obecního zastupitelstva, neboť jde o hospodářskou disposici obce, která dohlédacím, resp. odvolacím úřadem nahrazena býti nemůže.Podle stavu spisů obecní zastupitelstvo, když původní účel, pro který se obecní zastupitelstvo usneslo pozemek koupiti, odpadl, neučinilo žádného usnesení o tom, k jakému účelu obec hodlá nyní pozemek koupiti, a žal. úřad neměl tedy pražádného podkladu pro závěr, k jakému účelu veřejnému koupě pozemku jest odůvodněná, neřku-li nutná, ani zda se zřetelem k tomuto účelu je vhodná. Bylo proto nař. rozhodnutí zrušiti podle § 6 zákona o nss č. 164/37 Sb.