— 378 —Dva praktické případy, týkající se § 1. odst. 4. zákona ze dne 9. srpna 1908, č. 162 ř. z, o motorových vozidlech (jízdných silostrojích).I.Ručení majitele vozidla za vzniklé jím škody není vyloučeno ani pak, když řidič proti příkazu vlastníka vozidla svěřil toto osobě třetí.1)U společnosti A., která se zabývá prodejem automobilů, vyžádal si kupec svolení její, áby jeho nastávající šofér byl řidičem, nalézajícím se ve službách společnosti, cvičen. I nařídila společnost svému řidiči přísně, aby výcvik ten byl předsevzat mimo město a aby jízdu před výcvikem řídili jedině tento. Řidič rozkazu toho neuposlechl, svěířil ihned ve městě řízení jízdy nováčkovi a přišel tím B. k úrazu.I vynesl B. žalobu na A. o náhradu škody. Společnost namítala, že vozidlo bylo bezprávným činem odňato disposici vlastníkově, takže týž není práv z nehody.Všechny tři stolice tuto námitku prohlásily za bezpodstatnou.Nejvyšší soud učinil tak, připojiv tytodůvody:Předpokladu ku použití ustanovení § l., odst. 4. zák. o silostrojích, aby závazek vlastníkův byl vyloučen, tu není. Vozidlo nebylo v době úrazu odňato disposici vlastníkově vztažně podnikatelově, nalézalo se spíše v jeho disposici, pod čímž rozuměti dlužno faktickou možnost vozidlem nákládati, poněvadž s ním disponoval šofér ve službách žalované se nalézající. Pakliže tento proti výslovnému zákazu společnosti vozidlo svěřil k řízení osobě neobratné a nezkušené, nenastalo tím vyloučení závazku vlastníka vozidla, poněvadž, jak praveno, tím ještě nebylo odňato jeho disposici, třebas by druhý požadavek bezprávného činu tu byl; tím její zřízenec, k disposici s vozidlem oprávněný, svěřil pouze řízení automobilu osobě třetí. Z této neopatrností šoféra, — 379 —která měla úraz v zápětí, jest žalovaná společnost práva již dle všeobecné zásady jednání na vlastní vrub a nebezpečí, kteráž zásada ovládá i zákon automobilový, v němž vedle zavinění také již pouhý výsledek (Erfolgbaftung) k náhradě zavazuje.(Rozhodnutí nejvyššího soudu ze dne 4. února 1913, č. j.Rv I 14/13)Pozn. zašil. K tomu srovnej pojednání Skřipského v tomto časopise z r. 1910, na str. 11 a nejmenovaného pod názvem: O právním postavení chauffera naproti majiteli neb držiteli automobilu v Právníku z r. 1911, na str. 677. Ve Vídni množí se případy, kde šoféři proti vůli a výslovnému zákazu vlastníka automobilu večer neb v noci si o vlastní újmě, pozvavše k spolujízdě své známé, vyjedou aneb automobil někomu k jízdě přenechají a úraz tím zaviní (tak nazvané ,,Schwarzfahrten“). Nejvyšší soud konstantně stojí na stanovisku ručení vlastníka neb podnikatele silostroje za veškeré takové nehody, poněvadž právě v takovýchto případech obecenstvo musí býti účinně proti takovýmto svévolím a bezprávním činům chráněno. Kdo by se o to zajímal, najde poučení v článku od Dr. H. Zörnleila v Ger. Ztg z r. 1913, č. 23 pod názvem: Die Haftung des Automobilisten für Schwarzfahrten.