Č. 3426Právo horní. — Závodní výbory: K otázce, zda při určitém podniku jest zříditi závodní radu podle zák. č. 144/1920 anebo závodní výbor podle zák. č. 330/1921?(Nález ze dne 31. března 1924 č. 5543).Věc: Revírní rada pro revírní báňský okres Karlovy Vary ve Falknově (adv. Dr. Meissner z Prahy) proti báňskému hejtmanství v Praze (báňský rada Dr. Frt. Kňourek — za zúčastněnou stranu adv. Dr. Mořic Aron z Prahy) o zrušení závodní rady.Výrok: Naříkané rozhodnutí se zrušuje pro vady řízení.Důvody: Výnosem ze 7. září 1920 nařídil báňský revírní úřad v Karlových Varech, že se má pro elektrárnu v N., kteráž jest vlastnictvím Duchcovsko-podmokelské dráhy a jest postavena při dolu Konkordia téže dráze náležejícím, zříditi závodní rada podle zák. z 25. února 1920 č. 144 Sb. Tento svůj výrok odůvodnil úřad tím, že podle výsledku konaného šetření existuje těsná souvislost mezi provozem dolu a elektrárnou.Když revírní úřad vyhláškou z 24. března 1922 vypsal nové volby do závodní rady elektrárny, vrátila správa elektrárny přípisem z 5. dubna 1922 vyhlášku tu se sdělením, že elektrárna jest závodem od dolů odděleným a zcela samostatným, a žádala vzhledem k tomu, že ustanovení o závodních výborech dosud nejsou prováděna, o odvolání vypsaných voleb.Na to vydal revírní úřad výnos z 11. dubna 1922, jímž s poukazem na projevené stanovisko správy elektrárny, závodní radu zvolenou pro tento závod zrušil.K odůvodnění tohoto rozhodnutí uvedl:Revírní báňský úřad vychází při tom z názoru, že elektrárna v N. jako samostatný živnostenský podnik nespadá pod § 1 zák. o závodních a revírních radách. Na elektrárnu tu, jež vybudována jest jako přespolní centrála a jež tedy hlavně dodává proud městům a průmyslovým podnikům, vztahují se naopak předpisy zák. z 12. srpna 1921 č. 330 Sb. o závodních výborech. Okolnost, že část osob v elektrárně zaměstnaných přísluší dle § 11 zák. o bratrských pokladnách k bratrské pokladně pro chebské území, jest pro kvalifikaci dělníků tohoto zcela samostatného, dozoru úřadů báňských nepodléhajícího, závodu jako horníků nerozhodnou. O odvolání podaném z výnosu toho závodní radou dolu Konkordia v N. i revírní radou pro revírní okres karlovarský provedlo báňské hejtmanství v Praze šetření, na jehož základě pak vydalo nař. rozhodnutí, kterýmž odvolání nevyhovělo a rozhodnutí revírního báňského úřadu potvrdilo. Výrok svůj odůvodnilo podstatně tím, že konaným šetřením byly zjištěny takové okolnosti, z nichž plyne, že zmíněná elekrárna není součástí hornického podniku.O stížnosti do rozhodnutí toho podané revírní radou pro revírní okres karlovarský, uvážil nss tolo:Jak shora uvedeno nařídil revírní báňský úřad výn. ze 7. září 1920 provedení voleb do závodní rady pro elektrárnu v N. Tím vyslovil, že tato elektrárna jest samostaným hornickým závodem ve smyslu § 131 hor. zák. a že jako takový podléhá ustanovení § 1 zák. z 25. února 1920 č. 144 Sb. Tento výnos nebyl se žádné strany vzat v odpor a vešel tedy v moc práva. Rozhodnutím z 11. dubna 1922 vyslovil týž úřad, že se závodní rada zvolená pro tento závod zrušuje. Výrok tento odůvodněn názorem úřadu, že elektrárna jest samostatným podnikem živnostenským a nespadá tedy pod pojem samostatného závodu hornického ve smyslu § 1 cit. zák.Z tohoto výroku není jasno, zda jím chtěl úřad odstraniti své původní rozhodnutí proto, že u elektrárny N. od prvopočátku znaky samostatného závodu hornického ve smyslu § 1 cit. zák. dány nebyly, či proto, že teprve později následkem změny poměrů odpadly.Ani rozhodnutí druhé stolice nezjednává v tomto směru dodstatečné jasnosti, neboť i ono, stejně jak to učinila stolice první, k odůvodnění svého výroku dovolalo se celé řady okolnosti, o nichž neuvedlo, zda nastaly před vydáním původního rozhodnutí či teprve později.Je tedy možno ve výroku úřadu vidětia) buď rozhodnutí na základě obnovy řízení, ježto vyšlo dodatečně na jevo, že v době prvého rozhodnutí neexistovaly skutkové předpoklady uřízení závodní rady odůvodňující,b) nebo rozhodnutí dle § 24 č. 2 cit. zák. vyslovující zrušení závodní rady proto, že dodatečně odpadly podmínky rozhodné dle § 1 cit. zák. pro zřízení závodní rady, jež v době prvého rozhodnutí ještě existovaly, to jest, že závod přestal se provozovati jako samostatný závod hornický.Již tato nejasnost sama o sobě jest podstatnou vadou řízení, poněvadž v každém z těchto případů jest právnické hledisko, jímž se bylo úřadu při řešení tohoto případu říditi, zcela jiné; neboť kdyby šlo o obnovu řízení, musily by býti dány podmínky obnovy, zejména musilo by býti zjištěno, že okolnosti, jež stojí v cestě zřízení závodní rady ve smyslu zákona, v době vydání původního rozhodnutí sice již existovaly, úřadu však tehdy ještě byly neznámy a teprve později na jevo vyšly, kdežto v případě druhém musilo by býti zjištěno, že teprve dodatečně se dostavily, tedy nově vznikly okolnosti, jež odůvodňují zrušení závodní rady po právu zřízené, poněvadž buď samy o sobě nebo ve spojení s okolnostmi již zjištěnými jsou s to, aby dosavadní samostatný závod hornický charakteristických znaků samostatného závodu hornického ve smyslu § 1 cit. zák. zbavily. Tato nejasnost, jež nejen znemožňuje straně, aby se proti nař. rozhodnutí účinně mohla brániti, nýbrž stojí i nss-u v cestě, aby rozhodnutí to spolehlivě mohl přezkoumati, bylo tedy uznati za podstatnou vadu řízení, pro niž bylo nař. rozhodnutí zrušiti dle § 6 zák. o ss, takže v tomto stadiu není ani třeba klásti váhu na to, že šetření, která se konala — která však shora uvedenou nejasnost nijak neodstranila — prováděna byla bez náležité účasti všech zúčastněných stran, kterážto účast jest nezbytným požadavkem každého řízení správního, jemuž sluší vyhověti i tam, kde to není zvláštním předpisem procesním nařízeno.