Č. 12076.Živnostenské právo: Pojmové znaky periodické dopravy osob (autobusem). (Nález ze dne 11. října 1935 č. 18591/35.) Věc: Jan K. v N. proti zemskému úřadu v Praze o přestupek živn. řádu. Výrok: Stížnost se zamítá pro bezdůvodnost. Důvody: Nálezem z 30. srpna 1932 odsoudil okr. úřad v Prachaticích st-le podle § 132 b) živn. řádu k pokutě 200 Kč, po př. k vězení 20 dnů pro přestupek § 22 živn. řádu, kterého se dopustil tím, že podle zjištění četnictva, orgánů důchodkového kontrolního úřadu v N., úřadů železničních a podle výpovědi svědků provozuje stále, ačkoli již byl proto trestán, periodickou dopravu osob autobusem na trati N.—Č. Skutkovou podstatu prokazuje okolnost, že jezdí pravidelně podle jízdního řádu bez objednávky a s veřejného stanoviště. Odvolání, podané proti tomuto nálezu, zamítl žal. úřad nař. rozhodnutím, ve kterém vyslovil, že skutková podstata přestupku jest prokázána úředním šetřením, vypovědí svědků a zjištěním orgánů důchodkového kontrolního úřadu, a dodal: »Bylo zcela jasně zjištěno, že vozíte i osoby, které jízdu neměly objednánu, že stačí pouze, když kdokoli ke stanovišti Vašeho autobusu se dostavi, což pasažéři činí, ježto jest jim známo, že pravidelně na určité trati v určité době jezdíte, nehledě ani k tomu, že objednávka v tom smyslu, jak Vy ji uvádíte, ani nijakou skutečnou objednávkou vozidla není, nýbrž pouhým zajištěním místa v autobuse, bez ohledu na ni na určité trati v určité době projíždějícím.« O stížnosti uvažoval nss takto: St-l připouští, že autobusem jezdil pravidelně v určitou hodinu a na určité trati, tvrdí však, že tak činil nikoli ze své vůle, nýbrž jenom proto, že zákazníci objednávali jízdu na určitou dobu a na určitou (nejkratší) trať, aby mohli během dne vyříditi svoje záležitosti v Č., a připouští, že jeho zákazníkům může býti známo, že jezdi určitou tratí v určitém čase. Dovozuje však, že jezdil jen na objednávku, která může býti také ústní a může se stát těsně před jízdou nebo také během jízdy, a udává, že když někdo zastaví vůz na trati znamením daným rukou, pokládá takové znamení za naléhavou objednávku nepředvídané jízdy a že by vůbec nebyl obchodníkem, kdyby na takovouto objednávku neuzavřel dopravní smlouvu. Dovozuje dále, že nebylo prokázáno, že by byl vězí osobu, s níž předem nic neujednal, což prý jest znakem periodické dopravy. Tento názor st-lův jest mylný. Periodickou jest doprava osob tehdy, když ji podnikatel provozuje na určité trati v určitých časových intervalech (nikoli tedy podle nahodilé potřeby) a když jeho dopravní prostředek jest při tom k disposici komukoli bez předchozí objednávky. I při této dopravě se vždycky uzavírá smlouva dopravní způsobem ovšem neformálním (na př. zakoupením jízdního lístku). St-l sám připouští, že provozoval dopravu osob na určité trati v určitých časových intervalech. Předmětem sporu jest tedy jenom otázka, co jest pokládat za předchozí objednávku. St-l jest toho názoru, že i u jízdy pravidelně provozované jest předchozí objednávkou objednávka učiněná těsně před jízdou (již podniknutou) nebo během této jízdy. Názor ten jest mylný. Při jízdě provozované pravidelně na určité trati a v určitých časových intervalech lze za »předchozí« pokládat jenom takové objednávky, které jsou příčinou, resp. spolupříčinou toho, že se jízda podniká, takže by podniknuta nebyla, kdyby zde nebyl určitý počet takových objednávek, učiněných dříve než se jízda podnikne. Za předchozí nelze však zde pokládat takové objednávky, jichž počet dopravce při podniknutí jízdy nezná a které se činí jen u příležitosti jízdy, která byla již podniknuta, a to bez ohledu na objednávky předem již učiněné. St-l ani sám netvrdí, že jezdil jenom tehdy, když měl zajištěn určitý počet objednávek, učiněný před podniknutím jízdy. Naopak sám udává, že přijímal také objednávky, učiněné těsně před započetím jízdy již podniknuté, a objednávky během takové jízdy. Počet takových objednávek nemohl být st-li znám před podniknutím jízdy a objednávky takové byly umožněny jen trn, že st-l jezdil v určitý čas po určité trati pravidelně. Tím však bylo vozidlo k disposici komukoli a šlo tudíž o dopravu periodickou.