Čís. 1176.Pokud lze se na řádném soudě domáhati odpomoci proti obci, ježúpravou návsi a kanalisací vsáhla do soukromého vlastnictví.(Rozh. ze dne 13. září 1921, R II 321 21.) Žalobci tvrdili v žalobě, že úpravou a předlážděním návse a kanalisací sváděna byla voda z návse do jejich statku, působíc tam škodu, a domáhali se na soudě, by bylo uznáno, že žalované obci nepřísluší právosváděti vody jinak než dělo se před úpravou návse, že jest obec povinnaodstraniti potrubí, při úpravě kanalisace položené, zbylý příkop po němzasypati a upraviti původní příkop a zdržeti se každého jednání, jež bysměřovalo ku rozšíření služebnosti odpadu vody. Žalovaná obec namítlamimo jiné nepřípustnost pořadu práva, kteréžto námitce soud prvéstolice vyhověl a žalobu odmítl. Důvody: Pokud se týká námitky žalované obce o nepřípustnosti pořadu práva, má soud za to, že sev tomto případě jedná o právní stav veřejnoprávní, jehož rozřešení přísluší stavebním úřadům a nikoliv soudům, poněvadž žalovaná obec upravovala veřejné prostranství, náměstí, veřejnou obecní silnici a kanalisaciv místní obci a jde tu předně o zastavenou plochu a o této a v mezíchtéto rozhoduje ve smyslu moravského stavebního řádu a sice zákona zedne 16. června 1894, čís. 64 z. zák. po případě ze dne 16. června 1914 čís. 44 z. zák. jedině stavební úřad; dále se tu jedná o úpravu odváděnísrážkových vod s veřejné silnice a se stavebních ploch a mají tudíž platnost jednak ustanovení shora citovaného zákona, jednak ustanovení silničního zákona ze dne 30. září 1877 z. zák. z roku 1877 čís. 38 pro markrabství Moravské, týkajícího se zakládání a spravování veřejných silnica cest. Dle znění tohoto zákona rozhoduje obecní výbor o tom, má-li sezaložiti nová silnice nebo cesta. Provádění staveb a veškerá technická ahospodářská správa obecních silnic a cest náleží dle ustanovení obecního řádu, změněného nyní zákonem ze dne 7. února 1919, čís. 76 sb. z. a n.do samostatné působnosti obecního výboru a obecního představenstva.Na zakládání a spravování obecních silnic dohlíží zemský výbor, kterýmůže naříditi, aby byly odstraněny vady a nedostatky na silnicích a cestách obecních, politické úřady pak vykonávají právo dohledu na orgány,kterým správa silnic je svěřena. Předpisy shora citovaného stavebníhořádu vykonává představený obce po případě jeho náměstek, ve druhé stolici rozhoduje obecní výbor a o odvoláních proti rozhodnuti obecního výboru jako úřadu stavebního, rozhoduje zemský výbor jako třetí stolice.Všechna odvolání musí býti podána v nepřestupné lhůtě 14denní u stavebního úřadu prvé stolice. Zříditi stoky uliční (kanalisace) náleží jednotlivýmobcím v celém obvodu dotyčné obce. Dle ustanovení § 39 cit. staveb. řádu náleží stavebnímu úřadu pokusiti se, pokud možná, o smírné narovnání, činí-li sousedé anebo jiní účastníci námitky proti navrženéstavbě. Nczdaří-li se narovnání a týkají-li se námitky sousedů jejich právsoukromých, má stavební úřad sporné strany odkázati na pořad práva,vždy ale o tom rozhodnouti, zdali a pokud stavbu lze z veřejných ohledůdovoliti a technicky provésti. O všech jiných námitkách sousedů, ježnebyly odstraněny, rozhodne úřad udělující povolení ku stavbě. Námitkysoukromoprávně, v příčině kterýchž byl spor odkázán na pořad právacivilního, dlužno ve vyřízení výslovně uvésti. Bylo věcí strany žalujícíbrániti se proti stavbě silnice, úpravě návsi a proti provedení kanalisacev její neprospěch dle předpisů citovaného stavebního řádu u příslušnýchstavebních úřadů, po případě mela strana žalující žádati soudní rozhodnutí dle ustanovení §§ 340 až 342 obč. zák. Tím, že žalobci ničeho nepodnikli u příslušných stavebních úřadů proti úřednímu jednání žalované S76obce, vešla veškerá její úřední jednání, ve směru tomto konaná, jakoži provedená kanalisace, stavba silnice a úprava návsi v právní moc anemohou se proto žalobci domáhati cestou soudní, aby byl dřívější stavobnoven, aby bylo potrubí odstraněno a příkop po něm zbylý zasypán.Rekursní soud zrušil napadené usnesení a uložil prvému soudu, by.vyčkaje právomoci, ve věci dále jednal a ji rozhodl, mimo jiné z těchtodůvodů: Dle obsahu žaloby a skutkových údajů žalobců jest předmětem tohoto sporu především zjištění, že žalované nepřísluší právo svádětivodu s celé návsi potrubím, na návsi položeným, do příkopu na stavebníploše a v zahradě žalobcům náležejících způsobem rozdílným od odtokupřed úpravou v roce 1897 a ve větší míře, než před touto úpravou tekla,a pak zavedení původního stavu před rokem 1897. Žalobci tudíž uznávajía v žalobě samé také výslovně uznali právo služebnosti žalované, svádětivodu s návsi přes jejich pozemky, avšak jen tím způsobem a v tom rozsahu, jak se dělo před úpravou v roce 1897 a tvrdí, že