Právník. Časopis věnovaný vědě právní i státní, 75 (1936). Praha: Právnická jednota v Praze, 688 s.
Authors:

Prováděcí nařízení ministerstva sociální péče republiky Československé, č. j. 19500/Ε. ze dne 19. záři 1921 k zákonu o podpoře nezaměstnaných z 12. srpna 1921 č. 322.


A
1. Dnem 19. září 1921 vstupuje v platnost nový zákon o podporách v nezaměstnanosti ze dne 12. srpna 1921 č. 322 Sb. z. a n. Tím pozbývá platnosti původní zákon o podpoře v nezaměstnanosti ze dne 10. prosince 1918 č. 63 Sb. z. a n., jakož i všechna další zákonitá ustanovení původní zákon pozměňující neb doplňující. Současně ruší se platnost všech dřívějších zdejších výnosů a prováděcích nařízení, pokud se týkají výplaty podpor v nezaměstnanosti a pokud tímto výnosem jejich platnost výslovně není prodloužena. Ode dne 19. září 1921 jest se při výplatě podpor v nezaměstnanosti říditi toliko ustanoveními, obsaženými v shora citovaném zákoně, k jehož provádění udílí ministerstvo sociální péče politickým úřadům I. a II. stolice tyto pokyny:
2. Ježto nový zákon o podpoře v nezaměstnanosti podstatně zvyšuje dosavadní sazbu podpor, jest nevyhnutelně nutno tím větší zřetel věnovati tomu, by podpory v nezaměstnanosti byly přiznány toliko osobám, majícím nesporný nárok na podporu. Za tím účelem budiž přesně zkoumána pravdivost údajů stranami při přihlášce učiněných, zevrubným šetřením budiž zjištěn majetkový stav žadatelův, při čemž jest přihlížeti k majetkovým, výdělkovým a rodinným poměrům, občasnou kontrolou podporovaných osob jest se přesvědčiti, zda podporovaný nemá nějakého vedlejšího příjmu. Osoby, které pro svoji nouzi zasluhují pomoci veřejné péče, jímž však podle platných předpisů nelze přiznati podporu v nezaměstnanosti, buďtež doporučeny domovské obci, by tato poskytla jim podporu chudinskou.
3. Tímto zákonem ničeho se nemění na dosavadním způsobu udělování v nezaměstnanosti okresním politickým správám zmocnění k výplatě podpor Okresní politické správy jsou jedině oprávněny vypláceti podpory v nezaměstnanosti pouze na výslovné, předchozí zmocnění ministerstva sociální péče, které se udílí na návrh okresní politické správy, pokud možno učiněny v dohodě s příslušnou centrálou práce (na Moravě a ve Slezsku se zemským úřadem práce, na Slovensku se zemskou úřadovnou práce). Politický úřad I. stolice nemůže bez svolení ministerstva sociální péče daného zmocnění rozšířiti; naproti tomu jest však povinen podati ministerstvu sociální péče bezodkladný návrh na obmezení nebo zastavení výplaty podpor, jestliže v dotyčném politickém okrese naskytá se dostatečná pracovní příležitost. V návrhu na povolení výplaty podpor jest vedle potřebných údajů posouzení situace (počet nezaměstnaných osob, pracovní odvětví, příčina nezaměstnanosti) uvésti, jaké jsou drahotní a vyživovací poměry a zda, případně v jakém měřítku výše podpor v nezaměstnanosti neměla by býti snížena. V návrzích na zastavení (úplné neb částečné) dříve povolené výplaty podpor v'nezaměstnanosti jest uvésti přesné datum, kdy toto by mělo býti provedeno. Nedojde-li do toho dne vyřízení ministerstva sociální péče, jest míti za to, že obmezení neb nastavení výplaty podpor v nezaměstnanosti dnem v návrhu okresní politické správy uvedeným ministerstvem sociální péče bylo schváleno.
