Čís. 1172.Nařízení ze dne 25. června 1920, čís. 409 sb. z. a n. vztahuje se též na místnosti obchodní. »Nájemníkem« rozumí se nájemník ve smyslu zákona o ochraně nájemců.(Rozh. ze dne 9. září 1921, R II 345/21.)Soud prvé stolice vyhověl návrhu na odklad exekuce vyklizenímobchodních místností, rekursní soud odkladu nepovolil. Nejvyšší soudsoud zrušil usnesení obou nižších soudů a nařídil prvému soudu, by,proveda nutné šetření, o návrhu znovu rozhodl.Důvody:Nelze souhlasiti s náhledem rekursního soudu, že se nevztahuje nařízení ze dne 25. června 1920, čís. 409 sb. z. a n. na nájem obchodníchmístností. Nařízením tím dle jeho nadpisu vydána prozatímní ustanovenío vyklizení místností najatých a pod. k ochraně povinnýchk vyklizení místností tukových a to, jak nařízení v závorce příkladmopovinné ty uvádí »nájemníka, domovníka, zaměstnance s bezplatnýmbytem atd.« Ochranu osob, přístřeší potřebujících, upravovalo před tímzákonodárství nařízením ze dne 17. prosince 1918, čís. 83 sb. z. a n. a ze dne 9. února 1919, čís. 62 sb. z. a n., na jichž místo nastoupil zákon ze dne 24. dubna 1919. čís. 223 sb. z. a n. »o ochraně zaměstnanců používajících bezplatného bytu«, jehož platnost byla nařízením ze dne 23. prosince 1919, čís. 674 sb. z. a n. prodloužena až do 31. března 1920, když zároveň nařízením ze dne 17. prosince 1919, čís. 671 sb. z. a n.byla prodloužena platnost shora uvedeného nařízení o ochraně nájemníků ze dne 17. prosince 1918 do konce března 1920 a nařízením zc dne 30. března 1920, čís. 175 sb. z. a n. až do vydání nových předpisů, což se stalo zákonem ze dne 8. dubna 1920 o ochraně nájemníků čís. 275 sb. z. a n. V nařízení čís. 223/19 sb. z. a n. jako zaměstnanci používající bezplatného bytu příkladmo jsou uvedeni v § 1, v závorce »domovník, vrátný,topič, kočí atd« Přihlédne-li se ke znění § 1 nařízení čís. 409/20 sb. z. a n., patrno, že tam jako osoby, povinné k vyklizení, tedy osoby, na něžnařízení to má se vztahovati, jsou v § 1 příkladmo uvedený »nájemník,domovník, zaměstnanec s bezplatným bytem atd.«, se kterými výrazysetkáváme se právě v zákoně o ochraně nájemníků« a v nařízenío ochraně »zaměstnanců používajících bezplatného bytu«, mezi něž patří i domovník, jako zvláštní jich druh patrně jen proto jmenovaný, že zákonodárství obmýšlelo poměr domovníků upraviti zvláštním zákonem, což se také skutečně stalo zákonem ze dne 30. ledna 1920, čís. 82 sb. z. a n. Nelze proto dle tohoto vývoje zákonodárství o tom pochybovati, ženařízení čís. 409/20 sb. z. a n. má slovem »nájemník« na mysli nájemníkave smyslu zákona o ochraně nájemníků, právě tak, jako přejímá slova domovník a zaměstnanec s bezplatným bytem z nařízení o ochraně zaměstnanců, používajících bezplatného bytu čís. 223/19 sb. z. a n. Pojem nájemníka pak vymezen v ustanovení §§ 1 a 31 zákona o ochraně nájemníků,dle nichž ustanovení o bytech vztahují se, pokud není jinak ustanoveno,také na jednotlivé části bytů a jakékoliv jiné místnosti, kteréjsou předmětem nájemní nebo podnájemní smlouvy. Dle § 1 nařízení min. spravedlnosti ze dne 17. prosince 1918, čís. 83 sb. z. a n. bylo stanovení,že předpisy tohoto nařízení vztahují se k nájmu bytův a jednotlivých částíbytův а k nájmu obchodních místností, které ustanovení bylo rozšířeno§em 31 nyní platného zákona o ochraně nájemníků i na jakékoliv jiné místnosti, které jsou předmětem nájemní smlouvy, jak patrno z důvodovýchzpráv tisk 2666 a 2749 zasedání Národního shromáždění Československéhoz roku 1920. Nájemníkem najaté místnosti jsou proto též místnosti obchodní bez bytu. Ve věci však nelze rozhodnouti pro neúplnost řízení. Dle § 1 cit. nařízení čís. 409/20 sb. z. a n. může exekuční soud na návrhpovinného až na dobu jednoho čtvrtletí odložiti exekuci vyklizením najatých nebo používaných místností, nemá-li povinný beze své viny jiné přiměřené náhrady. Při tom dle volného uvážení je hledětina nezbytně nutnou potřebu povinného (rozh. čís. 96 věst.). Tyto podmínkynebyly zjištěny. Prvý soud odložil exekuci pouze na osvědčení městskéhoúřadu v K., dle něhož ve městě K. je nedostatek obchodních místností, ačje zároveň známo, že některé firmy mají po dvou místnostech obchodních, o byty však že je potíž daleko větší. Z toho není patrno, zda povinnýnemá jiné přiměřené náhrady beze své viny a náhrady té nemávůbec. Lze spíše souditi z osvědčení městského úřadu, že o obchodnímístnosti v místě tak velká nouze není, což tvrdí i navrhovatelka tím, žepovinný, kdyby se byl skutečně staral, náhradních místností opatřiti simohl, že jich však ani nepotřebuje, ježto má dostatek místností pro uloženízboží i prodej jeho ve vlastním bytě, jen přes jeden dům vzdáleném.V tomto smyslu je třeba šetření provésti dle §§ 55 odst. 2 a 3 ex. ř., abymohlo spolehlivě býti rozhodnuto o návrhu odkládacím.