Čís. 1040.Neknihovní pohledávka zůstává přes to, že nebyla přihlášena k soupisu, pohledávkou věřitele dotud, dokud stát na ni nečiní nároku.Dlužník může použiti cesty §u 1425 obč. zák.(Rozh. ze dne 3. května 1921, Rv 1 121/21.)Dlužník domáhal se zrušení exekuce žalobou, již mimo jiné odůvodňoval tím, že neknihovní pohledávka (zadrželé výživné pro nemanželské dítě), pro niž se exekuce vede, nebyla přihlášena k soupisu ve smyslunařízení ze dne 10. dubna 1919, čís. 185 sb. z. a n. Oba nižší soudyžalobu zamítly; odvolací soud uvedl v uvedeném směru v důvodech: Nelze souhlasiti s náhledem odvolatele, že pohledávka žalované,nebyvší ohlášena k soupisu, dle § 5 zákona ze dne 25. února 1919, čís. 84 sb. z. a n., pominula a nyní státu patří. Předpis ten stanoví sice, že neknihovní pohledávky, které nebudou řádně ohlášeny, propadají státu, ale hned za tímto ustanovením následuje další, že nepřihlášené neknihovní pohledávky nesmějí býti vůbec vypláceny a že výplata řádně přihlášených může býti obmezena ministerstvem financí až do 50 proc. Z tohotozákonného ustanovení vyplývá, že ministru financí náleží rozhodnoutio výplatě nepřihlášené pohledávky věřiteli. S tímto obsahem propadnutípohledávky shoduje se zajisté i stejné ustanovení § 15 zmíněného zákona,ve kterém se ministr financí zmocňuje, aby stanovil vedle trestu na penězích a na svobodě též propadnutí předmětů, řádně nepřihlášených, veprospěch státu, jakož i ustanovení § 7 nařízení vlády ze dne 10. dubna 1919, čís. 185 sb. z. a n., které jest provedením zmocnění, uděleného ministru financí k prohlášení propadnutí nepřihlášených předmětů. Aniv těchto dvou §§ nemohl jíti ministr financí dále, než že nepřihlášenéknihovní pohledávky nesmějí býti vůbec věřiteli vyplaceny. Neustanoviltedy ani zákon ani prováděcí nařízení, že nepřihlášená pohledávka zaniká,nýbrž, že se výplata nepřihlášené neknihovní pohledávky odkládá. Osoba,opomenuvší přihlášku neknihovní pohledávky k soupisu, zůstala tedy i nadále věřitelem, který ovšem neví, kdy a zda vůbec stát uplatní protiněmu účinky propadnutí nepřihlášené, neknihovní pohledávky. Věřitelmůže považovati svou pohledávku za podmíněnou, nehledíc ani k tomu,že se může nedbalý věřitel snažiti o zmírnění následků opomenutí, cožzákon svrchu zmíněný nikterak nevylučuje a což dávkový system státního hospodářství i v jiných případech uznává. Proto nemůže býti dlužníku přiznáno oprávnění, aby na základě nepřihlášení neknihovní pohledávky k soupisu domáhal se zrušení právoplatně povolené exekuce. Jestvšak povinen k placení i v exekuci jen proti výkazu řádné přihlášky aproto by byl oprávněn jen k žádosti za odložení exekuce dle § 42 odstavec čtvrtý ex. ř.Nejvyšší soud nevyhověl dovolání — mimo jiné z těchtodůvodů:Dovolací důvod nesprávného právního posouzení věci není opodstatněnani pokud jde o druhou žalobcovu námitku. § 5 zák. ze dne 25. února 1919, čís. 84 sb. z. a n., ustanovuje sice, že neknihovní pohledávky, které nebudou řádně přihlášeny, propadají ve prospěch státu, a stejné ustanoveníobsahuje i § 7 nař. vlády ze dne 10. dubna 1919, čís. 185 sb. z. a n. Z tohovšak nelze ještě dovozovati, že tato všeobecně zde vyslovená zásadabude také v každém jednotlivém případě provedena a že následkem tohoi pohledávka, o kterou jde, zanikla a patří státu. Dle poručenských spisůbyla podána dne 19. června 1920 žádost za dodatečný soupis této pohledávky a dokud není jisto, že tento dodatečný soupis povolen nebyl a žestát na tuto pohledávku činí nárok, zůstává žalovaná strana věřitelemžalobce, kterému jest volno, má-li pochybnosti o osobě věřitelově, abyse zachoval dle § 1425 obč. zák. Ostatně dle usnesení exekuci povolujícíhomá býti zabavený podíl dědický žalobcův složen k soudu, který při eventuelním vydání peněz k tomuto stavu věci vezme zřetel, takže žalobcenestíhá nebezpečí, že by snad byl povinen pohledávku vymáhanou ještějednou státu plniti.