4. Po dobu platnosti tohoto zákona jest pro výplatu podpor v nezaměstnanosti směrodatný stav podporovaných osob koncem měsíce srpna 1921 na základě zmocnění, uděleného ministerstvem sociální péče výnosem ze dne 24. srpna 1921 č. 18200/E. 21. Před koncem každého měsíce buďtež ministerstvu sociální péče předkládány zvláštní, od statistických zpráv oddělené zprávy, kterým pracovním odvětvím v jednotlivých okresech podpory v nezaměstnanosti byly dosud přiznány, a kterým by bylo nutno podpory přiznati, resp. zastaviti.
5. Výjimečně ponechává ministerstvo sociální péče v platnosti generální zmocnění k výplatě podpor v nezaměstnanosti pro nezaměstnané a demobilisované legionáře, i když v místě jejich pobytu jest výplata podpor úplně nebo částečně zastavena.
6. Agendou výplaty podpor v nezaměstnanosti pověřeny jsou politické úřady I. stolice, jimž na jejich žádost mohou býti poskytnuty výpomocné síly z řad nezaměstnaných vybrané, jimž ministerstvo sociální péče podle rozsahu jejich prací samo poukáže měsíční odměnu místo podpory, která by jim jinak příslušela. Pomocné síly péče o nezaměstnané tou dobou při jednotlivých okresních politických správách zaměstnané, ponechávají se nadále na svých funkcích, za odměnu ministerstvem sociální péče dříve stanovenou. Pomocné síly jsou bezprostředně podřízeny přednostovi okresní politické správy, jenž za ne jest zodpověděn příslušným nadřízeným úřadům. Při této příležitosti buďtež osoby tyto vyrozuměny, že zaměstnání jejich jest pouze dočasné a že nezakládá nároků na udělení místa ve státní službě po jejich propuštění. Práce pomocných sil budiž tak uspořádána, aby jedné z nich byla svěřena přesná kontrola nezaměstnaných, by z nároků na podporu v nezaměstnanosti mohly býti vyloučeny osoby, u úřadu učinivší nesprávné údaje, dále takové, které jsou Známy jako marnotratníci, zneužívající podpor v nezaměstnanosti k lehkomyslnému životu neb pijáctví, jakož i osoby,v živící se podloudným obchodem, neb jiným nedovoleným způsobem.
7. Veškeré tiskopisy potřebné k vedení agendy péče o nezaměstnané buďtež, přímo objednávány u ředitelství pomocných úřadů ministerstva sociální péče.
8. Statistické zprávy buďtež jako dosud v předepsaných lhůtách ministerstvu sociální péče předkládány.
K jednotlivým ustanovením zákona se poznamenává:
B.
§ 1. — Osoby, které dosud výdělečně nebyly zaměstnány, jakož i osoby, které vykonávají nějaké práce toliko příležitostně, nemohou činiti nároku na podporu у nezaměstnanosti, rovněž nemají nároku samostatní živnostníci.
Kromě příslušníků republiky československé mohou obdržeti podporu v nezaměstnanosti za těchže podmínek jako příslušníci zdejší, též příslušníci republiky rakouské, republiky německé a příslušníci republiky, švýcarské. Těmto cizím příslušníkům nutno při prokázaném nedostatku pracovní příležitosti a v případě ohrožení výživy vypláceti podporu i v tom případě, že v příslušném okresu se pro naše příslušníky podpory nevyplácejí vůbec, nebo že se vyplácejí jen pro uchazeče v některých pracovních odvětvích.
Vzejde-li pochybnost o tom, jak se chová vůči našim státním příslušníkům stát cizí, rozhodne ministerstvo sociální péče. K § 2. — Za mzdových a pracovních bojů podpory v nezaměstnanosti nesmějí býti vypláceny. V pochybných případech po slyšení obou stran budiž požádán příslušný živnostenský inspektorát, po případě příslušný revírní úřad horní za dobré zdání, zda v daném případě jedná se o mzdový nebo pracovní boj.
