Č. 3128.Válečné škody: V jaké lhůtě a u kterého úřadu bylo podati přihlášky válečných škod?(Nález ze dne 16. ledna 1924 č. 505.)Věc: Bohuslav Š. v S. (adv. Dr. Otto Sommer z Prahy) proti civilní správě Podkarpatské Rusi stran náhrady válečných škod.Výrok: Stížnost se zamítá jako bezdůvodná.Důvody:Na sporu jest jediné otázka, zda podal st-1 ve smyslu vl. nař. z 21. května 1920 č. 366 Sb. přihlášku o náhradu škody včas čili nic.Nesporno jest, že st-1 přihlášku ve smyslu cit. nař. podal 23. října 1921, tedy dávno po uplynutí lhůty v § 4 cit. nař. stanovené a 30. červ- na 1920 končivší. St-1 dovolává se však toho, že žádost za náhradu škody koncem roku 1914 utrpěnou podal u mno již počátkem dubna 1919, kde je patrně ve spisech. Při ústním líčení dovozoval, že žádost tu bylo pokládati za přihlášku ve smyslu cit. nařízení; jako vadu řízení uplatňoval, že úřad nepřezkoumal, zda žádost tu bylo považovati za přihlášku uvedenému nař. vyhovující, nebo že nenařídil, aby žádost ta byla ve smyslu nařízení doplněna.K namítaným vadám těm nss sice přihlížeti nemohl, ježto nebyly uplatňovaný v písemné stížnosti, přes to však zkoumal, zda úsudek žal. úřadu není stížen vadami, ke kterým soud musí přihlížeti z moci úřední.Vad takových nss neshledal.Nař. z 21. května 1920 č. 366 Sb. stanoví v § 3, že přihlášky válečních škod podle mírových smluv, pokud jde o státní příslušníky čsl. republiky, bydlící na území této republiky, jest podati u polit, úřadu I. stolice bydliště žadatelova. § 4 stanoví pak v 1. odst., že přihlášky musí býti podány nejpozději do 30. června 1920, jinak že se k nim ne- přihlíží. V 2. odst. stanoví pak § 4, že jenom ve výjimečných případech, prokáže-li se, že strana pro nepřekonatelné překážky nemohla přihlášku dříve podati, může býti přihlédnuto i k přihlášce později podané. § 5 stanoví, co má přihláška obsahovati. § 6 obsahuje zvláštní ustanovení pro strany, které již za náhradu škody žádaly.Uváží-li se, že odst. 6. § 5 cit. nař. stanoví, že přihláška musí též obsahovati prohlášení, zda strana dosud žádost nebo přihlášku o náhradu škody nepodala a náhrady neobdržela, po případě kde a kdy přihlášku již podala a jakou náhradu již obdržela, při čemž poukázáno k ustanovení § 6 cit. nař., nutno ustanovení to v souvislosti s § 6 vykládati v ten rozum, že strana, která podala žádost nebo přihlášku jinde než u úřadu v § 3 uvedeného ve lhůtě § 4 stanovené a do 30. června 1920 jdoucí, musí přes to žádost nebo přihlášku tu do 30. června 1920 podati u příslušného podacího úřadu, totiž u polit. úřadu svého bydliště a v ní prohlásiti, kde a kdy původní žádost podala a jakou náhradu již obdržela. Účelem, proč předpis § 5, odst. 6 byl do nař. pojat, byla nutnost přihlášení válečných škod podle mírových smluv koncen- trovati, ježto podle ustanovení § 7 téhož nař. úřady dalším řízením pověřené byly povinny v krátkých lhůtách žádosti a přihlášky předložiti min. zahr. za účelem předložení celého materiálu reparační komisi. § 7 cit. nař. nelze vykládati v ten smysl, že by mno bývalo povinno, přihlášku st-lovu po případném jejím doplnění postoupiti příslušnému úřadu k dalšímu řízení, neboť § 7 obsahuje předpisy, týkající se dalšího řízení jen o přihláškách již podaných u úřadu k přijetí jich dle § 3 příslušného, a jeho odstavec 2. neznamená, že úřad nepříslušný, u něhož přihláška byla již dříve učiněna, má ji postoupiti úřadu příslušnému, nýbrž stanoví jen, že úřad k přijetí přihlášky povolaný postoupí ji případně úřadu jinému, jenž jest příslušný k vyšetření škody dle § 8 cit. nařízení.St-li náleželo tedy v daném případě, aby po vydání nař. č. 366/20 úřadu, v § 3 nařízení tohoto uvedenému, přihlášku podal a v ní oznámil, že 7. dubna 1919 podal u mno žádost za náhradu škody, neb aspoň toto oznámení učinil a současně přihlášku u mno podanou doplnil ve smyslu § 6 a včasné předložení její úřadu dle § 3 příslušnému opatřil.Pokud se st-1 dovolává ustanovení § 4, odst. 2. cit. nař., že může býti přihlíženo i k přihlášce později podané, jest podotknouti, že na takové prodloužení lhůty nepřiznává cit. nař. žádného nároku a že by i v případě vyhovění se mohlo jednati o prodloužení jen do té doby, do které jest úřad povinen přihlášky předložiti úřadu nadřízenému. Z těchto úvah nemohl nss shledati, že by provedené řízení trpělo takovými vadami, ke kterým bylo nutno přihlížeti z moci úřední, nebo které by byly znemožnily přezkoumání výroku žal. úřadu po stránce právní, pročež bylo stížnost zamítnouti jako bezdůvodnou.