žalovaná po roce 1897 toto právo služebnosti rozšířila tím způsobem, že položila vodovoduroury, z nichž vytéká voda na jejich pozemky ve značnějším rozsahunež před tím, čímž poškozuje tyto pozemky, pokud se týče stavby nanich postavené. Opírají tudíž žalobci žalobní nárok o důvody ryze soukromoprávní. Žalovaná obec namítala, že vody, o které se v tomto sporujedná, odváděny byly ode dávna i také před rokem 1897 kanálkem přessilnici a dále kanálkem přes dvůr a zahrady pod stodolou do řeky týmžzpůsobem, jak se děje doposud, a ve spisech okresní politické správypřímo tvrdí, že nabyla práva služebnosti, vody srážkové s návsi zřízenýmpříkopem odváděti Z toho patrno, že i žalovaná sama zakládá právo,o jehož úpravu jde, v poměru práva soukromého. Dlužno proto předmětsporu posuzovati se stanoviska soukromoprávního a následkem tohonáleží rozhodovati o něm příslušnému soudu a nikoliv, jak za to má prvnísoudce, příslušnému stavebnímu úřadu. Neboť právomoc úřadu stavebníhobyla by odůvodněna jen tenkráte, kdyby žalovaná obec opatření proodtok vody s návsi přes pozemky žalobců učinila výlučně z důvoduveřejnoprávních jako stavební úřad. Než, jak patrno z námitky žalovanéa zmíněných spisů okresní politické správy, předsevzala žalovaná dotyčná opatření z toho duvodu, že jí přísluší služebnost sváděti vodus návsi přes pozemky žalobců, tedy z poměru práva soukromého. Pro tomluví též ta okolnost, že žalovaná sice namítala, že se konalo stavebnířízení ohledně prováděné kanalisace návsi a že řízení to jest právoplatné,než ze spisu okresní politické správy, jimiž o této okolnosti důkaz nabídla,nic takového není patrno, nýbrž jen že výměr tehdejšího okresního hejtmanství, jímž bylo nařízeno žalované obci předložití projekt o úpravěnávsi za účelem ediktálního řízení vodoprávního, byl právoplatně zrušen.Že by pak ještě kdy po té konalo se nějaké řízení za účelem úpravy návsia úpravy odpadu vody s ní přes pozemky žalobcu, žalovaná ani nenabídlase prokázati. Neodpovídá proto zjištěnému stavu právní názor prvéhosoudce, že tím, že žalobci ničeho nepodnikli u příslušných stavebníchúřadu proti úřednímu jednání žalované obce, vešla veškerá úřední jednánítéto ve směru tomto konaná, jakož i provedená kanalisace, stavba silnicea úprava návsi v právní moc. Neboť žalovaná neprokázala, že by v uvedených směrech vůbec se konalo nějaké úřední jednání a zejména takové,při němž by ona vystupovala jako stavební orgán a nikoliv jako osoba soukromá a nelze proto mluviti o právoplatnosti nějakého takového řízení, tím méně pak že by žalobci následkem takového řízení pozbyliprávo nynějšímu stavu odporovati.Nejvyšší soud nevyhověl dovolacímu rekursu.Důvody:Dle obsahu žaloby označené jako žaloba na ochranu vlastnictví ajejího konečného návrhu, nelze o tom pochybovati, že žalobcové domáhají se ochrany svého práva vlastnického, tedy ochrany práva soukromého, proti rozšiřování jimi doznané služebnosti svádění vody srážkovéa odpadní, které žalovaná obec způsobila provedením úpravy návsi akanalisace. Je si především ujasniti, že je žalovanou stranou obec, kterámohla při svém opatření úpravy návsi a kanalisace vystupovati buď 1.jako orgán veřejné správy, vykonávajíc svěřenou jí působnost policiemístní (v oboru zdravotním, stavebním, silničním) a tedy jako orgánvýkonné moci státu, 2. jako orgán vykonávání hospodářské činnostiobecní, tedy jako subjekt soukromoprávní. Ad 1. V prvém případě byloby co činiti s obecním opatřením správním, o jehož platnosti či neplatnosti by mohly opětně rozhodovati pouze příslušné úřady správní, nikolivsoudové. V tom případě bylo by pak žalobu odmítnouti pro nepřípustnostpořadu práva (srv. Pražák: Spory o příslušnost 1883, díl. I., § 24 str. 198a 199). Ad 2. V tomto případě by byl soud příslušným rozhodnoutio tomto sporu, poněvadž by šlo o uplatnění soukromoprávního nárokuproti obci jako subjektu soukromoprávního majetku. Zde by bylo všaktřeba rozeznávati: a) zda opatření obecnímu předcházelo předepsané ařádné správní řízení, ke kterému žalobcové byli řádně přibráni a kterýmobci povolení k provedení stavby bylo právoplatně uděleno. Uplatňovali-ližalobcové za tohoto řízení svůj nárok bez úspěchu neb opomenuli uplatnění jeho v čas, pak jsou s nárokem tím prekludováni a nemohou jej jižuplatňovati ani před soudem, pročež by bylo žalobu jich jako bezdůvodnouzamítnouti (srv. § 340 obč. zák. a čl. XXXVII úvoz. z. k с. ř. s.). b) Nepředcházelo-li však řízení ad a) zmíněné, pak je spornou záležitost tutoposuzovati se stanoviska čistě soukromoprávního, spor dle toho projednati a rozhodnouti. Poněvadž v těchto základních předpokladech spolehlivého rozhodnutí scházejí zjištění prvého soudu, je zrušující usnesení soudu rekursního oprávněným.