Zprávy Právnické Jednoty moravské v Brně, 17 (1908). Brno: Nákladem Právnické jednoty moravské , 306 s.
Authors: Vážný, František

Postavení podniků Čs. státní dráhy a Čs. pošta (poštovní spořitelna) v obchodním zákoně (de lege lata a de lege ferenda).

(Stručný obsah přednášky vrchního odborového rady doc. Dr. Františka Vážného na uvedené thema v »Právnické Jednotě« dne 8. listopadu 1934.)
Stát se zabývá — kromě jiných úkolů — též činností podnikatelskou. Provozuje po způsobu soukromých podnikatelů různé podniky, z nichž některé jsou ryze výdělečné, některé pak alespoň částečně výdělečné. Otázku, lze-li považovati určité státní podniky, které po živnostensku provozují obchody ve smyslu čl. 4 obch. zák., a to především takové státní podniky obchodní, které mají samostatnou subjektivitu právní, za kupce ve smyslu obch. zák., resp. nemají-li samostatnou subjektivitu, lze-li stát, takové podniky provozující, považovati za kupce ve smyslu obch. zák., sluší řešiti toliko se zřením k příslušným ustanovením obch. zákona. Nelze jmenovitě bez splnění podmínek obch. zák. považovati ani státní podniky, na něž se vztahují normy zákona č. 404/1922 Sb. z. a n., resp. vlád. nařízení č. 206/1924 Sb. z. a n., za podniky obchodní ve smyslu obch. zák.
O podniku »Čs. státní dráhy« třeba zastávati, že provozuje po živnostensku dopravní obchody, a rovněž — s hlediska podniku »Čs. pošta« jako jednotného dopravního ústavu pro všechny druhy poštovních zásilek — jest totéž zastávati o podniku Čs. pošta. Také podnik »Poštovní spořitelna« nepochybně provozuje obchody (bankéřské).
Náš obchodní zákon (na rozdíl od slovenského obchod. zák.) sice výslovně nestanoví, že předpisy obchod. zák. platí i na stát (scil. jsou-li u něho splněny podmínky, stanovené pro kupce), ale není pochyby, že tak, jako mohou býti jiné právnické osoby (čl. 5 obch. zák.) kupci, může i stát býti kupcem. Ovšem, pokud jde o použití ustanovení 1. knihy obchod. zák. o firmě, obchod. knihách a prokuře na státní podniky obchodní, platí zvláštní ustanovení § 8 uvoz. zák. k obch. zák., které se odchyluje od systému, platícího v této věci pro ostatní kupce. Kdežto u těchto rozhoduje o tom, zda podléhají řečeným ustanovením obch. zák., čili o jejich plnokupecké kvalifikaci pouze to, že vyhovují podmínkám, předepsaným ve příčině výše ryzího výtěžku, směrodatného pro výměru daní, zákonem č. 183/1928 Sb. z. a n. (nastoupivším na místo § 7 uvoz. zák. k obch. zák.), činí se u státních podniků podle § 8 uvoz. zák. závislým na zápisu do obchodního rejstříku to, zda se mají na ně vztahovati řečená ustanovení obch. zák. Také to, že podle cit. paragrafu má nařízení stanoviti, zda se tyto podniky mají zapisovati do obchod. rejstříku, je úchylkou od jinak platné zásady, že obch. zák. sám přímo stanoví, co jest zapisovati do obch. rejstříku. Nařízení, v § 8 uvoz. zák. dotčené, však dosud vydáno nebylo. Proto státní podniky — spec. i pošta a železnice — se nezapisují do obch. rejstříku a nepodléhají řečeným ustanovením obch. zák. Naproti tomu v právní oblasti Slovenska a Podkarp. Rusi, kde stanoví slov. obch. zák. v § 4, odst. 3, že nařízení stanoví, pokud jest použíti na. státní podniky obchodní ustanovení obch. zák. o firmě, obch. knihách a prokuře, bylo v r. 1875 vydáno nařízení, podle něhož státní podniky, pokud se nezabývají činností stát. monopolu, mají býti zapsány do rejstříku. To platí spec. i o stát. drahách a poště, pokud jde o její dopravu balíků a peněžitých zásilek.
V praksi však ani na Slovensku a v Podkarp. Rusi nejsou státní podniky zapsány do rejstříku. Nedostatek aplikace ustanovení obch. zák. o firmě, obch. knihách a prokuře na státní podniky není v praksi nijak pociťován, neboť předpisy o firmě nemají u státních podniků onoho významu jako u jiných kupců, o obch. knihách a bilanci státních podniků platí speciální normy, jež jsou dokonalejší a modernější než příslušné předpisy obch. zák. a hoví zejména potřebám těchto podniků a jejich postavení v státním hospodářství, a posléze předpisy o prokuře pro státní podniky, řízené státními úředníky, vůbec nemají významu. Uvedené platí jmenovitě i o poště a železnici. Z ostatních ustanovení obch. zák. je určitý, arci dnes minimální vztah k státním podnikům v ustanoveních o obchod. pomocnících [příslušné předpisy obch. zák. byly svého času nahrazeny zákonem o obch. pomocnících z r. 1910, na místo něhož nyní nastoupil zákon o soukromých zaměstnancích č. 154 (Sb. z. a n. z r. 1934)]. Posléze mají určitý vztah k stát. podnikům, jmenovitě k poště a železnici, některé předpisy 4. knihy obch. zák., arci hlavně jen jako podpůrný právní pramen.
De lege ferenda by se — v otázce postavení státních podniků v novém obch. zák. — doporučovalo toto:
1. Bude záhodno, aby bylo výslovně stanoveno, že se ustanovení obch. zák. vztahují i na stát, podléhá-li podmínkám, daným pro kupce, pokud snad zvláštní zákony nestanoví jinak.
2. Vzhledem ke shora uvedenému o bezvýznamnosti ustanovení obch. zák. o firmě, obch. knihách a prokuře téměř pro všechny státní podniky doporučovalo by se stanoviti, že řečené předpisy neplatí pro státní podniky, ač-li nestanoví vládní nařízení výjimku.
3. Ježto speciální předpisy, zejména pokud jde o železnice a poštu, nyní detailně upravují, a to v zákonné formě (resp. alespoň ve formě vládního nařízení, opírajícího se o zákonné zmocnění, pokud snad neběží, jako u pošt. řádu z r. 1916, ještě o býv. rakouské nařízení právní, opřené o zákonné zmocnění) obchodní činnost, kterou tyto podniky provozují, bylo by v partii nového obch. zák., jednající o speciálních obchodech (jmenovitě i dopravních obchodech) vytyčiti zásadu, že pro jednání těchto podniků platí speciální normy. Pokud by šlo o obchody ve smyslu nového obchod, zák., přicházely by samozřejmě v těchto případech jako subsidiární právní pramen v úvahu především paralelní ustanovení obchod. zák.
Dr. F. Vážný.
Citace:
HORA, Václav. Ještě slovo k §u 206. odst. 1 ex. ř.. Zprávy Právnické Jednoty moravské v Brně. Brno: Nákladem Právnické jednoty moravské , 1908, svazek/ročník 17, číslo/sešit 4, s. 171-177, 219-255.