Čís. 1113.Zákon ze dne 27. května 1919, čís. 318 sb. z. а n., o zajištění půdydrobným pachtýřům.Rozhodnutí pozemkového úřadu, jímž uznal právo propachtovatele naurčení pozemků k účelům humanitním, jest pro soud závazným, byť i protirozhodnutí byla podána stížnost na nejvyšší správní soud.(Rozh. ze dne 4. července 1921, R II 266/21.) Na pozemek nadace, jehož přiznání do vlastnictví se pachtýř domáhal,uplatnila nárok nadační správa ve smyslu posledního odstavce § 1 požad.zákona a nárok její byl pozemkovým úřadem uznán. Požadovací nárokpachtýřův soud prvé stolice zamítl. Rekursní soud usnesenípotvrdil. Důvody: Správu nadace vede městská obec v J., kteráž, poněvadž se jedná o kmenové jmění, je vázána zmocněním dozorčích úřadů,totiž zemské správy politické a arcibiskupského ordinarátu. Jest ovšemsprávné tvrzení stížnosti, že následkem opomenutí vyjádření správy nadace o přihlášce ve lhůtě § 15 požad. zák., mohl by se předpokládati souhlas s nárokem pachtýře, ať správa nadace si předepsané zmocnění dozorčího úřadu vyžádala nebo ne, poněvadž je to věcí nadační správy.Avšak přes to napadené usnesení správně nárok uchazečův zamítlo z důvodů posledního odstavec § 1 cit. zák. Nadační správa uplatnila požadovací nárok na pozemek ten ve smyslu tohoto ustanovení zákona provydržování humanitního zařízení, totiž podílení chudých, a nárok ten byluznán pozemkovým úřadem. Jest lhostejno, jak si první soudce počínalv řízení, zavedeném na pachtýřovu přihlášku, a zdali bez protahovánítohoto řízení měl již dávno o nároku pachtýřovč vzhledem k předpokládanému souhlasu dle posledního odstavce § 15 příznivě rozhodnouti. Skutečností je, že nadační správa nárok na uznání, že pozemku je třebak vydržování lidumilného ústavu, ať způsobem neb cestou jakoukoliv,zpříma nebo nepřímo, finanční prokuraturou neb zemskou politickou správou, vznesla a uznání jeho pozemkovým úřadem dosáhla. Pro uplatněnínároku toho nebylo v zákoně čís. 318 z roku 1919 žádné lhůty, ta bylapředepsána teprve pro nové přednostní nároky korporací a ústavů pozdějším zákonem, nov. III. čís. 166/21 s počátkem lhůty po ukončení lhůtyk přihláškám (čl. I. § 1 lit. c), čl. III. čís. 1), tedy až do 3. července 1921.V tomto případě však mohl přednostní nárok na požadování pozemkupro dobročinný účel kdykoliv až do rozhodnutí o pachtýřovč nároku býtiuplatněn, což se stalo dávno před tím již v roce 1920. Posudek pozemkového úřadu o důvodnosti takového požadování je pro soud stejně závaznýjako posudek jeho o námitce, že propachtovatelův pozemek není státemzabrán, poněvadž prostřední věta § 18 již dle stylisace i dle smyslu přirozeně platí stejně pro prvé i pro druhé. Ostatně to jasně plyne z ustanovení zmíněné nov. III. čl. I. § 1lit. c). Tu pak nárok takto uznaný příčíse bezvýhradnému uznání nároku pachtýřova na přikázání pozemku dovlastnictví, i kdyby jinak nárok pachtýřův byl věcně zcela oprávněným,poněvadž v posledním odstavci § 1 zákona čís. 318 z r. 1919 se kategoricky рraví, »nároku v odstavci prvém stanoveného nelze uplatniti na pozemky, které jsou požadovány pro vydržování nemocnic, léčebnýchústavů a j. humanitních zařízení«, nárok pachtýřův musí tedy ustoupiti,třeba jinak následkem opomenutí včasného záporného vyjádření nadačnísprávy nutno souhlas její předpokládati, poněvadž právě uznání potřebnosti požadovaného pozemku pro lidumilný účel má jako silnější důvodpřednost. To je též zcela jasným z ustanovení čl. I. § 1 lit. c) nov. III. Nenídále věcí soudu zkoumati, zdali pozemkový úřad před svým rozhodnutím byl řádně o věci informován se strany nepředpojaté, neboť by to zabíhalo do absurdnosti, zkoumati tuto náležitost při rozhodování nějakéhostátního úřadu. Že obec byla na věci súčastněna, je přirozeno, nelze všakchápati, že by proto již měla býti vyloučena z práva, domáhati se řečeného uznaní u pozemkového úřadu, nelze chápati také, kdo jiný vlastněo to se má zasaditi neb počin k tomu dáti. Smysl a srozumitelnost onohorozhodnutí pozemkového úřadu jest úplné jasným. Stížnost míní, že tomusí býti osoba jiná, od vlastníka pozemku nadačního odchylná, kterážpozemek požaduje, a že to nemá