Vlastní vinou jest ze zaměstnání propuštěn, kdo podle živnostenského řádu, může býti propuštěn bez výpovědi. (§ 82. ř. ž.). Závažnou příčinou k opuštění práce jsou toliko důvody, uvedené v § 82 a ž. ř.
Osoby starší 60 let a při zaměstnancích průmyslu textilního. (hlavně domáckého) osoby starší 65 let, buďtež pokládány za osoby pravidelného zaměstnání neschopné, ač-li vyšetřením úředního lékaře nebude zjištěna způsobilost k práci.
Váleční invalidé se ztrátou výdělečné schopnosti o 65 procent nebo více, nemohou býti podporování ve smyslu zákona o podpoře nezaměstnaných a nutno je pokládati za osoby pravidelného zaměstnání neschopné. Válečným invalidům s menší ztrátou způsobilosti, jakož i ostatním válečným poškozencům možno podle uvážení okresní politické správy přiznati podporu v nezaměstnanosti, avšak toliko v částce případné diference mezi podporou v nezaměstnanosti a požitků, které příslušejí válečnému poškozenci na základě zákona ze dne 20. února 1920 č. 142 Sb. z. a n.
Onemocní-li osoby podporované v době, kdy nemají nároku na nemocenské, může jim býti vyplácena podpora v nezaměstnanosti po dobu 3 měsíců.
Měřítko nezbytné výživy sluší posouditi okresní politické správě podle místních poměrů.
Za sezónní dělníky pokládají se dělníci, zaměstnaní v odvětvích, uvedených v přiloženém seznamu. Kterým sezonním dělníkům bude přiznán nárok na podporu v nezaměstnanosti ustanoví se vládním nařízením.
K § 3. — Podle ustanovení zákona buďtež z dalšího nároku na podporu v nezaměstnanosti ihned vyloučeny všechny osoby, které až dosud byly nepřetržitě podporovány po dobu půl roku, t. j. osoby, které požívají podporu v nezaměstnanosti již ode dne 19. března 1921, nebo z doby před tímto dnem, poněvadž jednak nevyhledávají práci dosti intensivně, nebo majíce vedlejší příjem, mnohdy z činnosti nedovolené, podpor zneužívají, po případě jsou to osoby k práci neschopné, o které přísluší se starati domovským obcím, anebo osobám k tornu dle zákona povinným. Každého týdne buďtež vylučovány další osoby až dosud nepřetržitě podporované, již půl roku.
Pro dělnictvo textilní povoluje se lhůta, po kterou může býti nepřetržitě podporováno na dobu 9 měsíců. Proto nutno dnem účinnosti tohoto zákona vyloučiti z dalšího nároku na podporu textilní dělnictvo, nepřetržitě podporované ode dne 19. prosince 1920.
Zda přikázaná práce porušuje odbornou způsobilost podporovaných osob, přísluší posouditi okresní politické, správě. Výše obvyklých mezd stanoví se průměrem mezd skutečně placených dělnictvu pracujícímu v různých podnicích téhož odvětví.
