Č. 10524.Policie požární (Čechy): Obec, vykonávající policii požární, jest oprávněna ukládati pořadatelům veřejných zábav, aby se postarali o odbornou hlídku hasičskou, není však oprávněna ukládati jim, aby tak činili na svůj náklad.(Nález ze dne 9. května 1933 č. 7872.)Věc: Obec Ž. proti zemskému úřadu v Praze o doplnění požárního řádu.Výrok: Nař. rozhodnutí, pokud jím bylo vysloveno, že obec není oprávněna naříditi pořadatelům zábav, aby si obstarali hlídky hasičské, zrušuje se pro nezákonnost. Jinak se stížnost zamítá pro bezdůvodnost.Důvody: Obecní zastupitelstvo města Ž. usneslo se ve schůzi dne 28. ledna 1929 na tom, aby § 22 řádu hašení města Ž., znějící» Při veřejných zábavách, divadelních představeních a pod. jest pořadatelům se dohodnouti s místním sborem hasičským o vyslání hlídky« byl změněn v toto znění: »Pořadatelé zábav všeho druhu (tanečních, programových, představení divadelních, biografických a jiných), které jsou veřejně přístupny, jsou povinni učiniti všecka nutná opatření proti vzniku požáru jednak vhodným umístěním potřebného nářadí a nádob v místnostech, kde se zábava koná aneb v bezprostředně přilehlých prostorách, jednak konáním hlídek požárních po celou dobu zábavy, a to hlídek odborných, o které nutno požádati sbor dobrovolných hasičů v městě na náklad pořadatelstva.«Z podnětu odvolání tělocvičné jednoty »Sokol« v Ž. zrušil okresní úřad v Žamberku výměrem z 19. března 1930 jako dozorčí úřad usnesení obecního zastupitelstva podle § 102 ob. zříz. pro nezákonnost, ježto obecní zastupitelstvo, ukládajíc pořadatelům zábav všeho druhu, aby se postarali o konání hlídek požárních po celou dobu zábavy a to hlídek odborných, o které nutno požádati sbor dobrovolných hasičů na náklad pořadatelstva, překročilo meze své působnosti. Vyplývá sice z ustanovení § 28 odst. 2 a 9 ob. zříz., dále z §§ 1, 2, 5 a 38 zák. z 25. května 1876 č. 45 z. z., že policie požární spadá do oboru samostatné působnosti obce a obci přísluší právo učiniti i opatření preventivní, čelící možnosti vzniku požáru, takže z důvodu veřejné bezpečnosti může obec vyslati k divadelním a biografickým představením, tanečním zábavám a pod. i hlídky hasičské, v místě, kde jest sbor dobrovolných hasičů, hlídky z tohoto sboru. Naproti tomu však nelze přiznati, že by obec, vykonávajíc policii požární, byla oprávněna pořadatelům divadelních a biografických představení, tanečních zábav a pod. ukládati povinnost, aby si obstarali hlídky hasičské vůbec, tím méně na svůj náklad.Zemský úřad v Praze nař. rozhodnutím odvolání obce Ž. zamítl z důvodů v odpor vzatého výměru. Zároveň připomněl, že náhrada výloh spojených s hasičskými hlídkami mohla by bytí obcí vybírána pouze ve formě obecních poplatků, resp. dávek, k jichž zavedení bylo by si vyžádati svolení podle ustanovení § 28 resp. § 35 zák. č. 329/21. O stížnosti města bylo uvážiti toto:Zákon z 25. května 1876 č. 45 z. z. čes. o požárním řádu v Čechách, stanově v § 5, že starosta obce má opatřiti, čeho potřebí, aby co možná bylo odstraněno vše, jakož i aby ničeho činěno nebylo, čím by požár vypuknouti mohl, obsahuje generelní zmocnění starosty, pověřeného výkonem policie požární (§ 2), aby v oboru samostatné působnosti obce, k níž tato policie podle § 1 odst. 1 náleží, učinil všechna vhodná opatření směřující k tomu, aby vypuknutí požáru bylo zamezeno. V podstatě tutéž tendenci sleduje i ustanovení § 16, podle něhož na rozdíl od jednotlivých konkrétních opatření obecního starosty náleží obecnímu zastupitelstvu ve větších osadách, aby podle místních poměrů všeobecně předepsalo, jakými opatřeními jest se brániti vzniku požáru, kdo a jaké práce má při vypuknutí požáru vykonávati. Nelze-li pochybovati, že takovým vhodným preventivním opatřením při veřejně přístupných zábavách jest i asistence hlídky hasičské, sestávající z členů sboru hasičského a dávající záruku určité kvalifikace odborné, nelze vzhledem k cit. ustanovením také pochybovati o