smyslu, aby vlastník sám se domáhaluznání svého nároku na svůj pozemek u pozemkového úřadu. Zákon tuprávě míní umožniti vznik nových neb chrániti další trvání posavadníchlidumilných ústavů a zařízení zajištěním pozemků, k tomu účelu potřebných, v tomto případě lidumilné nadace, jíž posud pozemek sloužil, přesnárok dlouhodobého pachtýře. Tomu výrazně nasvědčuje rčení zákona»...které jsou požadovány pro vydržování humanitních zařízení«. Tedyprávě udržení nadace zajištěním trvalého a bezpečného výnosu z pozemku jako materielního základu má zákon na mysli. Bylo by to zajistéprotismyslné podporovati pouze lidumilný ústav přikázáním cizího pozemku, jehož nutně potřebuje, ale po případě zmařiti jiný lidumilný ústavpřikázáním jeho pozemku dlouhodobému pachtýři. Všechny vývody stížnosti v tom směru musí rekursní soud jako nesprávné zamítnouti.Ncjvyšší soud nevyhověl dovolacímu rekursu.Důvody :Poslední odstavec § 1 zákona ze dne 27. května 1919, čís. 318 sb. z. a n., stanoví v první větě, že nároku, v prvním odstavci naznačeného,nelze uplatniti na pozemky, kterých obec požaduje pro svůj stavební rozvoj a pro zajištění svých komunálních podniků. Jen tento přednostní nárokobce byl §em 1 a) (čl. I. lit. A.) zákona ze dne 1. dubna 1921, č. 166 sb.z. a n.) rozšířen potud, že byl propůjčen též státu, zemím, župám a okresům pro jejich podniky a stavby veřejné, a jen takovýchto přednostníchnároků se týkají ustanovení článku I. lit. A. zákona ze dne 1. dubna 1921,čís. 166 sb. z. a n. V druhé větě posledního odstavce § 1 zákona ze dne27. května 1919, čís. 318 sb. z. a n. pak zcela všeobecně se stanoví, ženároku na postoupení pachtovaného pozemku do vlastnictví nelze uplatnititéž na pozemky, které jsou pro vydržování nemocnic, léčebných ústavůa jiných humanitních zařízení požadovány — a to nejen obcí, nýbrž kýmkoliv, na př. tím, kdo založil nebo financuje takový ústav nebo takovézařízení. Otázkou, může-li také vlastník pozemku (propachtovatel) požadovati pozemek k účelům výše naznačeným, pokud se týče žádati, abypozemek byl zachován těmto účelům, a jsou-li tu i ostatní podmínky právopachtýřovo vylučující, nelze se zabývati. Neboť pozemkový úřad rozhodnutím ze dne 11. listopadu 1920 uznal právo (nárok) nadace AntonínaW-a jakožto vlastnice pozemků č. k. 419 a 262 v J. ve smyslu posledníhoodstavce § 1 zákona ze dne 27. května 1919, čís. 318 sb. z. a n., na tytopozemky drobnými pachtýři požadované, přiznav nadaci povahu humanitního zařízení po rozumu téhož ustanovení zákona. Správně rekursnísoud vyslovil a odůvodnil, že a proč rozhodnutí pozemkového úřadu o důvodnosti požadavků vznesených dle posledního odstavce § 1 zákonao drobných pachtýřích jest pro soud stejně závazné, jako posudek téhožúřadu o námitce, že pozemkový majetek propachtovatcluv není státemzabrán (§ 18). Řádným soudům nepřísluší tedy právo přezkoumati svrchuzmíněné rozhodnutí pozemkového úřadu, a to ani po stránce formální, ani po stránce věcné, a veškeré k tomu směřující snahy dovolacího rekursujsou marny. Dokud rozhodnutí pozemkového úřadu nebude zvráceno následkem stížnosti, dle tvrzení dovolacího rekursu k nejvyššímu správnímusoudu podané, nelze vzhledem k jasnému znění § l poslední odstavec zákona ze dne 27. května 1919, čís. 318 sb. z. a n. uznati nároky drobnýmupachtýři na nadační pozemky vznesené. Nelze tudíž tvrditi, že srovnaláusnesení nižších soudů zřejmě odporují zákonu nebo spisům, a ježto zmatečnost tvrzena nebyla, není tu podmínek § 16 nesporného patentu ze dne9. srpna 1854, čís. 208 ř. zák., za kterých jedině bylo by lze vyhovětimimořádnému rekursu dovolacímu. Pokud se tkne návrhu v dovolacímrekursu učiněného, aby bylo s rozhodnutím o něm posečkáno, až do rozhodnutí nejvyššího správního soudu, připomíná se, že k takovému přerušení soudního řízení následkem toho, že v řízení správním byl podánmimořádný prostředek opravný, jakým jest stížnost k nejvyššímu soudusprávnímu, není tu zákonného podkladu. Zruší-li nejvyšší správní soudrozhodnutí pozemkového úřadu, bude požadovatelům volno žádati zaobnovení řízení ve smyslu zákona ze dne 27. května 1919, čís. 318 sb. z. a n.