K § 4. — Osobní podpora obnáší 8 Kč denně a pouze v níže uvedených obcích obnáší podpora 10 Kč denně:
Čechy: Aš, Benešov, Beroun, Bílina, Boleslav Ml.,· Brod Německý, Budějovice Č., Bydžov Nový, Čáslav, Děčín, Domažlice, Dubí, Duchcov, Dvůr Králové n. L., Falknov, Georgswalde, Hora Kutná, Hradec Jindřichův, Hradec Králové, Cheb, Chomutov, Chrudim, Jablonec n; N., Jáchymov, Jaroměř, Jičín, Kadaň, Kladno, Klatovy, Kolín, Kopisty, Kraslice, Kročehlavy, Krumlov Český, Liberec, Lípa Česká, Litoměřice, Litomyšl, Litvínov Horní, Lom u Mostu, Louny, Most, Mýto Vysoké, Náchod, Nymburk, Osek, Pardubice, Písek, Plzeň, Podmokły, Praha, Příbram, Rakovník, Roudnice, Rumburk, Rybáře, Slaný, Smržovka, Strakonice, Tábor, Teplice-Šánov, Trmice, Trhovany, Trutnov, Třebová Česká, Ústí n. L., Varnsdorf, Vary Karlovy, Vrchlabí, Výprty, Žatec. Morava a Slezsko: Brno, Bruntál, Břeclava, Frýdek, Frýštát, Hodonín, Hory- Mar., Hranice, Hrušov, Jičín Nový, Jihlava, Karviná, Krnov, Kroměříž, Lazy, Mikulov, Místek, Olomouc, Opava, Orlová, Ostrava Mor., Ostrava Slezská, Petřvald, Prostějov, Přerov, Přívoz, Radvanice, Svitavy, Šternberk, Šumperk, Sunichel, Těšín Český, Třebíč, Vítkovice, Vsetín, Zábřeh, Znojmo.
Slovensko: Bystrica Báňská, Bela a Báňská Stiavnica, Bratislava, Detva, Gúta, Handlova, Hlohovec, Komárno, Košice, Levice, Levoča, Lučenec, Michalovce, Myjava, Nitra, Nové Zámky, Píšťany, Prešov, Rimavská Sobota, Ružomberok, Spišská Nová Ves, Trenčín, Trnava, Topolčany, Zvoleň, Žilina.
Podkarpatská Rus: Beregszaszy, Hust, Janina, Munkačevo, Sevlijuš Velký, Užhorod.
Rodinné příplatky mohou býti přiznávány pouze v tom případě, jestliže hlava rodiny jest sama bez zaměstnání a požívá státní podpory v nezaměstnanosti.
K § 5. — Všichni zaměstnavatelé jsou povinni hlásiti uprázdněná místa jedině u místně příslušné veřejné sprostředkovatelny práce. Povinnost ta týče se i míst učňovských. „Na železnicích veřejné dopravě sloužících se však netýče tato povinnost případů náhlé potřeby pracovních sil, vyvolané následkem živelních pohrom, srážek, neb jiných poruch v provozu, hrozí-li nebezpečí v prodlení.
Tímto zákonným ustanovením jsou odstraněny dosavadní nesrovnalosti, spočívající v tom, že někdy i více odborových organisací současně žádalo, aby určité pracovní místo bylo přihlášeno u sprostředkovatelny organisace.
Místně příslušnou veřejnou sprostředkovatelnou práce jest v Čechách okresní, po případě městský úřad práce zřízený na základě zákona ze dne 29. března 1903 č. 57 z. z. na Moravě,,ve Slezsku, na Slovensku a v Podkarpatské Rusi příslušné veřejné sprostředkovatelny práce, které politickým úřadem (administrativní vrchností) 1. stolice budou k přijímání přihlášek určeny.
Nezaměstnáni mohou se mimo povinné přihlášky u veřejné sprostředkovatelny práce přihlásiti též nad to u své odborové sprostředkovatelny práce.
K § 6. — V potvrzení zaměstnavatelově jest věrohodně udati důvod propuštění z práce.
K § 8. — V poukazu budiž výslovně označen den, od kterého podpora přísluší a budiž výslovně řečeno, že poukazuje se do odvolání do té doby, než nezaměstnaný opatří si práci, nejdéle po dobu 6ti měsíců.
Podpora budiž z důvodů kontrolních vyplácena jedině samotným podporovaným; jejich zástupcům jen na průkaz ošetřujícího lékaře. Nevybrání podpory v nezaměstnanosti má za následek, že splatná částka propadá, poněvadž podpora v nezaměstnanosti dodatečně se nevyplácí.