tom, že jest právem obce hlídky takové na svůj náklad vysílati a že pokud je vysílá, činí tak v zájmu veřejném. Neboť i když asistencí hlídek nepřímo jsou také chráněny soukromé zájmy pořadatelů zábav, nelze říci, že by obec, plníc vysláním hlídky povinnost uloženou jí v zájmu veřejném, konala tento úkol převážně v soukromém zájmu pořadatelů. Jinou — a v konkrétním případě spornou — otázkou jest, zda obec, vykonávajíc policii požární, jest oprávněna třetím osobám uložiti, aby takové odborné hlídky vůbec obstaraly, resp. aby je obstaraly na svůj náklad.V tomto směru pro výrok žal. úřadu, že obec není ani oprávněna naříditi, aby pořadatelé veřejných zábav postarali se o odbornou hasičskou hlídku, není po názoru soudu v cit. zákonu opory. Ze zmíněných ustanovení §§ 5 a 16 zřejmě vyplývá, že obecní orgány jsou nejen oprávněny volně posouditi vhodnost prostředků k zamezení požáru, nýbrž i naříditi, aby jich bylo třetími osobami použito. Je-li tudíž v obci placený sbor hasičský nebo sbor sice dobrovolný, avšak podle stanov nebo smlouvy k obci v takovém poměru, že obec může s jeho službami disponovati, a je-li nepochybně v zájmu veřejné bezpečnosti, aby při větších shromážděních občanstva požární policie byla obstarávána odborně hlídkami ze sboru hasičského, — jest v rámci předpisů zák. č. 45/1876 z. z., nařídí-li obec, že pořadatelé veřejných zábav jsou povinni požádati o odbornou hlídku hasičskou. Vycházel-li žal. úřad v konkrétním případě, v němž šlo o uložení takové povinnosti, z opačného právního názoru, jest jeho výrok, že obec není oprávněna uložiti pořadatelům, aby požádali sbor dobrovolných hasičů o odbornou hlídku — a jen v tomto směru vzhledem k usnesení obce a enunciátu nař. rozhodnutí dlužno rozuměti v důvodech použitému slovu, aby »si obstaralk hlídky, —v rozporu se zákonem a bylo jej podle § 7 zák. o ss zrušiti.Naproti tomu nemohl nss uznati na oprávnění obce, ukládati ve výkonu policie požární pořadatelům veřejných zábav, aby si obstarali odborné hlídky hasičské na svůj náklad. Odstavec druhý § 1 cit. zák. obsahuje všeobecnou normu, podle níž náklad na vykonávání policie požární zapravuje místní obec, pokud zákon tento jinak nestanoví. Vyjímky takové stanoveny jsou zejména v § 11 odst. 3, v § 12, zásadně i v §§ 13, 15 a 22, dále v § 18 odst. 2, v §§ 21, 25, 26, 29, 30 odst. 1, podle nichž bezplatně musí konati majitelé domu noční stráže, každý obyvatel obce zúčastniti se k vyzvání starosty hašení a propůjčiti nádoby, konati i práce, vyžadující zvláštní zručnosti neb námahy, učiniti poplach, každý držíte), koní propůjčiti koně do stříkačky, k dovážení vody nebo k oznámení požáru v sousední obci, propůjčiti zvony kostelní neb požární k poplachu, v některých neb každém domě opatřiti svým nákladem kádě s vodou a jiné hasicí nářadí, továrny, pivovary a pod. vlastním nákladem zakoupiti stříkačky. Nikde však v tomto zákoně není stanoveno, že by takové výlohy, spojené s odbornými hasičskými hlídkami při veřejně přístupných zábavách, byli povinni hraditi pořadatelé zábav ze svého. Dovolává-li se tudíž obec cit. zákona, doplňujíc v tomto směru řád hašení, a namítá-li ve stížnosti, že tento zákon dává jí oprávnění takové opatření naříditi, dlužno na to odpověděti, že pro nařízení takové nelze v cit. zákoně nalézti oporu. Při tom jeví se irelevantní, že svým nařízením nezamýšlela vybírati dávku pro sebe, nýbrž že výši výloh měl určovali a náhradu vybírati sbor dobrovolných hasičů sám, ježto cit. zákon nedává jí práva vydávati nařízení ani ve smyslu obcí zamýšleném. Rovněž irelevantní jest podle vylíčeného zákonného stavu, z jakých vrstev sbor dobrovolných hasičů sestává. Ježto pak obec, ukládajíc zmíněnou povinnost pořadatelům zábav, opírala se toliko o předpisy cit. zák. č. 45/1876, jeví se konečně irelevantní i okolnost, byla-li obec podle § 25 zák. č. 329/21 oprávněna žádati náhradu výloh s hlídkou spojených od jednotlivých vrstev občanstva, zábavy navštěvujících.