K § 11. — Politický úřad (administrativní vrchnost) I. stolice může v případě potřeby naříditi, aby nezaměstnaní hlásili se o práci i vícekráte v týdnu, po případě každý den. oznam podporovaných osob každého týdne doplňovaný a opravený budiž trvale vyvěšen na obecní tabuli místa bydliště osoby státem podporované a politický úřad (administrativní vrchnost) 1. stolice nechť dbá toho, aby tato povinnost obcemi byla plněna, a aby výkazy podporovaných osob nebyly odstraňovány.
Samozřejmě též, členové rodin, kteří požívají podporu v nezaměstnanosti ve smyslu odstavce 4. § 4. (podpora maximální výše 5 Kč denně) musejí se rovněž hlásiti nejméně dvakráte týdně osobně u příslušné sprostředkovatelny práce o zaměstnání. Seznam osob práce se štítících budiž vyložen k nahlédnutí ve sprostředkovatelně práce.
K § 12. — K vysvětlení uvádí se následující příklad: požívá-li nezaměstnaný s manželkou a 4 dětmi podpory v částce 18 Kč denně a obnáší-li obvyklá mzda v místě 22 Kč denně, připlácí stavebník toliko 4 Kč denně za 8 hod. pracovní den.
Výše poplatků na stavebníka připadajících při 8 hod. pracovním dnu jest patrna z následující tabulky.
(Tabulka k doplnění)
K § 15. — V návrhu politického úřadu buďtež nouzové práce přesně popsány, budiž uveden jejich přibližný náklad, výše mzdy v místě obvyklé, výše navrhovaného státního příspěvku, přibližný počet dělnictva, hlavně dělnictva pomocného, které by mohlo býti při zamýšlených pracích umístěno, přibližná doba trvání práce a zpráva o finančním stavu stavebníkově.
K návrhu budiž připojeno výslovné prohlášení stavebníkovo, že souhlasí s tím, aby na zamýšlené práce stanoven byl státní dohled stavební. Dále budiž v návrhu uvedeno, zda a z úvěru kterého ministerstva na zamýšlené práce byla již povolena jiná podpora. Konečně budiž přiloženo k návrhu dobré zdání příslušné veřejné sprostředkovatelny práce o stavu pracovního trhu za posledních 3 měsíců v místě, kde nouzová práce má býti provedena.
K § 16. — Jestliže nouzová práce jest již podporována z úvěru jiného ministerstva, buďtež stejnopisy výkazů spolu s opisem platebního rozkazu předkládány každých 14 dnů také tomuto úřadu. Po skončení prací budiž sem podána přehledná zpráva o průběhu, nákladech a počtu osob na nouzové práci zaměstnaných.
K § 17. — Dosavadní způsob výplaty podpor v nezaměstnanosti z vlastních prostředků zaměstnavatelů, jimž stát poskytuje úhradu v určité kvótě (refundace) zůstává prozatím nezměněn; výše podpor, která bude vzata za podklad pro vyměření dosavadního obvyklého státního příspěvku (refundační kvóty) řídí se ovšem nyní podle ustanovení § 4. shora citovaného zákona.
Normální výnosy podrobněji upravující tento způsob výplaty, zůstávají prozatím na dále v platnosti.
K § 20. — Berní úřady buďtež upozorněny, aby pokuty ve smyslu tohoto §u účtovaly v podřadném denníku sprostředkovaní práce a nezaměstnanosti ministerstva sociální péče. (Tabulka k doplnění) (Tabulka k doplnění) (Tabulka k doplnění)
Citace:
Prováděcí nařízení ministerstva sociální péče republiky Československé č. j. 19500/E. ze dne 19. zaří 1921 k zákonu o podpoře nezaměstnaných z 12. srpna 1921 č. 322.. Sociální revue. Věstník Ministerstva sociální péče. Praha: Ministerstvo sociální péče, 1921, svazek/ročník 2, s. 449-456.